۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85327583
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقض پیمان دوحه و ارتباط با القاعده، اتهامات جدید پاکستان علیه طالبان افغانستان

اسلام‌آباد- ایرنا- منابع امنیتی در پاکستان مدعی هستند که هیات حاکمه موقت افغانستان نه تنها در اجرای پیمان صلح دوحه شکست خورده بلکه مغایر با آن، همچنان با القاعده در ارتباط است و مأمن امنی برای سایر عناصر تروریستی فراهم آورده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روابط از قبل پرتلاطم پاکستان و افغانستان طی یکسال اخیر تحت تاثیر اختلافات دو کشور بر سر پدیده تروریسم و اتهام‌زنی‌های متقابل قرار گرفته است و پیشرفتی در مسیر کاهش تنش‌ها مشاهده نمی‌شود.

به تازگی هیات حاکمه موقت افغانستان از مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای اسلام به عنوان چهره‌ سرشناس مذهبی پاکستان که ارتباط نزدیکی با طالبان افغانستان دارد، برای سفر به کابل دعوت کرده و هدف از آن را پادرمیانی بین دو کشور جهت غلبه بر چالش‌های مشترک و تنش زدایی اعلام کرده است.

به عقیده مولانا فضل الرحمان، تنش‌های فعلی در روابط پاکستان و افغانستان بخشی از یک سناریوی خارجی جهت پاشیدن بذر نفاق بین دو همسایه و تداوم بی ثباتی در منطقه است. وی همچنین مخالف برنامه دولت پاکستان برای اخراج اتباع افغانستانی غیرمجاز است.

براساس این گزارش، دولت و ارتش پاکستان مدعی استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان برای حملات به همسایگان هستند. این اتهامات اکنون وارد فاز جدیدی شده و اسلام‌آباد اکنون کابل را به نقض صریح پیمان صلح دوحه متهم می‌کند.

رسانه‌های پاکستانی امروز به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند که حکومت سرپرست افغانستان نه تنها در اجرای تمهیدات پیمان دوحه صداقت ندارد بلکه ارتباط نزدیک خود را با عناصر تروریستی به ویژه القاعده حفظ کرده است.

این منابع مدعی شدند که آمار حملات تروریستی در پاکستان تحت مدیریت عناصری که در خاک افغانستان حضور دارند افزایش یافته و تمامی سرنخ‌ها به افغانستان ختم می‌شود درحالی ‌که طالبان تحت پیمان دوحه موظف شد که ضمن برخورد با پدیده تروریسم در داخل به هیچ گروهی اجازه عملیات در خارج از مرزهای افغانستان ندهد.

منابع امنیتی پاکستان افزودند: در نشست اسفندماه گذشته نمایندگان ویژه همسایگان افغانستان در تاشکند تاکید شد که تروریست‌های فعال در افغانستان همچنان یک تهدید جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی هستند. عناصر «تحریک طالبان پاکستان» از پایگاه‌های خود در افغانستان دست به حملات در خارج از مرزها می‌زند.

در این‌ گزارش آمده است: وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو باعث افزایش تروریسم در پاکستان شده و شواهد حاکیست که تروریست‌های فعال در افغانستان مدیریت این حملات را انجام می‌دهند با این وجود کابل هیچ گام جدی برای رسیدگی به این معضل برنداشته است.

فرمانده ارتش پاکستان اواسط مردادماه امسال طی هشدار به کابل نسبت به آنچه وی پیامدهای دخالت اتباع افغانستانی در حملات تروریستی در پاکستان خواند، گفت: حکومت طالبان مفاد پیمان دوحه را نقض کرده و این به ضرر صلح و امنیت منطقه‌ای است.

در عین حال طالبان افغانستان مواضع طرف پاکستانی پیرامون پیمان دوحه را بی اساس دانسته و تاکید دارد که اسلام‌آباد باید راهکار مشکلات خود را در داخل جستجو کند و دست از متهم ساختن همسایگان خود بردارد.

سختگیرانه شدن قوانین مهاجرت پاکستان، تداوم اخراج پناهجویان افغانستانی غیرمجاز، سختگیری در فعالیت‌های تجاری از جمله ترانزیت و ادعای اسلام‌آباد مبنی بر استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان از عمده دلایلی است که روابط این دو همسایه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

سه‌شنبه هفته گذشته درپی حمله تروریستی به نیروهای امنیتی پاکستان و ادعای این‌ کشور مبنی بر استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان، سرپرست سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه پاکستان احضار شد.

اسلام‌آباد خواهان اقدام فوری کابل برای بازداشت و استرداد عناصر تروریستی تحت تعقیب پاکستان شد و از افغانستان خواست اجازه ندهد تا قلمروی این کشور توسط تروریست‌ها و علیه همسایگان مورد استفاده قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha