بادهای نسبتا شدید بیشتر مناطق استان اردبیل را فرامی‌گیرد

اردبیل - ایرنا - اداره کل هواشناسی استان اردبیل با صدور هشدار سطح نارنجی شماره ۶۵ از افزایش گرادیان فشار و وزش بادهای نسبتا شدید تا شدید در بیشتر مناطق این استان خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا ، زمان شروع این سامانه جوی از عصر جمعه (۱ دی) تا ظهر دوشنبه (۴ دی) و در مناطق مرکزی ، جنوبی و شهرستان گرمی مغان و انگوت پیش‌بینی شده است.

گرد و خاک موقتی ، آسیب به برخی از تجهیزات شهری و برون شهری ، خسارت به سازه‌های موقتی و گلخانه‌ها ، احتمال اختلال در عملیات پروازی فرودگاه اردبیل به دلیل رخداد باد جانبی از آثار و مخاطرات این رخداد اعلام شده است.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل در اطلاعیه خود بر لزوم توقف انجام عملیات عمرانی و ساختمانی در فضای باز ، تقویت و محافظت از سازه‌های موقتی و آسیب‌پذیر در برابر باد ، اجتناب از توقف در زیر ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان خشک و احتیاط در انجام فعالیت های کوهنوردی تاکید کرده است.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. تندباد که در اصطلاح ساکنان محلی اردبیل به گرمیج موسوم است اغلب طی نیمه دوم سال و از جانب جنوب غرب می وزد.

ساکنان اردبیل و دیگر شهرستان های واقع در پهنه مرکزی این استان از رهگذر این پدیده جوی که طی نیم قرن گذشته بیشینه سرعت آن در این نقاط در مقاطعی به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است متحمل خسارات و تلفاتی شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha