عملیات زهکشی سه هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی مغان به نیمه راه رسید

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد اعلام کرد: پیشرفت فیزیکی عملیات زهکشی سه هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی منطقه مغان به نیمه راه رسیده و تاکنون یک هزار هکتار از اراضی زهدار به سامانه زهکشی زیرزمینی تجهیز شده است.

بخشعلی اصغری روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: عملیات زهکشی سه هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در محدوده روستاهای تکه‌چی، اوزون قویی، تازه‌کند قدیم ، تکله ، عباس‌آباد ، محمودآباد طالقانی ، بخشی از اراضی شهر جعفرآباد و اراضی واگذار شده کشت و صنعت مغان در محدوده کانال‌های آبیاری ۹ تا ۱۳ در دست اجراست.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این پروژه مهم آب و خاک از تیر ماه سال ۱۴۰۱ افزود: در اجرای این پروژه، عملیات زهکشی زیرزمینی به طول ۱۸۰ کیلومتر پیش‌بینی شده که تاکنون ۷۰ کیلومتر آن اجرا شده است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد هدف از اجرای این پروژه را بهبود وضعیت خاک اراضی زیرپوشش طرح با تسهیل در فرایند خروج آب اضافی، اصلاح ساختار آبیاری و تخلیه آب مزارع و ایجاد تهویه مناسب در خاک به منظور بهبود عملکرد تولیدات کشاورزی در اراضی زهدار اعلام کرد.

وی اضافه کرد: با اجرای کامل این طرح، راندمان تولید محصولات کشاورزی حداقل ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha