از شناسنامه دارشدن ایرانیان تا دریافت خدمات الکترونیک

تهران - ایرنا - ثبت احوال در ایران ۱۰۵ سال قدمت دارد؛ اگر اواخر قرن سیزدهم فقط سجلی صادر می‌کرد تا نهاد خانواده را در کشور نظام‌مند کند، امروز با صدور هزاران استعلام در هر ثانیه، کارگشای امور مردم در دستگاه‌ها و نهادهای خدمت‌رسان است.

گروه جامعه ایرنا - تاسیس ثبت احوال در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع برای ایجاد ارتش منظم و اخذ مالیات در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور نخستین شناسنامه برای دختری به نام «فاطمه ایرانی» در تاریخ سوم دی ماه ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

تا قبل از سال ۱۲۹۵ هجری شمسی، ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات افراد براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید انجام می شد؛ از افراد متوفی جزء نام و تاریخ وفات آنها که روی سنگ قبر نگاشته می‌شد، اثری نمی ماند اما با گسترش فرهنگ و دانش بشری، توسعه روز افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر شد و به تدریج ایده تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت.

با تاسیس سازمان ثبت احوال کشور، ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامه‌های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسنایی ملی، جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن و همچنین وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شد.

از شناسنامه دارشدن ایرانیان تا دریافت خدمات الکترونیک


تولید نخستین نسخه سرویس روابط سببی و نسبی

سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود؛ ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی‌های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

سازمان ثبت احوال باتوجه به برنامه و سیاست‌های تحول‌گرایانه دولت مردمی سیزدهم، خدمات و فعالیت‌های چشمگیری مانند راه‌اندازی مجدد تولید انبوه و صدور کارت هوشمندملی با بهره‌گیری از توان داخلی را مدنظر قرار داده است.

با توجه به نیازهای جدید جامعه و پیشرفت های حاصل شده، این سازمان در تلاش است ضمن بررسی و نیازسنجی در کشور، با بازنگری در ارائه خدمات خود، ضمن ارتقاء جایگاه سازمان ثبت احوال کشور به جامعه کمک‌های مثمرثمری ایفا کند.

درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور (سهیم) در جهت تعامل دو سویه با مردم در دولت سیزدهم راه اندازی شده است که مبتنی بر تلفن همراه است و خدمت متنوعی را به مردم ارائه می‌دهد که در آینده این خدمات و کاربردها گسترده تری نیز خواهد شد.

خدماتی مانند تغییر نشانی، پیگیری و شکایت، درخواست صدور کارت هوشمند ملی، مدارک پیدا شده، گواهی تجرد، پایگاه خانواده و انتخاب نامه در این درگاه ارائه می‌شود که در آینده افزودن خدمات مربوط به خانواده تحت عنوان پایگاه خانوار در دستور کار قرار دارد تا یارانه و موارد قانونی مرتبط با خانواده‌ها از این طریق صورت گرفته و اطلاعات این درگاه منبع باشد.

درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور(سهیم) در جهت تعامل دو سویه با مردم در دولت سیزدهم راه اندازی شده است که مبتنی بر تلفن همراه است و خدمت متنوعی را به مردم ارائه می‌دهد که در آینده این خدمات و کاربردها گسترده تری نیز خواهد شد.

از اهداف راه اندازی این درگاه می‌توان تعامل دو طرفه و دوسویه با مردم، کاهش مراجعات، ارائه خدمات امن و راحت، تسریع در ارائه خدمات، افزایش کیفیت کمی و کیفی، ارائه خدمات گسترده به عموم مردم، ارائه خدمات به صورت غیرحضوری، سرعت در ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن، تعامل بیشتر، افزایش امنیت در ارائه خدمات، کاهش هزینه و مقابله با مفاسد حضوری را نام برد و خدمات در این درگاه به صورت رایگان بوده و مردم می‌توانند در کمترین زمان اطلاعات خود را ثبت کنند.

از شناسنامه دارشدن ایرانیان تا دریافت خدمات الکترونیک


هوشمندسازی و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی در سازمان ثبت احوال

سازمان ثبت احوال کشور به دنبال هوشمندسازی و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی بوده و حرکت به سمت هوشمندسازی مهمترین اولویت این سازمان است.

راه اندازی مجدد تولید انبوه و صدور کارت هوشمند ملی از دی ماه ۱۴۰۰ با بهره گیری از توان داخلی برای متقاضیانی که به رغم ثبت نام و پرداخت هزینه بیش از ۲ سال در صف انتظار بودند با استفاده از ظرفیت تولد داخل کارت ملی صادر و تحویل متقاضیان شده است.

رییس سازمان ثبت احوال کشور در این زمینه گفت: در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های دولت مردمی برای خدمتگزاری و خدمات دهی مناسب و بهینه به مردم، به سرعت در مسیر ایفای تعهدات پیشین خود هستیم و با حمایت های وزیر کشور و همت همکاران سازمان، ضمن راه اندازی دوباره تولید کارت هوشمند ملی، برنامه ریزی لازم برای صدور و ارائه کارت به تمامی متقاضیان کارت هوشمند ملی که در گذشته موفق به تکمیل ثبت نام خویش شده اند انجام شده است.

راه اندازی مجدد تولید انبوه و صدور کارت هوشمند ملی از دی ماه ۱۴۰۰ با بهره گیری از توان داخلی برای متقاضیانی که به رغم ثبت نام و پرداخت هزینه بیش از ۲ سال در صف انتظار بودند با استفاده از ظرفیت تولد داخل کارت ملی صادر و تحویل متقاضیان شده است.

هاشم کارگر ادامه داد: ضمن بهره گیری از توان و تخصص داخلی کشور، امروز از اندوخته خوبی در فناوری و دانش تولید کارت هوشمند ملی با بالاترین کیفیت ممکن برخورداریم و در این امر می تواند نمونه ای از شناخت امکانات، توانمندی ها و دانش موجود در کشور جهت تبدیل تهدید به فرصت باشد.

وی گفت: نگاه تحولی به انجام امور و مسائل کشور که از سیاست های اصلی دولت سیزدهم است و جزو راهبردهای اساسی سازمان ثبت احوال کشور است تا بتوان با بهره وری بیشتر نسبت به انجام تکالیف و وظایف مربوطه اقدام کرد.

از شناسنامه دارشدن ایرانیان تا دریافت خدمات الکترونیک


صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور

از دیگر خدمات این سازمان می توان به صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور و اخذ درخواست برخط کارت ملی با همکاری وزارت امور خارجه اشاره کرد که در نمایندگی های کوالالامپور، فرانکفورت و وین آغاز شده و اکنون هماهنگی های لازم برای توسعه آن در ۲۰ نمایندگی دیگر در حال انجام است.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال کشور این اقدام در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم مبنی بر ارتباط بیشتر با ایرانیان خارج با داخل کشور و ارائه خدمات به آنان است.

برون سپاری خدمات ثبت احوال در جهت تسهیل امور مراجعان

توسعه ارایه خدمات اطلاعاتی از سوی ثبت احوال در سال های اخیر این سازمان را بر آن داشته تا بتواند بخشی از این خدمات همچون اخذ درخواست صدور مجدد، تغییر و رفع انسداد کارت هوشمند ملی را به دفاتر پیشخوان برون سپاری کند.

در این راستا جلسات مشترکی برگزار شده و قرار است ۱۲ دفتر در تهران به صورت آزمایشی این اقدام را انجام دهند و به گفته رییس سازمان ثبت احوال کشور تاکنون از این دفاتر تعداد ۳۵هزاردرخواست صدور مجدد اخذ شده است.

معاون وزیر کشور همچنین به تست سامانه با تخصیص دسترسی‌های مورد نیاز با حضور در یکی از دفاتر اشاره کرد و افزود: تشکیل جلسات کارشناسی فنی و مشترک با حوزه‌های مرتبط، بررسی نیازمندی‌های راه‌اندازی پرداخت درون فرآیندی با پایانه‌های پرداخت الکترونیک (PCPOS) موجوددر دفاتر، تهیه و ارائه مستندات لازم جهت نصب پایانه‌های پرداخت الکترونیک و ثبت نام، ایجاد امکان اعلام مفقودی کارت قبل از اقدام به ثبت درخواست صدور مجدد جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، تخصیص نقش‌ها و دسترسی‌های لازم برای دفاتر منتخب اعلام شده و تهیه گزارشات دوره‌ای به منظور پایش عملکرد دفاتر را ازجمله روند برون سپاری دانست.

از شناسنامه دارشدن ایرانیان تا دریافت خدمات الکترونیک


تولید و ارائه نرخ باروری مبتنی بر داده های ثبتی

تولید و ارائه نرخ باروری در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار مبتنی بر داده های ثبتی موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور انجام شد؛ در این زمینه معاون وزیر کشور درباره ارائه آمارهای ثبت احوال گفت: اکنون می‌توانیم سرشماری را از این طریق انجام دهیم و از این طریق از هزینه های اضافی جلوگیری کنیم.

به گفته کارگر، تعیین نرخ باروری در بازه کمتر از یک ماه بر اساس اطلاعات ثبتی و با کمترین هزینه استخراج شد.

معاون وزیر کشور، ایجاد و تخصیص شناسه واحد برای ایرانیان فاقد شناسنامه و صدور کارت شناسایی موقت برای این افراد با مهیا کردن زیرساخت های لازم و تخصیص شناسه برای افراد دارای پرونده در سازمان ثبت احوال کشور را از دیگر اقدامات سازمان ثبت احوال دولت سیزدهم دانست.

از شناسنامه دارشدن ایرانیان تا دریافت خدمات الکترونیک


بهره برداری هوشمند از اطلاعات کارت ملی

یکی از مهمترین اقدامات در خصوص کارت هوشمند ملی، پیاده سازی و بهره برداری از قابلیت های آن به ویژه احراز هویت سه عامله مبتنی بر کارت، پین شناسایی و عامل بیومتریک به عنوان قابل اطمینان ترین درجه احراز هویت در کشور است؛ در این راستا با برنامه ریزی صورت گرفته در تعدادی از دستگاه ها و بانک ها نظیر سازمان فناوری اطلاعات، مرکز توسعه تجارت وزارت صمت، بانک سپه، بانک سرمایه، بانک خاورمیانه، دفاتر اسناد رسمی قابلیت های کارت هوشمند ملی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

راه اندازی سامانه خدمات پس از صدور کارت هوشمند ملی در دفاتر پیش خوان خدمات دولتی، اعلام آمادگی جهت ارائه سامانه «هدا» به کلان شهرها و شهرهای بزرگ، هماهنگی برای ارایه سرویس‌های هویتی برای راه اندازی درگاه ملی مجوزها، شناسایی مادران مشمول تسهیلات مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تولید آمارها و شاخص های جمعیتی و نفوس کشور در سطوح مختلف جغرافیایی از دیگر خدماتی است که سازمان ثبت احوال ارایه می کند.

از دیگر خدمات ارایه شده می توان به ارایه سرویس نشانی محل اقامت در راستای تکمیل اطلاعات و ارایه خدمات بهتر به شهروندان، تحلیل و طراحی ساخت موتور بایومتریک تشخیص چهره جهت احراز هویت با سطح اطمینان سه در سامانه هدا(درگاه احراز هویت ایرانیان) اشاره کرد که مجموع این اقدامات سبب شد تا به برترین دستگاه و بزرگترین سرویس دهنده داده های کشور در میان دستگاه های دولتی در فروردین ماه ۱۴۰۱ انتخاب شود.

ارایه ۶۷ میلیون تراکنش اطلاعاتی در زمینه خدمات استعلام هویتی، انجام مطالعه در زمینه بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان در جهت افزایش سطح اتقان اسناد و مدارک هویتی از دیگر اقدمات مهم سازمان ثبت احوال کشور در دولت سیزدهم است.

از شناسنامه دارشدن ایرانیان تا دریافت خدمات الکترونیک


۵۲۴ هزار و ۶۳۷ ولادت در ۶ماهه امسال

ثبت آمار وقایع چهارگانه (ولادت، فوت، ازدواج و طلاق) از جمله وظایف ثبت احوال است و بر این اساس در ۶ ماهه نخست امسال ۵۲۴ هزار و ۶۳۷ ولادت در کشور به ثبت رسید که استان تهران رکوردار میزان ولادت ها در این مدت زمان است و بیشترین میزان ولادت ها مربوط به استان تهران ۶۶ هزارو ۳۵ نوزاد و کمترین آن مربوط به استان سمنان با تعداد۳هزارو ۳۸۷ نوزاد بود.

از میان نوزادان متولد شده از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه امسال در کشور نسبت متولدین پسر به دختر به ترتیب ۵۱.۹ درصد و ۴۸.۱ درصد بود که نسبت تولد پسران به دختران در این مدت ۱۰۸ بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۰۴) ۰.۹ درصد رشد داشته است.

براساس آمارهای این سازمان میانگین سن مادر در نخستین فرزندآوری در کل کشور در ۶ ماهه نخست امسال ۲۷.۴ سال است و همچنین مقدارشاخص در نقاط شهری ۲۸.۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴.۴ سال است. بیشترین میانگین سنی مادران در نخستین فرزندآوری، در بین استان‌ها مربوط به استان تهران با ۳۰.۳ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان‌ و بلوچستان با ۲۲.۶ سال است.

از شناسنامه دارشدن ایرانیان تا دریافت خدمات الکترونیک


۲۰۷ هزار و ۶۶۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است

بر اساس آمار اعلام شده از سوی ثبت احوال در ۶ ماهه نخست امسال ۲۰۷ هزار و ۶۶۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۸ هزار و ۱۴۵ فوتی ۰.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. از تعداد فوت‌های ثبت شده ۵۶.۸ درصد مرد و ۴۳.۲ درصد زن بودند.

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال، بیشترین تعداد فوت‌شدگان مربوط به گروه سنی ۸۹-۸۵ سال است و میانگین سنی فوت‌شدگان در کشور با ۶۵.۸ سال است.

میزان نرخ خام فوت در کل کشور در ۶ ماهه نخست امسال نیز برابر با پنج نفر در هزار نفر جمعیت بوده است که استان گیلان با نرخ ۷.۱ در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان هرمزگان با نرخ ۳.۹ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت را در بین استان‌ها داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha