حمایت دموکرات‌های آمریکا از رد صلاحیت ترامپ در ایالت کلورادو

تهران – ایرنا – نمایندگان حزب دموکرات کنگره آمریکا از رای دادگاه عالی ایالت کلورادو مبنی بر رد صلاحیت نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در این ایالت حمایت کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای رسانه آمریکایی «هیل» (The Hill) با انتشار این خبر نوشت: نمایندگان دموکرات کنگره این کشور دیروز/سه‌شنبه حمایت خود از حکم دادگاه عالی کلورادو مبنی بر حذف ترامپ رئیس‌جمهوری سابق از رای‌گیری مقدماتی جمهوری‌خواهان در این ایالت را بنا بر متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا، اعلام کردند.

بنابراین گزارش، دادگاه عالی ایالت کلوردا با ۴ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف قضات، به نقش داشتن دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در تحریک هواداران خود با ادعای بروز تقلب در انتخابات (۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا) و هدایت آنان به اقدام به یورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره، رای داده و بنا بر متمم ۱۴ قانون اساسی وی را از ورود دوباره به کاخ سفید منع (رد صلاحیت نامزدی مجدد ریاست جمهوری آمریکا) کردند.

تارنمای این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: در این زمینه «تد لیو» (Ted Lieu) نماینده حزب دموکرات از ایالت کالیفرنیا و یکی از گردانندگان دومین استیضاح دونالد ترامپ اعلام کرد که از شنیدن این خبر (رد صلاحیت ترامپ در ایالت کلورادو) خرسند شده است.

این نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا در حساب توئیتر خود (ایکس) نوشت: "دادگاه به‌درستی تشخیص داد که ترامپ را برای حضور در رای‌گیری این ایالت ردصلاحیت کند، من بعنوان یکی از گردانندگان استیضاح (دوم ترامپ بر سر واقعه تروریستی ۶ ژانویه) برایم کاملا مشخص بود که شواهد ثابت می کند خود ترامپ در ۶ ژانویه خواستار یورش به کنگره بود.

حمایت دموکرات‌های آمریکا از رد صلاحیت ترامپ

حمایت دموکرات‌های آمریکا از رد صلاحیت ترامپ

بنابراین گزارش، «پرامیلا جایپال» (Pramila Jayapal) دیگر نماینده حزب دموکرات نیز با حمایت از رای دادگاه عالی ایالت کلورادو در حساب توئیتر خود (ایکس) نوشت: رئیس‌جمهوری سابق آمریکا (دونالد ترامپ) موجب تحریک حمله به دمکراسی آمریکا شده و قطعا باید شاهد عواقب آن باشد.

«جیسون کراو» (Jason Crow) نماینده حزب دموکرات از ایالت کلورادو نیز از حکم دادگاه عالی ایالت خود حمایت و اعلام کرد که «حق» با دادگاه است.

وی در حساب توئیتر (ایکس) در این باره نوشت: قانون اساسی آمریکا از حق رای محافظت می‌کند و نامزدی (ریاست جمهوری آمریکا) را که در روند بروز شورش ۶ ژانویه سوء استفاده کرده و در آن نقش داشته است، منع می‌کند.

هیل نوشت: واکنش نمایندگان حزب دموکرات به رای دادگاه عالی ایالت کلورادو در تضاد با حزب جمهوریخواه بوده، بطوریکه «مایک جانسون» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا این حکم دادگاه را یک «حمله پارتیزانی در قالبی ضعیف» از سوی حزب مخالف توصیف کرد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این رای دادگاه در بیانیه‌ای نوشت: هر شهروندی که برای رای‌دادن در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است، نباید به‌رغم وابستگی حزبی از حق حمایت از رئیس جمهوری سابق آمریکا و یا هر فرد دیگری که در هر رای‌گیری مقدماتی حزب جمهوریخواه پیشتاز است، منع و محروم شود.

به گزارش ایرنا، دادگاه عالی کلرادو روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در یک تصمیم جنجالی اعلام کرد که به‌ دلیل نقض قانون اساسی در همین ایالت، نامزدی ترامپ در انتخابات سال آینده (۲۰۲۴) ممنوع است.

حکم دادگاه عالی کلورادو در نوع خود اولین حکمی است که ناشی از یک دعوی قضایی است که بر اساس ماده‌ای کمتر شناخته شده در ذیل بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی صادر شده و به نقش ترامپ در شورش کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی ۱۳۹۹) استناد کرده است.

در حکم دادگاه کلورادو آمده است: اکثریت دادگاه (۴ قاضی از ۷ قاضی) معتقد هستند که ترامپ بر اساس بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده از تصدی پست ریاست جمهوری سلب صلاحیت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha