میزگرد ایرنا/ مولفه‌های شور انتخاباتی در خراسان‌شمالی؛ بایدها و نبایدها

بجنورد-ایرنا- کمتر از ۷۰ روز به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری مانده است، تنور فعالیت‌ها از اکنون روشن شده است و همه تلاش دارند تا به نوعی، گرمای آن را بیشتر سازند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، صحبت از انتخابات یعنی مهمترین رویداد سیاسی بدون در نظر گرفتن حضور مردم بی معنا و بی اساس است، حضوری که سبب شور و نشاط شده و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید دارند.

مشارکت حداکثری نیازمند شور، نشاط و تحرک اجتماعی است ضمن اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو در ابعاد داخلی و خارجی به‌طور قطع پشتوانه‌ای محکم برای دولت در اداره امور کشور و حفظ منافع ملی در سطوح بین‌المللی است و از این حیث نیز بی‌شک اقتدار و امنیت ملی را از طریق تقویت مقبولیت نظام به‌دنبال دارد.

ناگفته پیداست که اگر حضور حداکثری در انتخابات مهم نبود، دشمن برای مشارکت نکردن تلاش نمی کرد چرا که می داند حضور مردم به معنی تایید نظام اسلامی است ودر این میان همه باید تلاش کنند تا در وهله نخست، انتخاباتی پرشور و با حضور حماسی مردم برگزار شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بجنورد در میزگردی انتخاباتی با موضوع «چه مولفه هایی موجب ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و در نهایت حضور حداکثری مردم می شود»، زوایای مختلف آن را بررسی کرده است.

این میزگرد با حضور روح الله حسین پور دبیر ستاد انتخابات خراسان شمالی، حجت الاسلام سیدمحمد افشین فر دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی خراسان شمالی، سید میکائیل محمدی فعال سیاسی اصلاح طلب و قائم مقام حزب پیشرو اصلاحات خراسان شمالی، سید یحیی هاشمی نژاد رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات خراسان شمالی و علی خادمی فعال رسانه ای و رییس خانه مطبوعات خراسان شمالی برگزار شد.

میزگرد ایرنا/ مولفه‌های شور انتخاباتی در خراسان‌شمالی؛ بایدها و نبایدها

بیان خدمات دولت/ فعال شدن گروه امیدآفرینی انتخابات

دبیر ستاد انتخابات خراسان شمالی در خصوص شاخصه های شورافرینی در انتخابات گفت: باید تلاش کنیم تا مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد و در این زمینه، بیان خدمات دولت و نظام به مردم تاثیر بسیار دارد، اگر مردم در جریان خدمات دولت قرار گیرند امید آنان افزایش می یابد.

روح الله حسین پور اظهار کرد: اگر هر دستگاه اجرایی وظیفه و تکلیف خود را به درستی انجام دهد، توانسته است زمینه رغبت مردم برای حضور در پای صندوق های رای را فراهم کند.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار بزرگی در دولت در استان انجام شده است که باید برای مردم منعکس شود گفت: در دولت سیزدهم، حجم بزرگی از کارها انجام شده است که باید برای مردم تبیین شود تا سبب امیدآفرینی در میان مردم شود.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: هر فرد در ادارات در هر جایگاهی باید تلاش کند تا رضایت مردم در خدمات رسانی، حاصل شود و این بهترین عامل برای ایجاد شور انتخاباتی است.

وی ادامه داد: یکی از زمینه ها برای ایجاد شور انتخابات، تبلیغات مناسب است در این باره قانون گذار اعلام کرده است که امکانات و ظرفیت های ادارت که قابل ارائه برای تبلیغات است، معرفی شود در این زمینه دستگاه های اجرایی مکلف هستند که امکانات و ظرفیت های قابل ارائه خود را در اختیار تبلیغات قرار دهند تا کاندیداها بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

دبیر ستاد انتخابات خراسان شمالی با بیان اینکه ۹۲۲ شعبه اخذ رای در استان پیش بینی شده است افزود: ۱۸ هزار و ۴۴۰ نفر بعنوان عوامل اجرایی در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در این استان مشارکت دارند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ۷۰ روز به برگزاری انتخابات باقی مانده است بر لزوم ایجاد شور و نشاط برای حضور باشکوه مردم در پای صندوق های رای تاکید کرد و گفت: در این زمینه آسیب شناسی انجام شده و تلاش داریم تا برای برطرف کردن آن اقدام مناسب انجام شود.

حسین پور خاطرنشان کرد: ستاد انتخابات تشکیل شده و کمیته ها شکل گرفته است، همچنین ستاد امنیت انتخابات هم در استان فعال شده است و آمادگی لازم برای برگزاری این رویداد سیاسی در استان وجود دارد.

میزگرد ایرنا/ مولفه‌های شور انتخاباتی در خراسان‌شمالی؛ بایدها و نبایدها

فعال کردن ساعت شنی انتخابات/ گشودن گره‌های انتخاباتی در اذهان

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی خراسان شمالی هم در این باره با تاکید بر لزوم حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای گفت: آرمان انقلاب اسلامی، حمکرانی مردم است، آرمان امام (ره) در انقلاب این بود که مردم در سرنوشت خود نقش آفرینی فعال داشته باشند و آن را در صحبت های خود مورد تاکید قرار داده بودند.

حجت الاسلام سیدمحمد افشین فر اظهار کرد: ما در چهار دهه اخیر برای آرمان های نظام اسلامی شهید داده ایم و برگزاری انتخابات یکی از مصادیق دخالت مردم در سرنوشت خود است و ما حتی برای اینکه صندوق رای به مردم برسد شهید داده ایم، بر این اساس آرمان مشارکت را در انتخابات پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: هیجان بخشی از حیات جامعه است و وقتی هیجان در موضوع انتخابات با معرفت آمیخته می شود، فرد خود را خادم نظام می داند، خود را طلب کار از نظام نمی داند.

وی بیان کرد: دشمن تلاش دارد تا با مایوس کردن مردم، مانع حضور در انتخابات و مشارکت در سرنوشت کشور شود زیرا می داند که حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای موجب تقویت بیشتر نظام می شود بر این اساس باید تلاش شود تا حضور مردم در این رویداد، حداکثری و حماسی باشد.

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: در این باره باید گره ذهنی مردم نسبت به انتخابات گشوده شود، باید در جامعه امیدآفرینی و نقش آفرینی کنیم که گره ذهنی گشوده شود و حس و حال جامعه خوب شود.

وی با بیان اینکه حواله دادن مشارکت مردم به میزان خدمت رسانی درست نیست افزود: خدمات رسانی به مناطق مختلف و توجه به مناطق محروم تکلیف دولت و مسوولان است ولی مسئله انتخابات مجزا است، مطالعات ۷۰ سال گذشته نشان داده میزان خدمات با میزان مشارکت مردم رابطه عکس دارد، میزان رضایت مندی از دولت های پیش و پس از انقلاب در مراکز شهرها که خدمات بیشتر دریافت کردند کمتر بوده است.

حجت الاسلام افشین فر با بیان اینکه احساس رضایتمندی، موضوعی مجزا از برآورده شدن نیاز ها است افزود: بعضا نیازها برآورده شده اما احساس رضایت در فرد وجود ندارد، به طور مثال مردم خراسان شمالی با تمام مشکلات تورم و گرانی ها، همواره در انتخابات مشارکت خوبی داشته اند.

وی یادآور شد: برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات، باید برای گروه های وفادار به انقلاب اسلامی که در فعالیت انتخاباتی انگیزه دارند، فضا و رسانه ایجاد و برای این افراد میدان ایجاد شود تا در جامعه شور آفرینی کنند.

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: موفق ترین شیوه اقناع مردم، اقناع به وسیله خود مردم است، باید به جوانان و دانشجویان فضا و تریبون دهیم تا با بیان خدمات دولت، امیدآفرینی را در جامعه گسترش دهند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن در حال شبهه افکنی است که نظام اسلامی کارآمدی ندارد، این گره ذهنی باید برای مردم باز شود، باید اقدامات خوب انجام شده همچون انتقال پساب تصفیه خانه بجنورد به پتروشیمی بیان و تبیین شود.

وی گفت: مسوولان روابط عمومی ها در سازمان ها و نهادهای رسمی باید در این باره ورود و ساعت شنی انتخابات را وارونه کرده و فعال شوند.

میزگرد ایرنا/ مولفه‌های شور انتخاباتی در خراسان‌شمالی؛ بایدها و نبایدها

نقش برجسته احزاب در شورآفرینی/ فضای مناسب سیاسی در دولت سیزدهم

فعال سیاسی اصلاح طلب و قائم مقام حزب پیشرو اصلاحات در خراسان شمالی هم با بیان اینکه احزاب سیاسی نقش مهم و تاثیرگذار در امیدآفرینی و ایجاد شور انتخاباتی دارند گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم فضا برای فعالیت احزاب مناسب تر شده است، احزاب سیاسی می توانند در ایجاد انگیزه مشارکت انتخاباتی به خوبی عمل کنند تا شاهد حضور حماسی مردم در پای صندوق های رای باشیم.

سید میکائیل محمدی با اشاره به اینکه وضعیت احزاب در استان مناسب و قابل قبول است اظهار کرد: امیدآفرینی در جامعه یکی از رسالت های احزاب است و احزاب و جناح ها باید برای امیدآفرینی در میان مردم گام بردارند.

وی با بیان اینکه یکی از بسترها برای حضور و مشارکت مردم در انتخابات، حضور تمامی سلایق سیاسی در این رویداد است افزود: سلایق سیاسی مختلف، عاملی برای حضور مردم در انتخابات به شمار می رود و زمانی که مردم ببینند سلایق آنان در بین نامزدها حضور دارد، انگیزه برای مشارکت در انتخابات بیشتر می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: خوشبختانه در تایید صلاحیت های این دوره از انتخابات به تمامی سلایق توجه شده و در این زمینه شرایط بهتری به نسبت گذشته رقم خورده است.

وی، بیان دستاوردهای نظام اسلامی را از دیگر عوامل انگیزشی برای حضور در پای صندوق های رای عنوان کرد و گفت: باید دستاوردهای دولت و نظام برای مردم بیان شود، بیان این خدمات سبب امیدآفرینی در جامعه می شود.

محمدی تصریح کرد: دشمن تلاش دارد تا نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد و در این زمینه باید توانمندی های دولت و دستاوردهای دولت تبیین شود.

وی با تاکید بر جوانگرایی سیاسی ادامه داد: جوانان زیادی به احزاب خراسان شمالی ورود کرده اند و بستر برای شورآفرینی فراهم است و احزاب استان در این زمینه به نسبت سایر استان ها شرایط قابل قبولی دارد.

قائم مقام حزب پیشرو اصلاحات در خراسان شمالی یادآور شد: این گفتمان که اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات توسط هیات های اجرایی رد صلاحیت شده اند را قبول ندارم چرا که خیلی از اصولگرایان نیز رد صلاحیت شده اند و هر کسی خطوط اساسی نظام را قبول نکند رد صلاحیت خواهد شد.

میزگرد ایرنا/ مولفه‌های شور انتخاباتی در خراسان‌شمالی؛ بایدها و نبایدها

نقش مهم رسانه‌ها در شورآفرینی/ روابط عمومی‌ها فعال شوند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات خراسان شمالی هم گفت: رهبر انقلاب نسبت به فتنه های دشمن در زمینه انتخابات بارها هشدار داده اند، جنس فتنه های دشمن از جنس نرم، جنگ ترکیبی و جنگ شناختی است از این رو در تقابل با دشمن باید ابزار ما در میدان از همین جنس باشد و در این باره رسانه ها نقش بسیار موثر دارند.

سید یحیی هاشمی نژاد اظهار کرد: دشمن برای انتخابات پیش رو به عنوان یک رویداد سیاسی بسیار مهم، فتنه ها دارد و ما باید، تقابل درخور انجام دهیم در این باره رسانه ها خط مقدم مقابله با دشمن هستند.

وی افزود: البته در این باره رسانه های رسمی و دارای مجوز، برنامه خاص خود را دارند و در حال پیگیری برای ایجاد شور انتخاباتی در جامعه هستند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات خراسان شمالی یادآور شد: انتظار می رود روابط عمومی های سازمان ها و ادارات هم در زمینه انتخابات فعال شده و بهتر عمل کنند، مجموعه روابط عمومی دستگاه ها، رسانه بزرگ و فراگیری هستند که به خوبی می توانند در افزایش مشارکت مردمی در انتخابات تاثیرگذار باشند.

وی بیان کرد: روابط عمومی دستگاه های اجرایی در تقابل با فتنه های دشمن، باید پای کار باشند.

هاشمی نژاد اضافه کرد: رسانه ها و روابط عمومی های دستگاه های اجرایی، شور و شوق انتخاباتی را با رعایت بی طرفی کامل، با بیان ارزش های نظام اسلامی و با تبیین خدمات دولت ایجاد کنند، رسانه ها نباید له یا علیه کسی باشند و در انتشار اخبار و گزارش ها، نقش آموزشی و تبلیغی خود را فراموش نکنند.

وی با اشاره به چالش دموکراسی غربی در خصوص عدم اعتماد مردم به منتخبین خود اظهار کرد: رسانه ها باید الگو های اصلح انتخاب را برای جایگاه مهمی چون مجلس شورای اسلامی در جامعه اسلامی به مردم معرفی و تبیین کنند که منتخبین مردم باید عالم، عادل، با تقوی و دارای سیاست باشند و شان خدمتگزاری بی منت به مردم را هیچگاه فراموش نکنند و همیشه منافع عمومی را بر منافع شخصی ترجیح دهند.

میزگرد ایرنا/ مولفه‌های شور انتخاباتی در خراسان‌شمالی؛ بایدها و نبایدها

برگزاری جشنواره انتخاباتی/ فعال شدن تبلیغات محیطی

رییس خانه مطبوعات خراسان شمالی هم در این باره گفت: رسانه ها به عنوان چشم و گوش مردم و جامعه، تاثیر بسیار زیاد در ایجاد شور و اشتیاق حضور در پای صندوق های رای دارند، در این باره رسانه های مختلف می توانند با تهیه اخبار و گزارش های مختلف، قشرهای مختلف را برای مشارکت در انتخابات تشویق کنند.

علی خادمی اظهار کرد: رسانه ها با برگزاری نشست ها و میزگردها با موضوع مشارکت بر گرمای تنور انتخابات بیفزایند، این میزگردها که می تواند با حضور معتمدان محلی، بزرگان و نخبگان همراه باشد، زمینه بیان دیدگاه های مختلف و سبب شور و نشاط حضور خواهد شد.

وی افزود: رسانه ها می توانند زمینه ساز بیان برنامه ها و درخواست های مردم باشند، این امر می تواند در ایجاد شور و نشاط انتخابات بسیار موثر باشد.

رییس خانه مطبوعات خراسان شمالی ادامه داد: برگزاری جشنواره های انتخاباتی توسط خانه مطبوعات خراسان شمالی در دستور کار قرار دارد و این جشنواره نقش مهمی در ایجاد شور انتخاباتی در فضای رسانه ای ایجاد می کند.

وی ادامه داد: همچنین کارگاه های آموزش سواد رسانه در دیماه نیز توسط خانه مطبوعات برگزار می شود و در این زمینه دستورالعمل های انتخاباتی به رسانه ها داده می شود.

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی خراسان شمالی در ادامه این میزگرد با گلایه از فضاسازی شهری در استان اظهار کرد: باید از ظرفیت هنرمندان در ایجاد شورانتخاباتی استفاده کرد و چرا که این خطه دارای کاریکاتوریست ها و هنرمندان بزرگی است و در این زمینه می توانند قلم بزنند و شور خاصی در جامعه ایجاد کنند.

حجت الاسلام سیدمحمد افشین فر افزود: حس بی تفاوتی زمینه افسردگی را در جامعه فرهم می کند و باید از اقشار مختلف جامعه در کنشگری های مناسب استفاده شود.

رییس خانه احزاب خراسان شمالی در ادامه افزود: باید عملکرد دولت به خوبی بیان شود و خیلی از پروژه های نیمه کاره در همین دولت افتتاح شد و عضویت در سازمان همکاری های شانگ های و پیوستن به بریکس در این دولت انجام شد و باید این موضوعات برجسته شوند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha