توسعه روابط با کشورهای همسایه، محوری‌ترین سیاست روابط خارجی ایران است

تهران - ایرنا - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به متن سیاست‌های کلی نظام گفت: توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه، محوری‌ترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سطح کلان است.  

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر ذوالقدر روز سه‌شنبه در همایش بین‌المللی «مطالعات منطقه‌ای؛ سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران» با تأکید بر اینکه ارتباط با مجامع دانشگاهی می‌تواند پشتوانه علمی را برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ و راهبردی فراهم کند، افزود: جهان و منطقه امروز دستخوش تحولات شگرف و سریعی شده که نشان‌دهنده تحولی فراگیر در مناسبات جهانی و منطقه‌ای است.

وی با اشاره به ظهور نظم جدیدی در روابط بین‌الملل گفت: با شکل‌گیری نظم جدید در مناسبات جهانی، اساس نظام تک قطبی و جایگزین آن، نظام دوقطبی دوران جنگ سرد فرو می‌پاشد. بعد از دوران جنگ سرد، جهان بیش از ۳۰ سال با نظم نوینی تک قطبی مواجه بود اما امروز قطب‌های جدیدی از قدرت شکل گرفته‌اند که متناظر و نامتوازن هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هژمونی آمریکا به عنوان قدرت بلامنازع دوران پس از جنگ سرد به سرعت در حال فروپاشی است، افزود: آمریکا ظرفیت، نفوذ و اقتدار جهانی و منطقه ای خود را از دست می‌دهد و چین به سرعت در حال تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی به قدرت اول نظامی در جهان است.

ذوالقدر ادامه داد: در این مسیر، روسیه نیز با جهت گیری بازگشت به تراز قدرت‌های اول جهان، امروز درگیر یک منازعه و جنگ سخت در اوراسیاست که سیاست های توسعه طلبانه غرب به سوی شرق را به بن بست کشانده و اروپا گرفتار بحران اقتصادی، انرژی و چالش‌های شکاف و تجزیه از درون اتحادیه اروپاست.

وی افزود: در این شرایط گذار، دامنه قدرت، نفوذ و دایره تاثیرگذاری و بازیگری قدرت‌های درجه دو و منطقه‌ای مثل بریکس و شانگهای در حال افزایش است. در این نظم جدید جهانی هژمونی، سلطه‌جویی و یکجانبه‌گرایی جای خود را به همگرایی، منافع مشترک، دوستی، صلح و همکاری برای توسعه داده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام رژیم صهیونیستی را به عنوان کارگزار غرب و مدعی در اختیار داشتن مدرن‌ترین قدرت نظامی و اطلاعاتی منطقه، در آستانه سقوط دانست و گفت: این رژیم در برابر جبهه مقاومت با شکست فاحش و ترمیم ناپذیری مواجه شده است.

ذوالقدر مقاومت بی‌سابقه مردم فلسطین در کرانه باختری را نیز نشانه احیای مجدد نهضت فلسطین در منطقه عنوان کرد و افزود: عملیات طوفان الاقصی تولد بازیگری بسیار قدرتمند و تاثیرگذار در محور مقاومت را نوید می‌دهد که فراتر از ملت فلسطین و ملت‌های دیگر منطقه است که جمهوری اسلامی ایران راهبری و پشتیبانی از آن را برعهده دارد.

وی همچنین با اشاره به شاخص‌های نظم جدید گفت: قدرت‌های بزرگ در این نظم جدید تعیین کننده نیستند و کشورهای کوچک و منطقه‌ای نقش تعیین کننده دارند. یکجانبه‌گرایی جای خود را به همگرایی و همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید روابط و مناسبات خود با جهان و منطقه، بویژه با همسایگان خود تنظیم و تعریف کند، اظهار کرد: این فرضیه باید در محیط‌های دانشگاهی و علمی کشور سنجیده شود.

ذوالقدر با اشاره به اهمیت تدوین راهبرد سیاست منطقه‌ای ادامه داد: ایران در چشم انداز ۲۰ ساله، کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام است که با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌المل، برنامه‌ها، راهبردها و تبادلات در سیاست منطقه‌ای تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در متن سیاست‌های کلی، ایران به عنوان سومین کشور جهان به لحاظ تعداد همسایه، گسترش روابط، تعامل سازنده، توسعه راهبردی و همکاری و مشارکت اقتصادی و تجاری با همسایگان و سایر کشورهای منطقه عنوان شده است. بنابراین، توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه محوری‌ترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سطح کلان است.

به گزارش ایرنا، همایش بین‌المللی «مطالعات منطقه‌ای؛ سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران» توسط پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص با همکاری مرکز مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران، با حضور سفرای و نمایندگان کشورهای منطقه و همسایه ایران در دانشگاه تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha