سه پلیس واشنگتن از اتهام قتل عمد یک مرد سیاه‌پوست تبرئه شدند

تهران- ایرنا- هیئت منصفه دادگاه واشنگتن ۳ افسر ایالتی متهم به قتل خشونت‌آمیز یک مرد سیاه‌پوست را از اتهام قتل عمد تبرئه و به قتل درجه دو محکوم کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از آسوشیتدپرس، هیئت منصفه، روز پنجشنبه سه افسر پلیس ایالت واشنگتن را در مورد مرگ مانوئل الیس در سال ۲۰۲۰، مرد سیاهپوستی که در پیاده‌روی تاکوما مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، از تمام اتهامات جنایی تبرئه کرد.

دو تن از افسران، متیو کالینز ۴۰ ساله و کریستوفر بربنک ۳۸ ساله، به قتل درجه دوم و قتل غیرعمد متهم شدند و تیموتی رانکین، ۳۴ ساله، به قتل غیرعمد متهم شد. وکلای آنها استدلال کردند که الیس بر اثر مقدار قابل توجهی از مت‌آمفتامین که در بدنش وجود داشت و همچنین یک بیماری قلبی جان خود را از دست داده است و نه به خاطر اقدامات افسران پلیس. به این ترتیب هیئت منصفه این سه نفر را در همه موارد بی گناه تشخیص داد.

الیس در اواخر ۳ مارس ۲۰۲۰ هنگام بازگشت به خانه، وقتی از کنار یک خودروی گشتی که پشت چراغ قرمز ایستاده بود رد شد با کالینز و بربنک درگیر شد. افسران ادعا کردند که الیس را دیدند که سعی داشت درب خودروی عبوری را در تقاطع باز کند و زمانی که آنها سعی کردند از او در مورد این رفتار سوال کنند، به نیروهای پلیس پرخاش کرد.

اما سه شاهدی که شهادت دادند گفتند که چنین چیزی را ندیده‌اند و گزارش کردند که ندیده‌اند الیس تلاش کند ضربه بزند یا کاری انجام دهد که افسران را تحریک کند. پس از مکالمه کوتاهی بین الیس و افسران که هر دو سفیدپوست به نظر می رسید، بربنک در ماشین را باز کرد و الیس را به زمین زد.

یکی از شاهدان از قسمت هایی از برخورد فیلم گرفت؛ این ویدئو الیس را در حالی که دست‌هایش را به سمت بالا و در وضعیت تسلیم گرفته نشان می‌دهد. در این فیلم بربنک یک شوکر را به سینه‌ او نزدیک می‌کند و کالینز از پشت دستش را دور گردن الیس حلقه کرده است.
رانکین پس از اینکه الیس با دستبند بسته شده و صورتش روی زمین قرار گرفته و روی کمرش زانو زده بودند، وارد تصویر می شود.

ویدئویی ضبط شده که الیس افسران را با عنوان «آقا» خطاب می کند در حالی که به آنها می گوید نمی تواند نفس بکشد. شنیده می‌شود که یکی از افسران پاسخ می‌دهد: «خفه شو، مرد.»

وکلای متهمان به تماس‌ها یا ایمیل‌های آسوشیتدپرس پاسخ ندادند.

مرگ الیس به سنگ محک برای تظاهرکنندگان عدالت نژادی در شمال غربی اقیانوس آرام تبدیل شد، اما این رویداد همزمان با اولین شیوع کووید-۱۹ در آمریکا در خانه سالمندان در نزدیکی کرکلند بود و توجهی را به خود جلب نکرد، اما قتل جورج فلوید توسط پلیس در مینیاپولیس، تقریباً سه ماه مورد توجه قرار گرفت.

این محاکمه که بیش از دو ماه به طول انجامید، اولین محاکمه بر اساس قانون ایالتی ۵ ساله بود که برای تسهیل تعقیب پلیس متهم به استفاده از خشونت طراحی شده بود.

با غروب خورشید در روز پنجشنبه، جمعیتی که شامل اعضای خانواده الیس می‌شد در نزدیکی نقاشی دیواری او در تاکوما جمع شدند و موقتاً یک تقاطع را مسدود کردند. آنها شعار می دادند: «نه عدالت، نه صلح.»

حدود ۱۰۰ نفر در مراسم شب زنده داری و کشیدن یک نقاشی دیواری از چهره الیس شرکت کردند.

خانواده الیس بلافاصله دادگاه را ترک کردند و قصد داشتند بعداً در یک کنفرانس خبری صحبت کنند. «ائتلاف واشنگتن برای مسئولیت‌پذیری پلیس» یک گروه مدنی برای مبارزه با خشونت پلیس آمریکا در بیانیه‌ای گفت: حکم بی‌گناهی دلیل دیگری است که سیستم قضایی آمریکا از درون شکسته شده است و همان افرادی را که باید به آن خدمت کند، نابود می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha