۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۹
کد خبر: 85327906
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مانیل از پکن به دلیل ادعای مالکیت دریای جنوبی چین انتقاد کرد

تهران- ایرنا- وزیر دفاع فیلیپین از چین به دلیل متهم کردن کشورش به ایجاد تنش و ایجاد مشکل در دریای جنوبی چین انتقاد کرد و گفت: هیچ کشوری در جهان، به صراحت در مورد مالکیت کل دریای جنوبی چین صحبت نمی‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از استریت تایمز، ژیلبرتو تئودورو، وزیر دفاع فیلیپین، گفت: فقط پکن به آنچه می گوید باور دارد.

چین خود را مالک تقریباً کل دریای چین جنوبی می‌داند؛ گذرگاهی که در سال بیش از ۳ تریلیون دلار حمل و نقل تجاری دارد. چین نسبت به بخش‌های مورد ادعای فیلیپین، ویتنام، اندونزی، مالزی و برونئی نیز اعلام مالکیت کرده است.

سفارت چین در مانیل پایتخت فیلیپین اظهارنظری نکرده است.

بیش از یک هفته پیش، مانیل و پکن یکدیگر را به دلیل برخورد کشتی‌هایشان در دریای چین جنوبی متهم کردند و چین اعلام کرد: مقصر کامل این حوادث فیلیپین است.

پس از این حوادث، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین، روز شنبه گفت: نیاز دارد که به «تغییر پارادایم» در نحوه برخورد کشورش با موضوع دریای جنوبی چین فکر کند زیرا تلاش ها برای گفت و گوی دیپلماتیک با چین «ضعیف» پیش می رود.

تنش بین فیلیپین و چین در زمان مارکوس افزایش یافته است، مارکوس به طور فزاینده ای از رفتار «تهاجمی» چین شکایت کرده است، در حالی که به دنبال روابط نزدیک تر با آمریکا است.

مارکوس گفته است که فیلیپین به گفت‌وگو با شرکای خود در منطقه هند و اقیانوس آرام ادامه خواهد داد و موضع مشترکی در مورد مسئولیت های آن‌ها در دریای فیلیپین غربی ارائه خواهد کرد.

فیلیپین به بخشی از دریای جنوبی چین که در منطقه اقتصادی انحصاری این کشور جای دارد، به عنوان دریای فیلیپین غربی اشاره می کند.

دیوان دائمی داوری در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ادعای مالکیت دریایی چین هیچ مبنای قانونی ندارد، حکمی که ایالات متحده از آن حمایت کرده اما پکن آن را رد می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha