احیای بزرگترین جزیره ایرانی دریای خزر پس از ۲۰ سال در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- پروژه علاج بخشی و لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن در خلیج گرگان، چند سالی بود که به دلایل مختلف متوقف شده بود و پس از دو سال با دستور خود رئیس جمهور به سرانجام رسید

به گزارش ایرنا، پروژه علاج بخشی و لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن در خلیج گرگان، چند سالی بود که به دلایل مختلف متوقف شده بود و پس از دو سال با دستور شخص رئیس جمهور به سرانجام رسید.

شرایط خلیج گرگان قبل از لایروبی کانال آشوراده

خلیج گرگان از طریق سه کانال آشوراده، چپقلی و خزینی با دریای خزر در ارتباط بوده است. تراز آب دریای خزر در طی سال‌های ۱۳۷۲ تا زمان صدور دستور لایروبی توسط ریاست محترم جمهوری، از تراز ۲۵/۵- به تراز ۲۷/۵- (نسبت به سطح دریاهای آزاد) کاهش داشته است.

کاهش بیش از حد تراز سطح آب دریای خزر (حدود ۲ متر) منجر به خشک شدن کانال خزینی و آشوراده شده و تنها راه ارتباطی این خلیج با دریای خزر، قبل از لایروبی کانال آشوراده کانال چپقلی بوده است.

مستندات و مبانی قانونی طرح

بر اساس مصوبات سومین و چهارمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور، در اجرای مصوبات طرح جامع ۵ ساله (۱۳۹۹ – ۱۴۰۳) احیای خلیج گرگان مقرر شده است سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس نتایج مطالعات مرکز ملی اقیانوس شناسی نسبت به لایروبی تنگه‌های طبیعی با اولویت کانال آشوراده برای تسهیل تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان کانالی به عرض ۲۰۰ متر و عمق یک و نیم متر ایجاد نماید.

به دستور رئیس جمهور در سفر استانی به استان گلستان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، عملیات اجرایی لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به خلیج گرگان توسط سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.

اهداف اجرای پروژه لایروبی خلیج گرگان

اهدافی لایروبی خلیج گرگان به شرح زیر است:

  • احیای خلیج گرگان از طریق تسهیل تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان
  • فراهم ساختن امکان تردد شناورهای صیادی ، نظامی و تفریحی بین خلیج گرگان و دریای خزر و مسیرهای منتهی به اسکله چوبی بندرگز، بندر ترکمن و اسکله تجاری بندر ترکمن و جزیره آشوراده برای فعالیت‌های گردشگری دریایی و کسب و کارهای امور شیالتی و اقدامات امنیتی
  • جلوگیری از سرعت خشک شدن خلیج گرگان و تبعات ناشی از ایجاد و پراکنده شدن ریزگردها
  • جلوگیری از افزایش شوری آب خلیج گرگان و در نتیجه ایجاد نمکزار و شوره زار
  • احیا و رونق صنایع و مشاغل دریایی در راستای معیشت مردم وجلوگیری از بیکاری

مشخصات پروژه

مهمترین مشخصات این پروژه به شرح زیر است:

  • طول کانال آشوراده و مسیرهای الحاقی به پروژه ۱۱ کیلومتر
  • عرض کانال ۴۴۰ - ۷۰ متر (پایین دست ۷۰ و باال دست سمت دریا ۴۴۰ متر)
  • عمق کانال ۱.۵ متر
  • تراز اولیه قبل از لایروبی ۲۷/۵–
  • کد لایروبی شده در کف بستر ۲۹- و در برخی نقاط تا ۳۰-
  • کل حجم لایروبی با احتساب افزایش ۲۵ درصد شامل: مسیرهای تردد مابین اسکله چوبی مسافری بندر ترکمن و جزیره آشوراده، کانال فرعی بندر تجاری ترکمن و حوضچه بندر ترکمن و مسیر فرعی مابین مسیر جزیره آشوراده و اسکله رستوران ۱۴۲۰۰۰۰ متر مکعب
  • تراورس کوبی دوطرف کانال: ۵۵۰۰ متر در جهت جلوگیری از ریزش و شسته شدن دیواره کانال
  • کاشت گیاه بومی سالیکورنیا در محل دایک‌های ایجادی به مساحت ۱۵۰ هکتار جهت جلوگیری از ریزگردها
  • تاریخ آبگیری اولیه و اتمام لایروبی کانال آشوراده و مسیرهای منتهی به خلیج گرگان ۱/۹/۱۴۰۲
  • مبلغ اولیه پیمان: ۲۸۴ میلیارد تومان
  • مبلغ نهایی پروژه ۵۵۰ میلیارد تومان
  • تاریخ شروع قرارداد ۱۴۰۱/۳/۲۵ تاریخ اتمام قرارداد ۱۴۰۲/۱۰/۳

ثمرات و نتایج ناشی الیروبی کانال آشوراده و خلیج گرگان

دستاوردهای لایروبی خلیج گرگان را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

  • برقراری اتصال آبی بین خلیج و دریای خزر و تسهیل تبادل آب
  • امکان تردد ایمن شناورهای سبک
  • کاهش شوری آب از ۴۵ در هزار به ۲۰ در هزار
  • حدود ۴۰۰متر از سواحل خشک شده خلیج آبگیری شده و در نتیجه جلوگیری از ایجاد ریزگردها و خطرات ناشی از آن
  • افزایش عمق کانال آشوراده به ۱.۵ متر افزایش و تردد ایمن شناورها
  • برگزاری ورزش‌های آبی در مسیر کانال احداثی و حوضچه بندر
  • رفع دغدغه‌ تعاونی‌های مسافری دریایی بندر ترکمن و بندر گز
  • افزایش گردشگری و تفریحی دریایی در منطقه
  • افزایش حدود ۴۰ سانتی متر سطح آب خلیج گرگان از زمان آغاز آبگیری اولیه خلیج تا کنون
  • حیات تازه اکوسیستم و مهاجرت پرندگان به این منطقه
  • احیای طرح طبیعت گردی جزیره اشوراده به واسطه فراهم شدن سهولت تردد مسیرآبی بین بندر ترکمن و جزیره آشورده

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha