توافق پکن- ماناگوآ برای ارتقای روابط دوجانبه به سطح مشارکت راهبردی

تهران- ایرنا- روسای جمهوری چین و نیکاراگوئه در گفت‌وگویی تلفنی به مناسبت دومین سالگرد برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور، بر ارتقای روابط دوجانبه به سطح مشارکت راهبردی تاکید کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، بر اساس بیانیه مشترکی که پس از گفت‌وگوی تلفنی میان شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین و دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه منتشر شده، مقام‌های دو کشور بر پیشرفت مثبت در همه زمینه‌های دوجانبه مانند اعتماد متقابل سیاسی، همکاری عملی و حمایتی در زمینه‌های مختلف و همچنین همکاری در مجامع چندجانبه تاکید و توافق کردند که روابط دوجانبه را به سطح مشارکت استراتژیک ارتقا دهند؛ چرا که با منافع مشترک هر دو کشور و مردم آن‌ها مطابقت دارد و به نفع توسعه، شکوفایی و رفاه مشترک هر دو کشور است.

پکن و ماناگوا در سال ۲۰۲۱ پس از قطع روابط نیکاراگوئه با تایوان، روابط دیپلماتیک خود را دوباره برقرار کردند.

اورتگا، پایبندی قاطع خود به حمایت از اصل چین واحد را ابراز و تاکید کرد که دولت پکن تنها دولت قانونی است و تایوان بخش جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است.

وی تاکید کرد: طرف نیکاراگوئه قاطعانه با استقلال تایوان در همه مظاهر آن مخالف است و بر تعهد خود به عدم برقراری هرگونه تماس رسمی با تایوان و حمایت قاطع خود از همه تلاش‌های دولت چین برای تحقق اتحاد مجدد این کشور تاکید می‌کند.

رئیس‌جمهوری چین نیز حمایت خود از مردم نیکاراگوئه برای انتخاب مستقل مسیر توسعه مطابق با شرایط ملی خود و دفاع از استقلال، حاکمیت، خودمختاری، امنیت و منافع توسعه این کشور را اعلام کرد.

شی جین پینگ همچنین از نیکاراگوئه در پیشبرد ایمن برنامه‌های سیاسی ملی آن حمایت و هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی این کشور را قاطعانه رد کرد.

اورتگا همچنین از تلاش‌های چین در راستای احیای این کشور از مسیر مدرن‌سازی قدردانی کرد.

بر اساس این بیانیه، سران نیکاراگوئه و چین همچنین امضای توافقنامه تجارت آزاد میان دو کشور را ارزشمند توصیف کردند.

نیکاراگوئه در دسامبر ۲۰۲۱، بی‌درنگ پس از عقب‌نشینی از به رسمیت شناختن تایوان، که در آن زمان یکی از بهترین شرکای اقتصادی آن بود، روابط خود با چین را از سر گرفت. از سرگیری روابط دیپلماتیک ماناگوآ- پکن موجب شد تا تجارت دوجانبه در سال ۲۰۲۲ در مجموع به ۷۵۹ میلیون دلار برسد. صادرات نیکاراگوئه به چین نیز در سال گذشته میلادی شاهد رشد ۴۳.۷ درصدی بود.

در طول ۲ دهه گذشته، چین به‌عنوان دومین قدرت جهانی، حضور خود را در همه مناطق تقویت و تثبیت کرده و خود را به‌عنوان یک بازیگر مسلم در دستورکار جهانی و عاملی اجتناب‌ناپذیر در مسیر توسعه و تصمیم‌گیری سیاست خارجی بسیاری از کشورها معرفی کرده است.

امضای توافق تجارت آزاد میان نیکاراگوئه و چین را می‌توان آخرین نمونه از زنجیره همکاری‌های پکن با کشورهای آمریکای لاتین در نظر گرفت. چین در حال حاضر، دومین شریک تجاری مهم منطقه آمریکای لاتین پس از ایالات متحده است و طبق برآورد آژانس تجارت خارجی و بازاریابی تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان (GTI) انتظار می‌رود حجم مبادلات تجاری میان دو طرف (پکن و کشورهای آمریکای لاتین) در یک دهه آینده، ۲ برابر افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha