۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85328686
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحکیم خانواده و وفاق اجتماعی مهم ترین درس شب یلدا

همدان- ایرنا- دیار هگمتانه همچون سایر نقاط ایران زمین دارای آداب و رسوم خاصی در شب یلدا (چله) است که هر ساله از سوی الوند نشینان برگزار می شود اما مهم ترین و کلیدی ترین درس این سنت های کهن و دیرینه تحکیم نهاد خانواده و وفاق اجتماعی و خانوادگی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برگزاری آیین سنتی چله (یلدا) یکی از آداب و رسوم کهن شهر همدان است آیینی که با فرهنگی غنی دیار الوند در آمیخته و در شهرها و روستاهای استان همدان به روش های مختلف برگزار می شود اما نکته مشترک همه این سنت ها دیرینه، دورهمی های خانوادگی، دوستی، صمیمیت و انجام صله رحم است.

همه اعضای فامیل و خانواده برای آخرین روز پاییز از قبل برنامه ریزی می کنند تا با تدارک بهترین ها، این آیین سنتی را به نحو مطلوب برگزار کنند و ساعاتی را با خوشی در کنار بزرگترها به صبح اولین روز زمستان پیوند بزنند.

وفاق اجتماعی مهمترین درس شب یلدا

یکی از آداب و رسوم کهن شهر همدان در آخرین روز پاییز شام ویژه شب چله است که اگر بین ۲ خانواده به دلیل اختلاف، رفت و آمد قطع شده بود، در شب چله بزرگ فامیل، آن خانواده ها را به خانه خود دعوت می کردند و شامی که برای برقراری صلح و صفا بین آنها پخت می شد به «شام محبت» معروف بود.

یکی از آداب و رسوم کهن شهر همدان در آخرین روز پاییز شام ویژه شب چله است که اگر بین ۲ خانواده به دلیل اختلاف، رفت و آمد قطع شده بود، در شب چله بزرگ فامیل، آن خانواده ها را به خانه خود دعوت می کردند و شامی که برای برقراری صلح و صفا بین آنها پخت می شد به «شام محبت» معروف بود.آداب و رسوم دیار الوند سالها از نسلی به نسل دیگر با تغییراتی منتقل شده اما هیچگاه به فراموشی سپرده نشده است و همه ساله پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها سعی دارند با دعوت از فرزندان و نوه های خود شبی به یادماندنی برای آنها ایجاد کنند.

کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین درس آیین شب چله وفاق اجتماعی و خانوادگی است و احترام و تکریم بزرگ ها به عنوان حلقه اتصال بین اعضای خانواده، احیا و رونق این جشن و انتقال آن به نسل جوان در این شب بسیار مورد توجه است.

فریبا نعمتی افزود: در برگزاری جشن شب یلدا، ارزش‌هایی چون هویت فرهنگی، توجه به طبیعت و گاهشماری سنتی، ارج نهادن به جایگاه مهم زنان و کودکان در خانواده، آشتی، دوستی و ‌مهمان‌نوازی مورد توجه قرار می‌گیرد و به نسل آینده منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر خانواده های گسترده در نقاط مختلف پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین سعی دارند آداب و رسوم شب چله را در حد توان خود به بهترین شکل اجرا کنند تا این آیین به نسل های بعدی منتقل شود.

نعمتی اظهار کرد: آیین شب چله (یلدا) ۲۹ آذرماه ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

این کارشناسی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در خصوص آداب و رسوم شب یلدا گفت: برگزاری «فال سوزن» یکی از آداب و رسوم کهن شهر همدان است که در بیشتر خانواده های همدانی رواج دارد و بانوان، دختران و پسران جوان و دم بخت علاقه زیادی به برگزاری آن دارند.

وی ادامه داد: در این آیین یک تکه پارچه قرمز رنگ تازه را به دست دختر بچه نابالغی می دهند و آن کودک روی پارچه سوزن می زد و زنان سالمند خانواده از شعرهایی که از سالیان دور با خود زمزمه می کردند، می خوانند و حاضران مجلس پیش از خوانده شدن شعر و با هر بار سوزن زدن در دل نیتی می کنند و شعر خوانده شده را پاسخی برای نیت خود می دانند.

نعمتی ادامه داد: زنان همدانی معتقد هستند که هر سوزنی که به آن پارچه توسط دختر بچه زده می شود در واقع مُهر تاییدی برای برآورده شدن آرزوهای آنان است و آن آرزو را برآورده شده می دانند.

کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: فال سوزن یکی از آداب و رسوم مردم دیار الوند است که به لحاظ اهمیت در سال ۹۳ ثبت ملی شده است.

کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: فال سوزن یکی از آداب و رسوم مردم دیار الوند است که به لحاظ اهمیت در سال ۹۳ ثبت ملی شده است.نعمتی، مهره ریزی را از دیگر سنت های همدانی ها ذکر کرد و گفت: در این آیین شب قبل از چله، بزرگ خانواده به عنوان میزبان نشانه ای از همه مهمانان از جمله انگشتر، سنجاق و دکمه داخل کوزه ای سفالی پر از آب می انداخت و رو به قبله آویزان می کرد و در شب چله آن کوزه را به دست کوچکترین عضو دختر آن مجلس قرار می داد.

وفاق اجتماعی مهمترین درس شب یلدا

وی ادامه داد: سپس مادربزرگ ها و جوانان اشعار قدیمی و ابیاتی از اشعار حافظ را به نیت یکی از مهمانان می خوانند و دختر بچه یک نشانه را از داخل کوزه بیرون می آورد و آن شعر خوانده شده در واقع تفالی بر نیت آن فرد برای برآورده شدن حاجت بود.

این کارشناس مردم شناسی «خنچه برون» را از دیگر آداب و رسوم الوندنشینان در شب چله عنوان کرد و افزود: از دیرباز رسم بر این بوده که تازه داماد برای عروس خود که در مراحل نامزدی و عقد به سر می‌برد خنچه‌ای از میوه و تنقلات تهیه کرده و هدیه می‌برد که این آیین همچنان نزد همدانی پابرجاست.

وفاق اجتماعی مهمترین درس شب یلدا

وی ادامه داد: هر رسم و آیینی که از گذشته به یادگار مانده، دلیل و فلسفه ای دارد و بردن خنچه برای تازه عروس ها، دیدار و بهانه برای با هم بودن بیشتر ۲ خانواده و ابراز محبت به نوعروس است چراکه در روزگاران قدیم نامزدها تنها در شب‌های خاص از جمله چله اجازه داشتند، یکدیگر را ببینند و بردن شب چله‌ای بهانه ای بود تا عروس و داماد همدیگر را بیشتر ببینند.

نعمتی به خوراکی های شب یلدا در دیدار الوند اشاره کرد و گفت: آجیل شب چله همدانی شامل کشمش، مویز، شانی، تخمه خربزه، هندوانه و کدو بو داده و گاهی توت و انجیر خشک است که بانوان باسلیقه همدانی از روزها قبل آن را در خانه تهیه می کنند.

نظارت ۱۵ تیم بازرسی بر بازار شب یلدای همدان

معاون نظارت، بازرسی و حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: نظارت بر بازار شب یلدای این استان با حضور ۱۵ تیم بازرسی کلید خورده است.

وفاق اجتماعی مهمترین درس شب یلدا

مرتضی بیدآبادی به خبرنگار ایرنا افزود: این تشدید نظارت و بازرسی با همکاری دستگاه های ناظر بازار از جمله جهاد کشاورزی، اتحادیه و تعزیرات انجام و نحوه عرضه مایحتاج مردم رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح اولویت نظارت بر بازار کالاهایی همچون میوه و تره بار، شیرینی، شکلات، آجیل و خشکبار است، اضافه کرد: این طرح تا یکم دی ماه ادامه دارد.

معاون نظارت، بازرسی و حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بازرسان در نوبت صبح و عصر در بازار حضور دارند، ادامه داد: نظارت بر بازار میدان بار هم انجام می شود.

بیدآبادی با بیان اینکه در طرح بازرسی بازار شب یلدا، نظارت بر انبارها هم انجام می شود خاطرنشان کرد: علاوه بر تیم های بازرسی در سطح شهر همدان یک تیم مناسبتی نیز برای هر شهرستان اعزام می شود تا کار بازرسی را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ ها همچنان به قیمت خود باقی است و تغییری نداشته گفت: قیمت کیک و شیرینی تیرماه امسال ابلاغ شده و هیچ تغییر قیمتی اعمال نشده و کیک و شیرینی به طور خالص محاسبه و وزن جعبه از آن کم می شود.

بیدآبادی تاکید کرد: به منظور تسریع در رسیدگی به تخلفات بازار شب یلدا و سایر تخلفات اقتصادی، مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف از جمله گران فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش کنند تا این گونه موارد با اولویت رسیدگی شود.

وفاق اجتماعی مهمترین درس شب یلدا

عرضه میوه شب یلدا در همدان با نرخ دولتی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از تعیین ۶ مکان برای عرضه میوه ویژه شب یلدا با نرخ مصوب دولتی(تنظیم بازار) خبر داد و گفت: توزیع این میوه ها از فردا سه شنبه آغاز می شود.

سید مجتبی حسینی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در خصوص تامین میوه شب یلدا در همدان، افزود: بازارچه سرگذر، شهرک مدنی و فروشگاه تعاون روستایی میدان حسین(ع)، میدان شیرسنگی، میدان باباطاهر و بلوار بعثت مکان های عرضه این میوه ها هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: عرضه این میوه ها از فردا سه شنبه آغاز می شود و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

این مسوول اظهار کرد: میوه هایی که برای عرضه در نظر گرفته شده شامل سیب قرمز و زرد، پرتقال و انار هستند.

حسینی به نرخ مصوب این میوه ها نیز اشاره کرد و گفت: انار درجه یک با نرخ ۳۳ هزار تومان، انار ممتاز ۳۸ هزار تومان، سیب قرمز و زرد درختی ۲۹ هزار تومان و پرتقال درجه یک نیز با نرخ ۲۲ هزار تومان عرضه می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha