۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85327928
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهمترین چالش پیش‌روی کشاورزی خوزستان ضعف انتقال دانش فنی است

اهواز-ایرنا- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خوزستان بر ضرورت انتقال دانش به عرصه تولید تاکید کرد و گفت: در حال حاضر، مهمترین چالش پیش روی تولید کشاورزی در خوزستان، ضعف انتقال دانش به مزارع است درصورتی که دانش فنی این حوزه در کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، سید بهرام اندرزیان روز چهارشنبه حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش در نمایشگاه بین المللی خوزستان افزود: تنوع آب و هوایی استان خوزستان نقش بسیار مهمی در جغرافیای گیاهی و تقویم زراعی دارد به طوری که در یک سال می توان سه فصل زراعی داشت.

وی با بیان اینکه تنوع گیاهی متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق موجب رشد گونه های متنوع گیاهی در استان شده گفت: وجود منابع طبیعی و حوزه های آبخیز وسیع در استان خوزستان ظرفیت خوبی برای توسعه زندگی عشایری و مسالمت آمیز با طبیعت فراهم کرده است.

اندرزیان اظهار کرد: طی سال ها اخیر به علت کاهش بارش ها در بالا دست، آب مخازن سدهای استان کاهش و موجب کم آبی و خشکسالی در استان شده به طوری که در برخی مناطق کشت گیاهان زراعی محدود و حتی در بعضی مناطق ممنوع شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خوزستان با بیان اینکه بهره وری از منابع آبی استان به دلیل رعایت نکردن اصول علمی و بکارگیری دانش فنی محدود است ادامه داد: در بیشتر مناطق استان به ویژه مناطق شیب دار و حوزه های آبخیز، شاهد فرسایش شدید آبی و از بین رفتن خاک هستیم.

اندرزیان با بیان اینکه حاصلخیزی خاک در دشت ها به علت رعایت نکردن الگوی کشت و تناوب زراعی مناسب روند کاهشی دارد اضافه کرد: منابع و تنوع گونه های گیاهی و درختی در استان زیاد است ولی به علت نداشتن دانش فنی کافی، با روش های نامناسبی از این منابع بهره برداری می شود و برخی از گونه های ارزشمند در حال انقراض هستند.

وی به نبود بهره برداری مناسب از حوزه های آبخیز اشاره و تصریح کرد: مدیریت آبخیزداری در حوزه های آبخیز بالادست سدها، علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و ورود رسوب به مخازن سدها، ظرفیت خوبی برای بهره برداری و کمک به رشد اقتصادی ذینفعان فراهم می کند این در حالی است که توجه کافی به این موضوع نمی شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خوزستان افزود: به منظور رفع چالش‌های بیان شده و حل مسائل موجود برای دستیابی به توانمندی های استان، راهکارهایی کارآمد و اثربخش هستند که مبتنی بر دانش و حاصل از پژوهش باشند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش و فناوری پیشران تولید و بهره وری برای رسیدن به امنیت غذایی است گفت: رسالت اصلی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، تولید دانش بومی از طریق انجام پژوهش های کاربردی و انتقال آن به عرصه های تولید است.

اندرزیان به فقر دانش فنی در عرصه های منابع طبیعی خوزستان اشاره و اظهارکرد: در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان، دانش و یافته های محدودتری برای حفظ و بهره برداری از منابع طبیعی وجود دارد و نیاز است در این بخش تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی تعریف پروژه های تحقیقاتی و فناوری محور برای حل چالش های موجود و نوظهور در عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی را از چشم اندازهای این مرکز دانست و افزود: باید بر توسعه کمی، ارتقای کیفی آموزش های تخصصی در سطوح مختلف اعم از مدیران، کارشناسان و بهره برداران فعلی و کشاورزان آینده برای تسریع و افزایش ضریب نفوذ دانش به عرصه های تولید با حضور بیش از پیش محققان در عرصه های تولید تاکید شود.

بر اساس این گزارش، کمبود نیروی انسانی متخصص، تمایل شدید نیروهای کارشناسی برای انتقال به استان‌های دیگر و کمبود شدید اعتبارات برای انجام پروژه های تحقیقاتی و آموزش های تخصصی از محدودیت های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha