سازهای زهی در کنسرت زمستانی قدرت‌نمایی کردند/اجرای آثار رمانتیک

تهران-ایرنا- ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبائی با آثاری از آهنگسازان دوره رمانتیک در تالار وحدت به روی صحنه رفت و نوازندگان سازهای زهی در این کنسرت قدرت‌نمایی قابل توجهی داشتند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ارکستر سمفونیک تهران شامگاه جمعه-یکم دی ماه- در نخستین اجرای فصل زمستان خود، به رهبری منوچهر صهبائی با آثار آهنگسازان دوره رمانتیک؛ لودویگ فلیکس مندلسون بارتولدی و ژرژ بیزه در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این کنسرت با تاخیر حدود ۱۵ دقیقه‌ای از زمان اعلام شده (۲۱:۳۰) آغاز شد و اعضا و رهبر ارکستر با تشویق مخاطبان روی صحنه حضور پیدا کردند، براساس رپرتوار اعلام شده قرار بوده در ابتدا، قطعه «اورتور فرایشوتس» با آهنگسازی کارل ماریا فون وبر از آهنگسازان مشهور آلمانی که تأثیر زیادی بر شکل‌گیری اُپراهای دوره رمانتیک داشته است، اجرا شود که اجرا نشد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران پیش از آغاز قطعات کنسرت، توضیحاتی درباره آنها ارایه داد. وی ضمن خوشامدگویی به مخاطبان اظهارداشت: ارکستر امشب به دلیل ضیق وقت قطعه «اورتور فرایشوتس» اثر فون وبر را اجرا نمی‌کند و این قطعه به اجراهای بعدی موکول می‌شود و امشب قطعات را با سمفونی شماره چهار مندلسون آغاز می‌کنیم.

صهبائی درباره کیفیت صدای ارکستر سمفونیک تهران خطاب به مخاطبان گفت: صدایی که امشب توسط ارکستر می‌شنوید، بدون تقویت صدا و میکروفون و صدای اصلی ارکستر است و امیدوارم مورد توجه شما قرار گیرد.

در این بخش «سمفونی شماره چهار در لاماژور» اثر لودویگ فِلیکس مِندِلسون بارتولدی آهنگساز، نوازنده پیانو، نوازنده ارگ، و رهبر ارکستر آلمانی در اوایل دوره رمانتیک در چهار موومان؛ الگراوویواچه، آندانته، مدراتو، پرستو، سالتارلو، اجرا شد در این بخش سازهای زهی؛ ویولن، ویولا، ویولنسل و کنترباس با همراهی سازهای فلوت، اُبوا و فاگوت اجرای قابل توجهی داشتند، به خصوص سازهای زهی در این بخش قدرت‌نمایی کردند.

از معروف‌ترین آثار مِندِلسون بارتولدی می‌توان به کنسرتو برای ویولن و ارکستر اشاره داشت. از این اثر مندلسون به عنوان دومین کنسرتوی ویولن از سه کنسرتوی برتر جهان یاد شده است. علاوه بر بتهوون، او نیز پلی بین موسیقی کلاسیک و رمانتیک بود.

سازهای زهی در کنسرت زمستانی قدرت‌نمایی کردند/اجرای آثار رمانتیک

سمفونی شماره چهار مِندِلسون بارتولدی که معمولاً به نام سمفونی ایتالیایی شناخته می‌شود، در قالب فُرم لا ماژور، اپوس ۹۰ و در قالب یک سمفونی ارکسترال نوشته‌ شده است، این اثر آهنگساز، ریشه در آثار گذشته‌اش، از جمله سمفونی شماره سه یا همان سمفونی اسکاتلندی و همین‌طور اوورتور هیبرید دارد. سفر اروپایی مندلسون که از تاریخ ۱۸۲۹ تا ۱۸۳۱ به طول انجامید، باعث شد که فضا و حال‌ و هوای ایتالیا در این اثر تاثیر بگذارد، مندلسون در ایتالیا طرح‌های مقدماتی این اثر را بنا کرد و تکمیل‌ نشده، رهایش کرد. در نهایت این اثر سال ۱۸۳۳ در برلین منتشر شد.

پس از پایان «سمفونی شماره چهار در لاماژ»، زمانی برای استراحت اختصاص داده شد، نوازگان و ارکستر صحنه را ترک کردند و در این زمان بخش‌هایی از اجراهای ماه‌های گذشته ارکستر سمفونیک تهران برای حاضران در تالار وحدت از طریق نمایشگر پخش شد.

پس از چند دقیقه و پایان زمان استراحت، تمامی اعضای ارکستر سمفونیک؛ نوزاندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای و رهبر ارکستر در صحنه حاضر شدند، در این بخش «سوئیت کارمن شماره یک» اثر جرج بیزه از آهنگسازان مشهور فرانسوی در دوره رمانتیک در پنج موومان؛ پرلود آندانته مدراتو - آراگونز، اینترمتسو، سگودیل، اژدهای الکالا و گاوبازها اجرا شد، شهرت بیشتر بیزه به‌ خاطر اُپرای «کارمن» است. بر اساس رمان کارمن تصنیف شده است.

در این بخش هم همنوازی سازهای زهی و فلوت قابل توجه بود. موومان دوم؛ اینترمتسو نیز ابتدا با همنوازی سازهای چنگ و فلوت آغاز و همراهی سازهای زهی و سایر سازها ادامه پیدا کرد و نوازندگان اجرای تحسین‌برانگیزی را پیش روی مخاطبان قرار دادند.

مخاطبان در کنسرت شب گذشته پس از پایان نیافتن قطعات به طور کامل و بعد از هر موومان‌ ارکستر را تشویق می‌کردند که گاهی موجب عدم تمرکز رهبر و نوازنده‌ها می‌شد، هر چند که در مواردی رهبر و نوازنده‌ها هم با تشویق مخاطبان همراهی می‌کردند و پاسخشان را می‌دادند و به آنها ادای احترام می‌کردند.

سازهای زهی در کنسرت زمستانی قدرت‌نمایی کردند/اجرای آثار رمانتیک

در مواردی گویا تشویق‌ها نوعی الزام و اجبار بعد از هر موومان شده بود. علاوه بر اینکه برخی از مخاطبان هنگام اجرای موومان‌ها و قطعه‌ها، تلفن‌های همراه خود را به دست گرفته و از قطعات فیلم و عکس تهیه می‌کردند. صداهای اضافه؛ صحبت کردن و تماشای ویدئوهایی در تلفن‌های همراه باعث ایجاد مزاحمت در بهره‌مندی سایر مخاطبان می‌شد.

بخش پایانی ارکستر سمفونیک تهران به اجرای قطعه «سوئیت آرلزین - شماره ۲» اثر بیزه در چهار موومان؛ پاستورال، اینترمتسو، مینوئت و فراندل اختصاص داشت. در بخش دوم کنسرت هم نوازندگان فلوت و سازهای بادی همراهی مناسبی با سازهای زهی داشتند و در مجموع ارکستر سمفونیک تهران شامگاه یکم دی ماه همچون اجراهای گذشته، اجرای خوب و قابل تحسینی داشت.

پس از پایان قطعات؛ رهبر ارکستر صحنه را ترک کرد و با تشویق مخاطبان به صحنه بازگشت، این تشویق‌ها و بازگشت رهبر ارکستر به صحنه چندین بار تکرار شد، ارکستر برای قدردانی از مخاطبان دو بار قطعه‌هایی از رپرتوار را اجرا کرد، برای بار سوم یک قطعه‌ای ایرانی و خارج از رپرتوار را اجرا کرد و برای بار چهارم هم قطعه دیگری از رپرتوار کنسرت را اجرا کرد.

امیرمینوسپهر(کنسرت مایستر)، محمدرضا کریمی(کنسرت مایستر دوم)، فرزاد صیدی، دانیال جورابچی، نگین حاتمی، سینا صالحی، هورام ترابی، فرید ذاکری، حسن ملکی، سارا قاسمی، سجاد صالح آبادی، بهروز گلکار، درسا میناسازی، فرمهر حسن بیگلو (ویولن یک)، مونیکا لران، مهوش عسگری، پیمان شامی، سارا بیرامزادگان، موژان میرزایی، علیرضا گلستانه، حمید خدایی، رادمان راستی، فرناز زندیه، عرفان جاویدنیا، امیرمهزیار قاسمی (ویولن دو)، نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران را در این اجرا تشکیل می‌دادند.

کاوه تسعیری، آتنا زنگنه، مسعود پوربخت، آریان زمانی، روشا گواهی، دنیا حاجی وندی، الهام آقابابایی (ویولا)، مجید اسماعیلی، موژان ملامختاری، هلیا پورکریمی، شهرزاد مجد، هامون قادری، روژان فلاح بردبار، عرفان فیجان و هستی علیزاده (ویولنسل)، حسین (پرویز) بیات، سپیده خداوردی، بیتا غفاری، امین نیلی، اشکان نظر(کنترباس)، فرزانه اسدی، فراز فراست‌ پور (فلوت)، آرین قیطاسی، کیمیا شعربافیان (اُبوا)، مینلی دانلیان، پگاه ولی خانی، گلرخ رجایی (کلارینت)، علیرضا متوسلی داراب و فرشاد محمدی (فاگوت) از دیگر اعضای این ارکستر بودند.

سازهای زهی در کنسرت زمستانی قدرت‌نمایی کردند/اجرای آثار رمانتیک

همچنین هومان باقی، ریحانه رفیعی، پارمیدا بهادران، روژینا صادقی و امیرحسین گرگین (هورن)، امیررضا صالحی، فرید شیخی، آرمان فتاحی (ترومپت)، مصطفی بیات (ترومپت پیکولو)، آرین خدایار و مانی داوری (ترومبون)، افشار حشمتیان (ترومبون باس)، بابک میردادیان (توبا)، محمود منتظم صدیقی (تیمپانی)، مهیار منتظم صدیقی، ماهان ببری، فرهاد رحیمیان (پرکاشن)، دیبا والی (هارپ) و افشین مودب پور (پیانو) از دیگر نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در اجرای شب گذشته بودند.

ارکستر سمفونیک تهران سال ۱۳۲۲ توسط پرویز محمود پایه‌گذاری شد. دوران طلایی این ارکستر در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ و به رهبری فرهاد مشکوة سپری شد، این ارکستر اکنون زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است و با رهبری دائم منوچهر صهبائی به فعالیت خود ادمه می‌دهد.

ارکستر سمفونیک تهران از شهریورماه امسال با اجراهای قابل توجه از آثار آهنگسازان بنام ایران و جهان همچون حسین دهلوی، حسین ناصحی، لودویگ فان بتهوون، آنتونیو ویوالدی، آنتونین دورژاک، فرانتس شوبرت، دیمیتری شوستاکوویچ، یوهان اشتراوس به روی صحنه رفته است و کنسرت ارکستر سمفونیک تهران شامگاه یکم دی ماه بعد از برگزاری ۱۰ اجرا در پاییز امسال برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha