️منشورهای بازالتی چالدران به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شد

ارومیه- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست چالدران گفت: منشورهای بازالتی این شهرستان با نام محلی «قرمزلیخ» به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت و حفاظت از آن بر عهده این سازمان قرار گرفت.

حجت آذریار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منشورهای بازالتی چالدران یا همان «قرمزلیخ» با مساحت ۶۵ هکتار در بخش دشتک شهرستان چالدران قرار گرفته و این منشورها که نتیجه گدازه‌های آتش‌فشانی در دوره سوم زمین شناسی بوده، از نمونه های کم نظیر در جهان و چشم اندازی زییا از شگفتی خلقت است.

وی اظهار کرد: این مجموعه یکی از ظرفیت های ویژه این شهرستان در زمینه گردشگری طبیعی است که تلاش می شود این مقوله با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی تحقق یابد. ️

وی اضافه کرد: انقباض ناشی از انجماد گدازه و نیروی کششی در سه جهت موازی با سطح گدازه و با فاصله زاویه ای ۱۲۰ درجه از یکدیگر اثر می کنند و در نتیجه تاثیر این نیروها، توده آذرین در جهت قائم به ستون های ۶ گوش مستقیم تبدیل می شود.

️منشورهای بازالتی چالدران به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شد

منشورهای بازالتی چالدران در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهرستان و در بخش دشتک واقع شده و شهرستان چالدران در شمال غربی استان آذربایجان غربی و میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار داشته و از مرتفع ترین شهرهای ایران بوده و جاذبه های طبیعی دیدنی است.

️آموزش زیست محیطی برای بیش از یک هزار نفر ساعت در حوزه تفکیک پسماند از مبداء در چالدران ️انجام شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست چالدران گفت: از آغاز سال تحصیلی جاری یک هزار نفر ساعت آموزش برای دانش آموزان پایه های مختلف در قالب ۱۲ مدرسه شهری و روستایی و خانه های محیط زیست چالدران در حوزه تفکیک پسماند برگزار شده است.

آذریار هدف از اجرای کارگاه های آموزش زیست محیطی را ترویج فرهنگ محیط زیستی دانست و افزود: باید این فرهنگ به تمام اقشار جامعه تسری پیدا کند تا تک تک افراد جامعه در قبال محیط زیست احساس مسوولیت کنند.

وی اضافه کرد: با نگاه تخصصی تر به مقوله آموزش در حوزه مدیریت بهینه و تفکیک پسماندها از مبدا، گام های موثری در راستای تغییر سبک زندگی افراد جامعه به سمت زندگی سلامت محور و با کمترین اثر سوء بر محیط زیست طبیعی و انسانی برداشته خواهد شد.

به گزارش ایرنا شهرستان چالدران از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha