۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85326238
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انفجار کپسول گاز آسیبی به باغ تاریخی فین وارد نکرده است

کاشان _ ایرنا _ معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: شامگاه دوشنبه ۲۷ آذر، یک کپسول گاز در سفره خانه مجاور باغ فین منفجر شد که خوشبختانه هیچ خسارتی به این اثر ارزشمند تاریخی وارد نکرده است.

حجت الله ناصحی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساعت ۲۱:۳۸ دقیقه شامگاه دوشنبه یک کپسول گاز در سفره خانه جنب باغ تاریخی فین منفجر و منجر به مصدومیت سه نفر شد.

باغ فین و مجموعه بناهای آن در کاشان، ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به لحاظ داشتن ارزش‌های برجسته جهانی سال ۲۰۱۱ (تیرماه ۱۳۹۰) در قالب پرونده زنجیره‌ای ۹ باغ ایرانی، دو باغ در هند و یک باغ در پاکستان با شماره ثبت ۱۳۷۲ در یونسکو ثبت شد.

۹ باغ ثبت شده (در هفت استان کشور) به ترتیب پاسارگاد و ارم در شیراز، چهل ستون اصفهان، باغ فین کاشان، باغ عباس آباد بهشهر در استان مازندران، باغ شازده کرمان، باغ دولت‌آباد و پهلوان‌پور در یزد، باغ اکبریه بیرجند در خراسان جنوبی و سه باغ تاج محل در آگرای هندوستان، آرامگاه همایون در دهلی نو و باغ شالیمار در لاهور پاکستان است.

باغ فین کاشان با وسعت افزون بر ۲۳ هزار مترمربع شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده‌ و آب اساسی‌ترین عنصر در آن بوده‌است.

شاه‌نشین، خلوت کریمخانی، کوشک، حوض خانه صفوی، حمام صفویه و قاجاریه، حوض جوش، شترگلوی فتحعلی شاه، جوی‌ها، بنای سر در و موزه ملی از جمله بخش‌های باغ فین کاشان است.

سامانه آبرسانی باغ دقیق و منحصر به فرد طراحی و نحوه تنظیم فوران فواره‌های جوی‌های آن بسیار زیبا و مهندسی‌ شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha