۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۰
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85325992
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارآفرینی و فناوری مهم‌ترین رسالت بنیاد نخبگان است

بروجرد_ ایرنا_ رئیس بنیاد نخبگان لرستان با بیان اینکه  بنیاد ملی نخبگان به عنوان بالاترین نهاد علمی کشور وظیفه شناسایی و توانمندسازی  نخبگان را دارد گفت: یکی از رسالت‌های ما در بنیاد نخبگان لرستان کارآفرینی و فناوری است.

به گزارش ایرنا، رحمان کلانتری عصر روز دوشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر که در دانشگاه آزاد بروجرد برگزار شد، با بیان اینکه حضور نخبگان در کارگروه‌های حل مسئله در دولت آغاز شده است، گفت: بنیاد نخبگان از هیات‌های اندیشه‌ورز دارای طرح و ایده برای حل مسائل استان استقبال می‌کند.

وی گفت: تخصص و خبرگی فعالیت در چارچوب ارزش‌های اسلامی و دارا بودن روحیه پیشبری از خصوصیات نخبگان است ولی متاسفانه در آموزش و پرورش و دانشگاه نخبه به کسی تلقی می‌شود که در حوزه استعداد تحصیلی توانمندی دارد در صورتیکه بنا بر تعریف بنیاد نخبگان، نخبه در هشت حوزه تعریف می شود.

رییس بنیاد نخبگان لرستان یادآور شد: کارآفرینان و مولدان موفق، تامین کنندگان فناوری‌های مورد نیاز، هنرمندان اثرگذار، مخترعین و فعالان حوزه‌های هنری و فرهنگی و قرآنی و نخبه هستند.

کلانتری گفت: مرحله اول طرح توفا یعنی توانمندسازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به صورت موفق انجام شده است و مرحله بعدی این طرح در دانشگاه آزاد بروجرد انجام می‌شود.

فعالیت ۳۱ فناور در مرکز رشد بروجرد

معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری لرستان نیز در همایش تجلیل از پژوهشگران دانشگاه آزاد بروجرد گفت: پارک علم و فناوری لرستان دارای ۶ مرکز رشد در شهرستان‌های استان بوده که در شهرستان بروجرد ۳۱ فناور در مرکز رشد این شهرستان فعالیت دارند.

امین حسنوند با تاکید بر ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: راه رسانیدن نوآوری به مرحله تولید ارتباط نزدیک صنعت با دانشگاه است.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که دانش در همه مراحل آن دخالت دارد و با فناوری‌های بومی قابل انجام است ، گفت: باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد.
حسنوند با اشاره به رتبه ۱۵ ایران در تولیدات علمی، بیان کرد: این موضوع به هوش بالا و داشتن علم و فناوری ایرانیان مربوط است.
وی ادامه داد: به یک زبان مشترک بین دانشگاه و صنعت نیاز داریم، پارک علم و فناوری زبان مشترک و ارتباط صنعت و دانشگاه را شکل می‌دهد.
حسنوند از ارائه تسهیلات به نخبگان خبر داد و گفت: به نخبگانی که وارد پارک‌های علم و فناوری شده و شرکت دانش بنیان تاسیس می‌کنند، سالانه ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان کمک بلاعوض شامل تبلیغات و بازارایی و خدمات مشاوره‌ای و ثبت برند پرداخت می شود.

پژوهش باید اساس حل مشکلات باشد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه باید برای حل مسائل مهم کشور باشد، گفت: باید تلاش کنیم مشکلات جامعه توسط دانشگاه حل‌وفصل شود، در برنامه هفتم توسعه اولویت اصلی توسعه اقتصادی همراه با عدالت و بهره‌وری از نیروی انسانی و سرمایه است.

محمدرضا معظمی گودرزی گفت: یک اختلاف بین برنامه هفتم توسعه و برنامه‌های قبلی وجود دارد، برنامه هفتم توسعه با محوریت حل مسئله تدوین شده است، برنامه هفتم توسعه، ناترازی در انرژی و آب و کشاورزی و ارز که جز مسائل کلان کشور است را به چالش می کشد.
وی افزود: در کشور در بحث آب و کشاورزی مشکلاتی وجود دارد که دانشگاه باید به حل مسائل مهم کشور ورود کند.

رییس دانشگاه آزاد بروجرد اظهار داشت: سالانه ۹۰ دانشجوی دکترا در دانشگاه آزاد بروجرد جذب می‌شود، این دانشجویان باید ۹۰ پایان نامه و رساله ارائه دهند این پایان‌نامه‌ها می‌توانند به حل مسائل مهم کشور بپردازند.

وی با بیان اینکه ،دانشگاه‌ها از بعد پژوهشی و آموزشی تغییرات زیادی کرده‌اند، گفت: یکی از معظلات اساسی این است که دانشگاه صرفا به سمت نوشتن مقالات و خروجی مقاله پیش برود.در دانشگاه اگر استادی بخواهد ارتقا پیدا کند و یا دانشجویی بخواهد در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا فارغ‌التحصیل شود باید رساله‌ای با مقالات مختلف ارائه دهد، این خیلی خوشایند نیست که برای یک مجله خارجی کلی مقالات علمی ارائه دهیم و افتخار کسب کنیم.
معظمی افزود: امیدواریم بخشنامه‌هایی که برای ارتقا و ترفیع اساتید دانشگاه تدوین می‌شود تغییر پیدا کند، این نگاه باید عوض شود نگاه امروز دانشگاه‌ها حل مسئله است به جای عرضه محور بودن به دنبال تقاضا باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha