ضوابط احداث پارکینگ‌های عمومی در پایتخت بازنگری می‌شود

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران از بازنگری ضوابط احداث پارکینگ‌های عمومی در پایتخت خبر داد.

به گزارش ایرنا، مهدی بهرام پور روز سه‌شنبه با اشاره به اینکه موضوع بازنگری ضوابط احداث پارکینگ‌های عمومی شهر تهران در دست اقدام معاونت شهرسازی و معماری قرار دارد، گفت: طی بررسی‌های به عمل آمده سرانه مالکیت خودرو در پایتخت از ۲۰۱ دستگاه در هر یک هزار نفر در سال ۱۳۸۳ به ۴۷۱ دستگاه در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

ضوابط احداث پارکینگ‌های عمومی در پایتخت بازنگری می‌شود

وی افزود: بر اثر بی توجهی نهادها و دستگاه‌های مسوول در قبال برخی از مهمترین تکالیف طرح جامع همچون ساماندهی فضاهای بهداشتی و درمانی، ساماندهی مراکز آموزشی و آموزشی عالی زمینه تولید سفر مضاعف و افزایش طول سفر و نهایت افزایش ضریب اشغال معابر و خیابان‌های پایتخت توسط خودروها فراهم شده موضوعی که بویژه در ساعات پیک ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی مشهود است.

بهرام پور ادامه داد: برای غلبه بر این چالش، شهرداری تهران در سنوات گذشته با ارائه ضوابط ساخت و ساز برای احداث پارکینگ عمومی در شهر در قالب بند یک از صورتجلسه ۴۳۶ کمیسیون ماده ۵، تلاش کرد تا نسبت به ترغیب مالکان و بخش خصوصی به احداث پارکینگ‌های عمومی در اماکن و محدوده‌های مجاز اقدام کند.

ضوابط احداث پارکینگ‌های عمومی در پایتخت بازنگری می‌شود

به گفته وی، در این خصوصر با اعطای مشوق‌هایی از جمله احداث کاربری‌های تجاری و اداری در طبقات همکف و اول همچنین تالار در طبقه فوقانی، زمینه سازی لازم برای انتفاع متقابل مالکان به عنوان دارندگان حقوق خصوصی و شهروندان از جنبه حقوق عمومی را فراهم آورد.

مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران تاکید کرد: در نتیجه این سیاست گذاری تعدادی پارکینگ عمومی (طبقاتی) در شهر تهران احداث شد اما به چند دلیل عمده از جمله تغییر در نظامات حاکم بر طرح تفصیلی جدید که عملا سطح و سطوح زیادی را به پهنه‌های فعالیت مختلف اختصاص داد و بدلیل عدم مکانیابی صحیح و بی توجهی به شکل‌گیری مقاصد و مراکز جدید جاذب سفر، محدود کردن امکان احداث پارکینگ به محدوده دارای تثبیت تجهیزات و تاسیسات شهری، امروزه ضوابط مذکور فاقد جنبه‌های برانگیزاننده برای مالکان و بخش خصوصی است.

ضوابط احداث پارکینگ‌های عمومی در پایتخت بازنگری می‌شود

وی با تاکید بر اهمیت پیش بینی فضای مناسب برای پارک خوردوها بویژه در مناطق پرتراکم و مرکزی شهر، گفت: براساس نتایج برخی مطالعات انجام شده، روزانه بیش از یک میلیون خودرو در تهران برای پیدا کردن جای پارک تا ۳۰ دقیقه وقت صرف می‌کنند بنابراین، اتخاذ تدابیر مناسب در زمینه ضوابط ساخت پارکینگ‌های عمومی را می‌توان عاملی مهم و غیر قابل انکار در کاهش حجم اتومبیل‌های سرگردانِ در جستجوی فضای پارک و در نتیجه کاهش زمان تاخیر در شبکه برشمرد.

بهرام پور افزود: برای غلبه بر این چالش که به دغدغه ذهنی بخش قابل توجهی از شهروندان تبدیل شده، اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری، بازنگری ضوابط احداث پارکینگ‌های عمومی در سطح پایتخت را در دستور کار خود قرار داده و در نظر دارد با توجه به ظرفیت‌های حقوقی از جمله نظام پهنه بندی در ساخت، بهره برداری و تعریف عملکردهای احتمالی مجاز به استقرار در پارکینگ‌های عمومی اقدام لازم را در این زمینه انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha