کارفرمایان انجام معاینه اولیه برای نیروهای تازه کار را جدی بگیرند

یاسوج - ایرنا -مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۹۰ قانون افراد شاغل در کارگاه ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با شغل خود را داشته باشند گفت:کارفرمایان انجام معاینات اولیه برای نیروهای کار تازه وارد را جدی بگیرند.

به گزارش ایرنا،رسول چراغ سحر روز چهارشنبه در نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی این سازمان در یاسوج افزود: برخی از کارفرمایان به موضوع معاینات اولیه کارکنان بی توجهی می کنند و این امر باعث آسیب های جسمی و روانی به نیروی کار و تحمیل هزینه های مالی به کارفرما و سازمان تامین اجتماعی می شود.

وی افزود: وظیفه قانونی کارفرما حفظ و صیانت از نیروی کار و به کارگماردن افراد با توجه به استعداد و توانایی انجام کار در شغل واگذار شده است.

وی هدف از انجام این معاینات را حفظ سلامت کارکنان، پیشگیری از انتقال بیماری‌ها، کاهش حوادث شغلی و افزایش بهره وری برشمرد و تاکید کرد: بی توجهی به این موضوع در بسیاری از موارد موجب بروز حوادث یا تشدید بیماری کارگران شده و خسارت های جسمی و روحی به آنان وارد کرده است.

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورتی که پس از استخدام نیروی کار مشخص شود او توان انجام کار واگذار شده را نداشته‌ و کارفرما در معاینه پزشکی کوتاهی کرده در صورتی که بیمه‌شده دچار حادثه یا تشدید بیماری شود سازمان تامین‌اجتماعی تعهدات قانونی را درباره بیمه‌شده اجرا و هزینه‌های مربوط به آن را بر اساس ماده ۵۰قانون تامین اجتماعی از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.

وی تصریح کرد:در صورتی که معاینه های اولیه به‌درستی و به‌طور کامل انجام شود، ممکن است در بعضی از موارد منجر به آشکارشدن برخی بیماری‌های نهفته فرد مانند دیابت، کبدچرب یا حتی بعضی از سرطان‌ها شود و شخص بتواند با مشخص‌شدن نتایج معاینات، اقدام به درمان به‌موقع بیماری خود کند.

چراغ سحر اضافه کرد: در صورتی که کارگاه نسبت به تغییر شغل در همان کارگاه یا کارگاه دیگر اقدام کند، باید معاینات پزشکی را به منظور تشخیص توانایی جسمی و روحی انجام شغل جدید انجام دهد.

به گفته وی این معاینات نه تنها بهبود سلامت کارکنان را به همراه دارد، بلکه باعث ارتقای عملکرد و توانمندی آن‌ان در محیط کار می‌شود.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیمه نخست امسال ۱۴ هزار و ۸۰۰ مورد معاینه شغلی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که حدود هفت هزار مورد آن مربوط به معاینات اولیه بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha