همتی به وسعت هامون تا مَکُران برای خودکفایی در تولید گوشت مرغ

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان با روی کارآمدن دولت سیزدهم و توجه به ظرفیت‌های داخلی و حرکت جهادی در زمینه ساخت واحدهای مرغداری در مسیر خودکفایی قرار گرفت و هم اکنون ۸۰ درصد از نیاز مصرفی مردم به مرغ در این استان تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب از اوایل دهه ۹۰ به موضوع اقتصاد مقاومتی برای رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی تاکید کرده‌اند که در این زمینه گام‌هایی توسط متولیان امر در حوزه‌های مختلف برداشته شد.

در این بین امنیت غذایی به عنوان یکی از مسائل پایه کشور از جمله دغدغه‌های جدی حاکمیت و شهروندان است که تولید مرغ استاندارد و بومی ایران می‌تواند به‌ عنوان کلید خودکفایی، تکمیل زنجیره تولید و کاهش خروج ارز از کشور نقش‌آفرین باشد.

یکی از مواردی که کمک بسیاری به تأمین منابع غذایی در کشورها می‌کند صنعت طیور بوده که برای تهیه مواد پروتئینی نیاز است تا این صنعت توسعه و گسترش قابل‌توجهی داشته باشد.

مهمترین مسائلی که سبب رشد چشمگیر صنعت پرورش طیور شده ارزش غذایی بالای گوشت طیور، کم‌بودن آفت پس از کشتار، سالم و بهداشتی بودن، قابلیت هضم و جذب بالا، سرعت رشد سریع، صرفه‌جویی در جایگاه و زمین و برگشت سریع سرمایه هستند.

ابتدای دولت سیزدهم سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با یک اقدام جهادی برای جبران کمبود گوشت مرغ تولیدی، اجرای طرح عظیم خودکفایی گوشت مرغ را در استان آغاز کرد

بدیهی است گوشت مرغ به سبب مزیت‌های فراوانی که دارد به‌ عنوان منابع تأمین پروتئین می‌تواند در کشور مطرح و نیاز عمومی را در این زمینه مرتفع کند.

در این زمینه ابتدای دولت سیزدهم سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با یک اقدام جهادی برای جبران کمبود گوشت مرغ تولیدی، اجرای طرح عظیم خودکفایی گوشت مرغ را در استان آغاز کرد.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های هست که در گذشته تأمین طیور صنعتی آن از طریق استان‌های هم‌جوار تضمین می‌شد و عملاً تعداد اندکی از مرغداری‌های سنتی بودند که پرورش مرغ گوشتی را در دست داشته که این امر علاوه بر صرف هزینه‌های زیاد مشکلاتی نیز به همراه داشت.

در سال‌های اخیر با توجه ‌به حمایت‌ها و تلاش‌هایی که در زمینه صنعت طیور و پرروش مرغ در سیستان و بلوچستان صورت‌گرفته تولید مرغ گوشتی در این استان جهش قابل‌توجهی پیدا کرده؛ و به گفته استاندار سیستان و بلوچستان؛ پیش از این ۳۰ درصد نیاز مردم به مرغ در استان تولید می‌شده و در حال حاضر ۷۰۰ مجوز در این راستا گرفته شده که پیش بینی می‌شود ۱۰۰ درصد نیاز استان را بتوانیم تامین کنیم و تا پایان سال نیز در این زمینه صادرات انجام شود.

دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران پرورش مرغ گوشتی در سیستان و بلوچستان نیز اقدام به واگذاری زمین به طرح پرورش مرغ گوشتی کرده است.

همتی به وسعت هامون تا مَکُران برای خودکفایی در تولید گوشت مرغ

فعالیت ۳۲۶ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه استان دارای ۳۲۶ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی فعال است، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم طرح خودکفایی به تولید گوشت مرغ با مشارکت بهره‌برداران آغاز شد.

محمدرضا سیدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: قبل از دولت سیزدهم فقط ۳۰ درصد گوشت مرغ مورد نیاز در واحدهای مرغداری فعال سیستان و بلوچستان تولید می‌شد که با اسقبال بخش خصوصی و سرمایه گذاری انجام شده تعداد واحدهای مرغداری استان در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: هم اکنون یک هزار و ۱۰۰ موافقت اصولی برای راه‌اندازی واحدهای مرغداری با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه در سیستان و بلوچستان صادر شده که با این وجود حدود ۸۰ درصد از تولید گوشت مرغ این استان تامین را تامین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: مرغ مورد نیاز این استان با همکاری تولید کنندگان تامین می‌شود و وضعیت مرغ تولیدی در این منطقه نسبت به ۲ سال گذشته سه برابر افزایش یافته به گونه‌ای که در درصد بسیار کمی از استان‌های همجوار آن هم به صورت زنده در سطح استان توزیع می‌شود.

وی گفت: امید است تا پایان سالجاری اگر نهاده‌ها، دان مرغ و جوجه یک روزه به موقع تامین شود علاوه بر اینکه سیستان و بلوچستان به خودکفایی و خود اتکایی برسد در بحث صادرات به استان‌ها و کشورهای همجوار هم اقداماتی انجام خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:

بیش از هفت هزار میلیارد ریال در صنعت طیور زاهدان سرمایه گذاری شد

بیش‌ از ۱۰ هزار تن گوشت مرغ در سیستان و بلوچستان تولید شد

حدود ۲ هزار تن گوشت مرغ در زاهدان تولید شد

همتی به وسعت هامون تا مَکُران برای خودکفایی در تولید گوشت مرغ

رشد ۱۵ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان و بلوچستان

حسینی میزان جوجه ریزی آبان ماه سالجاری در واحدهای مرغداری سیستان و بلوچستان را ۲ میلیون و۴۸۲ هزار و ۶۴۸ قطعه اعلام و اظهار کرد: این میزان ۱۲درصد بیشتر از تعهد این سازمان به وزرات جهاد کشاورزی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال بیش از ۱۴ میلیون و ۷۳ هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای صنعتی پرورش مرغ گوشتی سیستان و بلوچستان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: با این میزان جوجه ریزی بیش از ۲۳ هزار و ۹۲۴ تن گوشت مرغ در استان تولید و به بازار مصرف عرضه شده است.

به گفته وی؛ میزان جوجه ریزی آبان ماه سالجاری در واحدهای مرغداری سیستان و بلوچستان نیز ۲ میلیون و۴۱۲ هزار و ۶۴۸ قطعه بوده که ۱۰ درصد بیشتر از تعهد این سازمان به وزرات جهاد کشاورزی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است.

همتی به وسعت هامون تا مَکُران برای خودکفایی در تولید گوشت مرغ

تولید ۱۹۹۰ تن گوشت مرغ در زاهدان

مدیر جهاد کشاورزی زاهدان گفت: در هشت ماه گذشته امسال، در ۲۵ واحدصنعتی پرورش مرغ گوشتی یک میلیون و ۴۲۱هزار و ۴۲۰ قطعه جوجه ریزی انجام شده و با این میزان جوجه ریزی یک هزار و ۹۹۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف شد.

مهدی شهرکی افزود: با هدف دستیابی سیستان و بلوچستان به خود اتکایی در تولید گوشت مرغ با سرمایه گذاری بخش خصوصی تعداد ۲۰ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی جدید با ظرفیت یک میلیون و ۱۲۰ هزار قطعه و تولید سالیانه ۶ هزار و۳۰۰ تن در سطح زاهدان در حال ساخت است.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای در دست اجرا را ۵۰ درصد اعلام و اظهار کرد: با به بهره‌برداری رسیدن کامل این واحدها ظرفیت تولید گوشت مرغ در زاهدان به ۱۱ هزار و ۳۵۰ تن ارتقاء خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی زاهدان افزود: این شهرستان دارای ۳۲ واحد مرغداری بوده و ظرفیت تولید سالانه این واحدها تولید پنج هزار و ۹۰ تن گوشت مرغ است.

همتی به وسعت هامون تا مَکُران برای خودکفایی در تولید گوشت مرغ

سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی برای توسعه واحدهای مرغداری در شهرستان کنارک

مدیر جهادکشاورزی کنارک گفت: در راستای توسعه واحدهای مرغداری در حال حاضر با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال، پنج واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی به ظرفیت ۱۶۱هزار قطعه در حال ساخت است که ۲ واحد از این مرغداری آماده بهره‌برداری و جوجه ریزی هست.

عیسی قاضی افزود: کنارک دارای هفت واحد مرغداری به ظرفیت جوجه ریزی ۱۲۵ هزار قطعه در هر دوره است که بزودی با افتتاح ۲ واحد جدید، ظرفیت جوجه ریزی واحدهای مرغداری شهرستان به ۱۸۰ هزار قطعه افزایش خواهد یافت.

وی میزان جوجه ریزی هشت ماهه امسال در واحدهای مرغداری کنارک را ۲۳۵ هزار قطعه اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha