۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۵:۱۹
کد خبر: 85327341
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین خواستار بهبود روابط با فیلیپین از طریق گفت وگو شد

تهران- ایرنا- وزارت خارجه چین خواستار بهبود روابط با فیلیپین از طریق گفت وگو بر سر ادعاهای ارضی متضاد درباره مناظقی در دریای جنوبی چین شد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری ان‌اچ‌کی، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین از فیلیپین خواست تا برای بهبود روابط تیره شده فی‌مابین از طریق گفت وگو بر سر ادعاهای ارضی متضاد مانیل و پکن درباره مناطقی در دریای جنوبی چین تلاش کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه مسئولیت اختلافات اخیر بین دو کشور در دریای جنوبی چین به عهده فیلیپین است، افزود: اما این اختلافات نمایانگر روابط کلی پکن و مانیل در تمام حوزه‌ها نیست.

وانگ تاکید کرد: پکن امیدوار است که فیلیپین برای پیگیری رشد سالم و پایدار روابط دو جانبه و تداوم صلح و ثبات در منطقه با چین همکاری کند.

به گفته شبکه خبری ان‌اچ‌کی، اصطکاک فزاینده در روابط چین و فیلیپین بر سر یکسری حوادث در دریای جنوبی چین از ماه آگوست آغاز شد و در جریان یکی از این حوادث، کشتی‌های گارد ساحلی چین به سمت قایق‌های تدارکاتی ارتش فیلیپین گلوله‌های حاوی آب پرتاب کردند.

اما پکن به تازگی موضع خود نسبت به فیلیپین را تغییر داده است زیرا مانیل به طور فزاینده‌ای نسبت به چین محتاط شده و به سمت همکاری نزدیک‌تر با ایالات متحده و ژاپن حرکت می‌کند.

به گزارش ایرنا، روابط مانیل با پکن از زمان ریاست جمهوری فردیناند مارکوس که به تقویت نظامی با واشنگتن از سال گذشته پرداخت، دچار تنش شده است.

پنتاگون در ماه مه سال جاری گفت از فیلیپین در صورتی که گارد ساحلی‌اش در دریای جنوبی چین مورد حمله قرار گیرد، حفاظت خواهد کرد.

پکن همواره بیشترین بخش‌های دریای جنوبی چین از جمله مناطق اقتصادی انحصاری فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی را تحت مالکیت و بخشی از خاک خود می‌داند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha