۱۰۶ هزارنفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان غربالگری سلامت شدند

سمنان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ۱۰۶ هزار نفر در ۶ شهرستان زیر پوشش این دانشگاه در قالب «پویش ملی سلامت» غربالگری شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کامران قدس روز پنجشنبه به رسانه ها ابراز کرد: ۱۰۶ هزار و ۳۲۳ نفر از جمعیت مرکز و غرب استان سمنان در پویش ملی سلامت شرکت کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید شناسایی شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: یکهزار و ۳۳۱ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و یکهزار و ۲۶ نفر با احتمال ابتلا به دیابت در شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه شناسایی شدند.

وی بیان کرد: هدف اصلی از اجری غربالگری «پویش ملی سلامت» شناسایی بیماران پرفشاری خون و دیابت در جامعه است تا برای بهبود آنها گام‌های اساسی برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون از بیستم آبان آغاز شد و تا پانزدهم دی ۱۴۰۲ ادامه دارد و هدف این است که ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌ پزشکی استان سمنان غربالگری شوند.

وی با اشاره به اینکه ۴۸۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان را تشکیل می‌دهد که غربالگری افراد بالای ۱۸ سال شامل ۳۳۰ هزار نفر در ۶ شهرستان می شود، گفت: افراد برای بررسی سلامت خود در قالب پویش غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون می‌توانند به مراکز و خانه‌های بهداشت در نقاط مختلف تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ابراز کرد: شهروندان برای بررسی سلامت خود در قالب پویش غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون می‌توانند به مراکز و خانه‌های بهداشت در نقاط مختلف تحت پوشش این دانشگاه مراجعه کنند.

۱۰۶ هزارنفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان غربالگری سلامت شدند

چرا دیابت و فشار خون در پویش ملی سلامت هدف است؟

به گزارش ایرنا، در پویش ملی سلامت در واقع شناسایی بیماریهایی غیرواگیر به ویژه دیابت و فشار خون در افراد مدنظر است. بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه مرگ ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند. ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد.

«احتمال دیابت» به قند خون بالای ۱۲۶ و «احتمال پرفشاری خون» عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه یا به اصطلاح ۱۴ روی ۹ به بالا محسوب می شود.

وزارت بهداشت و درمان پیش‌بینی کرده است با اجرای پویش ملی سلامت بتوان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد.

پویش ملی سلامت به همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان از مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) سمنان آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha