۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۶
کد خبر: 85326947
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کامرون: غرب باید از شکست پوتین در جنگ اوکراین مطمئن شود

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس در تداوم مواضع خصمانه دولت این کشور علیه روسیه ادعا کرد که غرب باید از شکست مسکو در جنگ اوکراین مطمئن شود.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود افزود که انگلیس و فرانسه «تا هر زمانی که لازم باشد از جبهه اوکراین حمایت می‌کنند.»

وی ادامه داد: جنگ اوکراین بدترین نمونه از حمله به یک کشور و نقض حاکمیت آن در عمر من است و ما باید در پشتیبانی از اوکراین قوی باشیم.

وزیر خارجه انگلیس با تشبیه جنگ اوکراین به یک نمایش ادعا کرد که روسیه در سکانس اول شکست خورد و اوکراین موفق شد تا نیمی از سرزمین‌های اشغالی را دوباره به دست آورده و روسیه را در مسیر دریای سیاه به عقب براند.

وی سکانس آخر را دشوار توصیف و اضافه کرد: «ما باید تلاش کنیم تا آن را به کمک دوستان و شرکایمان در غرب به گونه‌ای درست بنویسیم و مطمئن شویم که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیروز نشود.» کامرون تاکید کرد: «این مهم است که پوتین شکست بخورد.»

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

انگلیس هم از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

تاکید بر «آتش‌بس پایدار»

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از این نشست خبری گفت که انگلیس و فرانسه خواهان برقراری آتش‌بس در غزه هستند.

وی با این حال ادعا کرد که این آتش‌بس باید «پایدار باشد، به‌گونه‌ای که اسرائیل از سوی حماس تهدید نشود» وی ادامه داد: ما درباره نحوه کمک‌رسانی به داخل غزه و خروج اسرا (اسرائیلی) گفت‌وگو کردیم.

دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینیان، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. این کشور برخلاف فراخوان سازمان ملل متحد مخالف برقراری آتش‌بس دائمی در غزه است و چنین طرحی را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند.

البته ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس هفته پیش طی سخنانی در مجلس عوام برای نخستین‌بار از آغاز جنگ غزه ادعا کرد که اگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) حملات موشکی خود را متوقف و تمام اسرای اسرائیلی را آزاد کند، این کشور از آتش‌بس پایدار حمایت می‌کند.

با این حال فشارها روی او برای اصلاح موضع دولت و حمایت از فراخوان بین‌المللی درخصوص برقراری آتش‌بس فوری در غزه روز به روز درحال افزایش است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

بر اساس آمارها تاکنون نزدیک به ۱۹ هزار فلسطینی در اثر حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده و بیش از ۵۰ هزار نفر مجروح شده‌اند. همچنین بر اساس گزارش دفتر بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نزدیک به ۹۰ درصد از ساکنان غزه آواره شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha