۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85327963
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۶ درصد لرستانی‌های بالای ۱۸ سال غربالگری فشارخون و دیابت انجام دادند

خرم آباد - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۴۶.۱۹ درصد از گروه سنی ۱۸ سال به بالا در استان غربالگری فشارخون و دیابت شدند.

دکتر مریم کوشکی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: از ۲۰ آبان ماه تاکنون ۵۲۰ هزار و ۳۹۵ نفر در گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر، معادل ۴۶.۱۹ درصد جامعه هدف استان در قالب طرح غربالگری فشارخون و دیابت، معاینه رایگان شدند.

وی اظهار داشت: بر این اساس ۹۱ هزار و ۶۸۸ نفر شناسایی شده مبتلا به پیش فشار خون، ۳۳ هزار و ۲۹ نفر پره دیابت، ۹ هزار و ۸۰۰ نفر مشکوک به فشارخون و چهار هزار و ۵۶۳ نفر مشکوک به دیابت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه یکی از علت های اصلی بیماری قلبی عروقی، پرفشاری خون است عنوان کرد: با بررسی دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف الکل و مواد مخدر شناسایی شد.

کوشکی تاکید کرد: مهمترین علل مرگ و میر در بیماری های غیرواگیر نیز این چهار مورد هستند و این در حالیست که این بیماری ها به راحتی قابل پیشگیری می باشند.

وی با اشاره به اینکه هزینه های درمان بیماری های غیرواگیر برای فرد مبتلا و سیستم سلامت سنگین است گفت: کنترل این بیماری ها بر توسعه کشورها نیز تاثیرگذار خواهد بود چراکه بر اساس محاسبات، مبالغ بالایی برای درمان آنها هزینه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به مردم در اهمیت کنترل این بیماری ها و سبک زندگی سالم، تحرک، تغذیه مناسب و دوری از مصرف الکل و دخانیات افزود: در گذشته غربالگری افراد ۳۰ تا ۷۰ ساله به عنوان جمعیت مولد انجام می‌شد اما با توجه به کاهش سن بیماری‌ها، در غربالگری جدید افراد ۱۸ سال به بالا نیز در دستور کار قرار گرفتند.

کوشکی با اشاره به اینکه پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در روستاها به طور ۱۰۰ درصد انجام می‌شود، افزود: ‌این غربالگری از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بصورت کامل و در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر با پوشش ۷۰ درصدی جمعیت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه جامعه هدف پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در لرستان یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۹۸۹ نفر است ادامه داد: فاز اول برنامه سلامت خانواده در شهرستان دلفان شروع شده است و غربالگری در ادارات و کارخانجات به صورت سیار انجام می‌شود همچنین مردم عادی هم با مراجعه به مراکز جامع سلامت شهرها و روستاها غربالگری می‌شوند.

کوشکی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده باید، ۱۰ و نیم درصد بیماران دیابتی و ۲۴ و نیم درصد مبتلایان به فشار خون بالا را شناسایی کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha