مهاباد در طرح غربالگری دیابت و فشار خون در آذربایجان‌غربی پیشتاز است

مهاباد- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: تاکنون در این شهرستان بیش از ۸۲ هزار نفر در طرح غربالگری دیابت و فشار خون مشارکت کرده اند و این شهرستان از نظر مشارکت در آذربایجان‌غربی پیشتاز است.

امید صادق‌امیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ بیماری فشار خون و دیابت اغلب تا قبل از ۴۰ سالگی هیچ گونه علائمی ندارند و آنچنان که تحقیقات نشان داده است عمده بیماران در این پویش کسانی بودند که از وضعیت سلامتی خود در مقابل این ۲ بیماری آگاهی و اطلاع نداشتند.

وی اضافه کرد: در این بین افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال که چاق بوده یا اضافه وزن دارند و نیز افرادی که سابقه ابتلا به دیابت را در بستگان درجه یک خود داشته و یا کم تحرک هستند و نیز زنانی که سابقه ابتلا به دیابت بارداری دارند، نیز مشمول انجام غربالگری دیابت می شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: فشار خون و دیابت ریسک فاکتور ابتلا به بیماریهای خطرناکی مانند نارسایی کلیه، سکته قلبی، بیماری های چشمی هستند، بنابراین شناسایی زودهنگام و کنترل و درمان آنها می تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها داشته باشد.

وی اظهار کرد: از تمام افراد واجد شرایط درخواست داریم تا در روستاها به خانه های بهداشت و در شهرها به پایگاه های بهداشت و یا مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

وی یادآور شد: هدف اصلی از اجرای این پویش، افزایش دانش مردم در باره اهمیت بیماری‌های دیابت و فشاری خون است.

به گزارش ایرنا و براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۷ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۳۵۸ نفر در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شدند که از این تعداد ۳۵۷ هزار و ۶۴ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۲۲۸ هزار و ۲۶۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شده اند.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

در شهرستان مهاباد، علاوه بر بیمارستان امام خمینی(ره)، غربالگری دیابت و فشار خون در ۶۵ خانه بهداشت روستایی و ۱۹ مرکز جامع شهری و روستایی در حال انجام است.

غربالگری و پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و در آذربایجان‌غربی نیز یک میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۵ نفر جامعه هدف این طرح هستند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha