۲ هزار نوزاد لاک پشت در خطر انقراض از کیش راهی خلیج فارس شد+ فیلم

کیش – ایرنا – رییس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش با اشاره به آغاز بهسازی و تعمیرات سایت حفاظت شده لاک‌ پشت‌ها در این جزیره گفت: طی سال جاری نزدیک به ۲ هزار نوزاد لاک پشت در خطر انقراض پوزه عقابی از سواحل کیش راهی خلیج فارس شدند.

«مریم محمدی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سایت حفاظت شده لاک پشت‌ها در جزیره کیش سال ۱۳۸۵ راه اندازی شده و به طور مستمر در حفاظت و پایش لاک پشت‌ها در فصول زادآوری فعالیت دارد، افزود: این سایت حفاظت شده واقع در جنوب جزیره و به عنوان طولانی‌ترین ساحل ماسه‌ای جزیره شناسایی شده که حدود ۸۰۰ متر طول دارد.

وی اظهار کرد: تخمگذاری لاک‌ پشت‌ها در سایر ساحل‌های ماسه‌ای جزیره کیش نیز انجام می‌شود که در صورت نامناسب بودن محل آن، لانه‌ها به سایت محافظت شده منتقل می‌شوند.

رییس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش فصل تخم گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی در جزیره کیش را از اواخر اسفند تا خرداد عنوان کرد و گفت: هر لاک پشت بین ۸۰ تا ۱۲۰ تخم می‌گذارد که براساس بررسی‌های علمی، از هر ۱۰۰ تخم یکی از آنها شانس تبدیل شدن به یک لاک پشت بالغ را بدست می آورد و به همین علت این گونه لاک پشت‌ها در خطر انقراض قرار دارند.

وی به آسیب دیدن بخشی از سایت حفاظت شده لاک پشت‌ها به دلیل وزش گردباد اشاره کرد و ادامه داد: عملیات تعمیرات و بهسازی حصار این محوطه طی روزهای آتی آغاز می‌شود.

«محمدی» استقرار شبانه روزی محیط بانان در سایت حفاظت شده در فصل زاد آوری، پاکیزه نگه داشتن زیستگاه از زباله و ضایعات، حصار کشی سایت به منظور بر قراری امنیت و کنترل بیشتر، رصد لاک پشت‌های مادر و نوزادان و خاموشی چراغ های جاده در فصل باز شدن لانه‌ها جهت پیشگیری از تفرق نوزادان را از مهمترین فعالیت‌های اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش در سایت حفاظت شده لاک پشت ها عنوان کرد.

وی در رابطه با دلیل خاموش کردن چراغ جاده‌ در فصل زادآوری لاک پشت‌ها، بیان کرد: نوزادان لاک پشت‌ها به صورت غریزی به سمت نور ماه حرکت می‌کنند؛ در همین راستا نیز اداره محیط زیست با همکاری شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، اقدام به خاموشی چراغ‌های اطراف منطقه حفاظت شده می‌کند.

۲ هزار نوزاد لاک پشت در خطر انقراض از کیش راهی خلیج فارس شد+ فیلم

رییس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش آشنایی بازدید کنندگان با این جاندار در معرض خطر انقراض به منظور اهداف حفاظتی و گردشگری را از دیگر فعالیت‌ها در سایت حفاظت شده در جزیره کیش بیان و خاطر نشان کرد: لاک پشت‌ها برای تخم گذاری به همان ساحلی که در آن متولد شده‌اند باز می گردند که در همین راستا با اقدامات انجام شده، تعداد لاک پشت‌های مادری که برای تخم گذاری، سواحل کیش را انتخاب می کنند، افزایش یافته است.

همچنین از فعالیت سیستم مانیتورینگ لاک پشت‌های دریایی در این سایت حفاظت شده خبر داد و اظهار کرد: با بهره مندی از این سیستم می‌توان به علامت گذاری، اندازه گیری و شمارش تخم‌ها و نوزادان لاک پشت‌، ثبت جزر و مد، رطوبت هوا، دمای هوا و اندازه گبری لاک پشت‌های ماده استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، از مجموع پنج گونه لاک پشت دریایی که در خلیج فارس زندگی می‌کنند و همگی در خطر انقراض هستند، تنها لاک پشت پوزه عقابی برای تخم گذاری و زاد آوری به سواحل کیش می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha