دولت سیزدهم برای حل مشکلات ایثارگران برنامه دارد

اراک - ایرنا - مدیرکل و دبیر شورای مشاوران وزرا دستگاه‌های اجرایی در امور ایثارگران کشور گفت: دولت سیزدهم بنا دارد مشکلات عدیده ایثارگران و حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به طور جد حل کند.

به گزارش ایرنا،« رضا رحیمی نسب» روز چهارشنبه در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و اجلاسیه مشاوران وزرا و مسئولان هماهنگی در امور ایثارگران استان مرکزی در سالن غدیر استانداری این استان در اراک، افزود: اگر این مشکلات در دولت سیزدهم حل نشود، مشخص نیست در دولت‌های بعدی به یک حد مطلوب در حوزه ایثارگران برسیم.

وی با بیان اینکه، ایثارگران مشکلات زیاد دارند، عنوان کرد: بیش از یک‌هزار قانون در حوزه این قشر وجود دارد که تا قبل از این دولت، ۱۹ درصد قوانین در دستگاه‌های اجرایی انجام شده و امروز به ۳۰ درصد رسیده و هنوز ۷۰ درصد قوانین و مقررات اجرایی نمی‌شود.

مدیرکل و دبیر مشاوران وزرا دستگاه‌های اجرایی در امور ایثارگران کشور ادامه داد: بخشی از قوانین نارس است و بخشی هم که قابلیت اجرا داشته، توسط مدیران انجام نشده است.

رحیمی نسب اظهار کرد: دولت سیزدهم مصمم است اقدامات خوبی در عرصه ترویج و خدمات در حوزه ایثارگری داشته باشد و یکی از برنامه‌ها، انجام سفرهای استانی است.

وی گفت: این سفرها تشریفاتی نیست و بخشی زیادی از مشکلات گره‌گشایی می‌شود.

مدیرکل و دبیر مشاوران وزرا دستگاه‌های اجرایی در امور ایثارگران کشور اضافه کرد: مشاوران وزرا در امور ایثارگران به مدت سه روز در استان مرکزی حضور داشتند و در این سفر به نکات مثبت و منفی رسیدیم.

رحیمی نسب تاکید کرد: مجموعه مدیران استان مرکزی نگاه و نگرش خوبی در حوزه ایثارگری دارند که می‌تواند سرآغاز یک کار بزرگ در حوزه ایثار و شهادت در استان باشد.

وی بیان کرد: نگاه مدیریت استان بر رفع مشکلات ایثارگران است اما موارد عیب و نقص دیده شده، عدم توجه به شرح وظیفه ۱۴ بندی است که توسط معاون اداری استخدامی ریاست جمهوری به دستگاه ها ابلاغ شده و پس از آن نیز ۲۵ فعالیت و ماموریت خاص توسط معاون ریاست جمهور ابلاغ شده است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرکل و دبیر مشاوران وزرا دستگاه‌های اجرایی در امور ایثارگران کشور افزود: مجموع مشاوران وزرا حاضر در نشست‌های سه روزه استان مرکزی ۳۳ نفر بودند که موفق به ملاقات و برپایی میز خدمت برای ۲ هزار و ۴۳۹ نفر شدند.

رحیمی نسب گفت: تجلیل از ۷۸۳ نفر ایثارگران و خادمین شهدا و ایثارگران، بازدید از ۱۸۳ خانواده معظم شهدا و ایثارگران در راستای طرح سپاس، برگزاری ۴۵ نشست با مسئولان برای توجیح مقررات و قوانین، دریافت ۵۵۳ نامه و ۵۱ سخنرانی در سطح دستگاه‌ها، از دیگر اقدامات این سفر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در ۲ سال گذشته بیشترین دستورالعمل و بخشنامه‌ها در حوزه ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و دستور العملی در ۱۴ بند ابلاغ شده که باید به همه مدیران مجدد ابلاغ شود و انتظار است مدیران مورد توجه جدی قرار دهند.

مدیرکل و دبیر مشاوران وزرا دستگاه‌های اجرایی در امور ایثارگران کشور ادامه داد: در این راستا دستگاه‌های اجرایی باید مشاور خاصی که از افراد ایثارگر باشد، معرفی و مسایل را دنبال کنند.

رحیمی نسب اظهار کرد: ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور در طرح سپاس به همه دستگاه‌ها از وزرا تا استانداران و معاونین ابلاغ شده و این مهم تاکید رهبر معظم انقلاب است.

وی تاکید کرد: طرح سپاس نباید به عنوان رفع تکلیف نگاه شود بلکه عاملی برای کسب روحیه مدیران است.

مدیرکل و دبیر مشاوران وزرا دستگاه‌های اجرایی در امور ایثارگران کشور اضافه کرد: مدیر انقلابی و جهادی باید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را برنامه کاری خود قرار دهد.

رحیمی نسب گفت: یکی از شاخصه‌های مدیر انقلابی توجه به ایثارگران و فرزند شهید و باور به ارزش‌های انقلاب و شهدا است.

وی اظهار کرد: در بسیاری از استان‌ها به فرزندان شهدا توجه ویژه نمی‌شود و پشت در مدیریت‌ها می‌مانند.

رحیمی نسب عنوان کرد: نباید سازمان‌ها از فرزندان شهدا تهی باشد و این قشر بهترین پرچمدار حوزه ایثار و شهادت در دستگاه‌ها هستند.

حل مشکلات جامعه ایثارگران با جدیت بیشتری دنبال شود

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که شهادگ مرگ انسان‌های زیرک و باهوش و وورد به خلوت الهی است.

سید مجتبی آل یاسین افزود: خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران سعادتی بزرگ است که نصیب هر فردی نمی‌شود و خدمتگزاران در حوزه ایثار و شهادت باید قدر خود را بدانند.

وی بیان کرد: انتظار است دولت و مجلس انقلابی در مسیر حل مشکلات و رفع نواقص قانونی جامعه ایثارگران بیبش از پیش تلاش کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی ادامه داد: قدرت، آرامش و امنیت جمهوری اسلامی ایران مرهون خون شهدا است و این عزیزان حق بزرگی بر تک تک افراد جامعه دارند.

توجه به قوانین ایثارگران امری ضروری است

مشاور استاندر و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: از مجموع یک‌هزار و ۳۷ قانون، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها در حوزه ایثار و شهادت، برخی قوانین سال‌ها از عمرشان گذشته، برخی به لحاظ زمانی از حیز انتفاع خارج شده، برخی از قوانین و جامعه هدف قوانین از بهره‌مندی ماده قانونی خارج شده و بخشی به لحاظ آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مختلف، محدودیت‌هایی ایجاد کرده که باعث شده جامعه هدف با مشکلاتی مواجه شود.

احمد عسکرنجاد افزود: در این مقطع که تدوین برنامه هفتم توسعه است، مجلس شورای اسلامی علاوه بر اینکه بخش مربوط به قوانین جامعه ایثارگری را تنفیذ کرده، تکلیفی هم برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران و نهادهای خدمات رسان ایثارگری قرار داده تا در سال آتی با پیشنهاد لایحه اصلاحی، بتوان خدمات بهتری را به جامعه ایثارگری ارائه کرد.

وی بیان کرد: ۷۰ هزار رزمنده با افراد تبعی این افراد شامل بیش از ۳۰۰ هزار نفر در استان مرکزی می‌شود.

مشاور استاندر و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استان مرکزی ادامه داد: توجه به تمام جامعه ایثارگر و رزمنده دوران دفاع مقدس امری ضروری است و جانفشانی این عزیزان هرگز فراموش نمی‌شود.

عسکرنجاد اظهار کرد: سند خدمات رسانی رزمندگان تصویب شده اما در حوزه اجرا بخشی از آن روی زمین مانده است.

وی گفت: بخشی از رزمندگان دغدغه مسکن و اشتغال فرزندان خود را دارند که باید در این راستا چاره‌اندیشی ویژه شود.

مشاور استاندر و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استان مرکزی افزود: دولت سیزدهم نگاه ویژه به تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر دارد و در این راستا گام‌های بلندی برداشته است.

عسکرنجاد اظهار کرد: اما در استان مرکزی مشکل تبدیل وضعیت وجود دارد، اراک به عنوان قطب صنعتی کشور است و بخشی از صنایع آن خصوصی سازی شده مدیران در قانون ۲۱ تمکین نمی‌کنند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی خادم و خدمتگزار ۱۰۵ هزار و ۴۰۰ نفر است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی گفت: امام راحل فرمودند بنیاد شهید افضل نهادها است، چراکه شهید افضل است و این مهم خود بیانگر جایگاه این نهاد است.

رضا ربیعی افزود: سند هویت و انقلابی استان مرکزی، تقدیم هفت هزار و ۲۰۰ شهید، ۱۵ هزار جانباز و یک‌هزار آزاده سرافراز است.

وی بیان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران،۲ وظیفه ذاتی برعهده دارد که وظیفه اول آن، ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است که کل جمعیت، جامعه هدف آن است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی ادامه داد: دومین وظیفه، تکریم و ارائه خدمات با افراد تحت پوشش است که این نهاد در استان مرکزی، خادم و خدمتگزار ۱۰۵ هزار و ۴۰۰ نفر خانواده معظم شهدا، جانباز و آزاده است.

ربیعی اظهار کرد: دولت سیزدهم نگاه ویژه به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران دارد.

وی گفت: در ۲ سال گذشته در راستای طرح سپاس ، ۲۵ هزار دیدار با جامعه ایثارگران استان مرکزی صورت گرفته است.

استان مرکزی هفت هزار و ۲۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha