۲ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85330420
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بن‌بست کی‌‎یف در برابر مسکو/ اوکراین به خرابکاری در خاک روسیه روی آورده‌ است

تهران- ایرنا- شبکه خبری ان‌بی‌سی‌ نیوز در مطلبی با اشاره به بن‌بست کی‌یف مقابل مسکو در میدان جنگ نوشت: این کشور با هدف جلوگیری از تلفات نیرو و مهمات در بحبوحه ابهام در تداوم کمک‌های غرب، به خرابکاری در داخل خاک روسیه روی آورده‌ است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در گزارش این این شبکه خبری آمریکایی آمده است: اوکراین با جنگی فرسایشی همراه با خرابکاری ناشی از حملات پهپادی و کشتار هدفمند در داخل خاک روسیه می‌تواند بهترین فرصت برای اعمال فشار بیشتر بر ولادیمیر پوتین را بدست آورد.

به نوشته ان‌بی‌سی نیوز، روسیه در ماه های اخیر با خیل عظیمی از خرابکاری ها؛ از انفجارهای مرموز در پایگاه‌های نظامی گرفته تا قطارهای خارج شده از ریل و ترور و قتل‌های پنهانی روبرو شده و دلیل این وضعیت را اوکراین معرفی کرده است.

به عبارتی، اوکراین که در میدان نبرد با بن بست مواجه شده و چشم انداز چندان روشنی نسبت به تداوم کمک های غرب ندارد، به طور فزاینده ای خرابکاری را به عنوان یک تاکتیک کلیدی در برابر دشمنی بزرگ همچون روسیه در نظر گرفته است.

همزمان مقامات غربی و تحلیلگران منطقه ای نیز معتقدند که اوکراین احتمالا در سال جدید میلادی با هدف اعمال فشار بر کرملین حملات و خرابکاری های پهپادی علیه روسیه را افزایش خواهد داد؛ کارزاری خرابکارانه که سبب بروز نگرانی هایی در کاخ سفید شده است. به عقیده مقامات دولت جو بایدن این امر جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد و خطر تشدید جنگ را در خارج از اوکراین به دنبال دارد.

به همین دلیل مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده اند که واشنگتن هیچ نقشی در حملات به خاک روسیه نداشته و کی‌یف نیز تاکنون به تعهد خود مبنی بر عدم استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله در داخل خاک روسیه پایبند بوده است.

ابهام در تداوم کمک های غرب به کی‌یف

مقامات اطلاعاتی غربی اذعان دارند از آنجاکه اوکراین در مسیر دریافت کمک های نظامی و مالی بیشتر برای تداوم جنگ با روسیه از جانب واشنگتن با مخالفت هایی روبرو شده، ممکن است تمایل چندانی برای عمل به این توصیه ها نشان ندهد.

مارک پلیمروپولوس افسر سابق سیا در این مورد گفت: «هرچه کمک کمتری به اوکراین ارائه کنیم، اهرم فشار کمتری خواهیم داشت».

اوکراین در هفته های اخیر حملات پهپادی در روسیه را افزایش داده و تاسیساتی را در مسکو، مناطق جنوبی روسیه و کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ضمیمه شد، انجام داده است. به گفته مقامات روسیه، اوکراین تنها در تاریخ ۱۵ و ۱۶ دسامبر (۲۴ و ۲۵ آذر) بیش از ۸۰ پهپاد را به سمت اهدافی در روسیه پرتاب کرد.

گفته می شود اوکراین سعی دارد با این حملات، شبکه لجستیکی مسکو را مختل کرده و خطوط ریلی، جاده ها، انبارها و ذخایر نفت را در عمق خاک روسیه هدف قرار دهد.

ان‌بی‌سی‌نیوز در ادامه بارزترین عملیات خرابکارانه اوکراین علیه روسیه را، انفجار خط لوله نورد استریم ۲ دانسته است؛ خط لوله ای که نفت را از روسیه به آلمان انتقال می داد و در سپتامبر (شهریور ۱۴۰۱) سال گذشته میلادی دچار حادثه ای عظیم شد. هرچند کی‌یف هرگونه دست داشتن در این ماجرا را رد کرده و اتهامات علیه خود را بی اساس خوانده است.

دیمیتری آلپروویچ رئیس موسسه Silverado Policy Accelerator که تمرکز اصلی آن رفع چالش ها در مسیر مشکلات ژئوپلتیک جهانی است، در این خصوص گفت: از دیدگاه اوکراین، خرابکاری تاثیرات روانی و عملی بر روسیه دارد؛ زیرا نه تنها در لجستیک نظامی روسیه اختلال ایجاد می کند، بلکه می‌تواند باعث ایجاد نگرانی در میان نخبگان این کشور شود.

وی سپس افزود: جنگ زمانی به پایان می رسد که پوتین تصمیم بگیرد. به همین دلیل کی‌یف باید به دنبال راهی برای درهم شکستن اراده رهبری روسیه در تداوم نبرد باشد.

کارشناسان نظامی نیز بر این باور هستند از آنجائیکه اوکراین احتمالا فاقد نیروی انسانی و منابع لازم برای انجام یک جنگ زمینی متعارف موفق علیه روسیه است، با هدف جلوگیری از تلفات نیروها و مهمات خود باید به روش های غیر متعارف روی آورد.

ابزار قتل و ترور

اوکراین علاوه بر هدف‌گیری شبکه‌های تدارکاتی نظامی و کشتی های روسیه، یک کارزار ترور تهاجمی را نیز در پیش گرفته است.

این کشور در ماه های اخیر مقامات روس و حتی اوکراینی های مظنون به همکاری با روسیه را هدف قرار داده و گاهی اوقات هم ترور آنها را تائید می کند. اوایل این ماه، اوکراین اعلام کرد که یک قانونگذار سابق اوکراینی به نام ایلیا کیوا ۴۶ ساله را در نزدیکی مسکو به ضرب گلوله کشته است. کیوا پس از آغاز جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) به روسیه فرار کرده بود و خواستار تسلیم کی‌یف در برابر روسیه شده بود.

مایکل ویکرز از عوامل اصلی عملیات مخفی آمریکا که در خروج شوروی از افغانستان در دهه ۱۹۸۰ نقش بسزایی داشت، در خصوص عملیات خرابکارانه اوکراین در خاک روسیه گفت: مؤثرترین کارزارهای خرابکارانه نیازمند تلاش گسترده و مستمر است و اغلب منجر به تقویت عملیات نظامی متعارف می شود.

وی در نهایت تاکید کرد: حملات پهپادی نمی توانند نقش تعیین کننده در جبهه های جنگ داشته باشند، بلکه عملیات اصلی مربوط به تلاش در جبهه جنگ متعارف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha