۲ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85330533
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

طرح مهمترین مشکلات شهرستان سقز در جلسه‌ای با حضور استاندار

سنندج- ایرنا- مهمترین مشکلات پیش‌روی شهرستان سقز روز شنبه در جلسه‌ای با حضور استاندار کردستان مطرح و تصمیمات و دستورات لازم برای رفع آنها صادر شد.

به گزارش ایرنا، مشکلات شهرستان های مختلف کردستان از سال گذشته در جلساتی با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان طرح و مورد بررسی قرار می گیرد؛ مسائلی که در سطح شهرستان قابل حل نباشد در این جلسه استانی مطرح می شود تا مسیر رفع آن سریع تر پیموده شود. امروز شنبه این جلسه به شهرستان سقز اختصاص پیدا کرد.

مهمترین مشکلات پیش روی شهرستان سقز که در این جلسه مطرح شد شامل طرح هادی و آسفالت راه‌های روستایی، استقرار اداره گمرک، تامین ساختمان دانشکده پرستاری، طرح نهضت ملی، پایاب سد چراغ ویس، رفع تداخل اراضی کشاورزی و ایجاد شهرک صنعتی شماره۲ سقز بود.

مشکل اجرای طرح هادی در ۱۴ روستای سقز

براساس آمار اعلام شده در این جلسه از ابتدای تشکیل بنیاد مسکن تا قبل از دولت سیزدهم ۱۰۶ هزار مترمربع طرح هادی و زیرسازی در روستاهای سقز انجام شده و فقط در ۲ سال اخیر ۱۰۲ هزار مترمربع از این طرح در این شهرستان اجرایی شده است.

حال برای اجرای طرح هادی در ۱۴ روستای شهرستان سقز گره اعتباری بوجود آمده است و مسئولان شهرستانی خواستار رفع آن بودند.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان از ۲۹۰ میلیارد ریال اعتباری که برای اجرای طرح هادی در این شهرستان اختصاص یافته است ۲۹ روستا برای این طرح معرفی شد که اجرای این طرح در ۱۵ روستا به اتمام رسیده است.

سعید رسولی ادامه داد: اعتبار تخصیص داده شده پاسخگو نیست و نیاز هست ۵۰ درصد توزیع اعتباری این پروژه به صورت امانی تعریف شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم اظهار کرد: سقف توزیع اعتبار به صورت امانی در مجموع ۱۰ درصد است و تنها بنیاد مسکن به طور استثنا ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است و بیشتر از این میزان با توجه به سامانه‌ای بودن آن امکان پذیر نیست.

استاندار کردستان بر بررسی بیشتر این مسئله و یافتن راهکاری برای اجرای طرح هادی در ۱۴ روستای باقی مانده در شهرستان سقز تاکید کرد.

هتل ورزش سقز

فرماندار ویژه شهرستان سقز در این جلسه اظهار کرد: افزون بر ۲۱۰ میلیارد ریال اعتباری برای حوزه ورزش و جوانان شهرستان اختصاص دادیم که اداره کل ورزش و جوانان استان اعلام کردند از این میزان ۳۵ میلیارد ریال آنرا به هیات های ورزشی داده‌اند.

طرح مهمترین مشکلات شهرستان سقز در جلسه‌ای با حضور استاندار

جعفر توان با اعلام اینکه پروژه هتل ورزش سقز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: در صورت پرداخت مطالبات پیمانکار بعد از یک ماه این پروژه به بهره‌بردار تحویل داده می شود.

سرپرست ورزش و جوانان استان کردستان هم اظهار کرد: براساس برآورد انجام شده ۱۵۰ میلیارد ریال دیگر برای اتمام پروژه هتل ورزش سقز نیاز هست و وزیر ورزش و جوانان در بازدید از آن ۱۰۰ میلیارد ریال افزون بر اعتبارات مصوب آن، تصویب کرد.

آمنه غلام ویسی با بیان اینکه پیگیر جذب اعتبار پروژه های ورزشی استان هستیم، ادامه داد: تجهیز هتل ورزش نیاز به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.

مشکل پروژه هتل ورزش سقز تامین ۱۰۰ میلیارد ریال از مطالبات پیمانکار آن است که اداره کل ورزش و جوانان استان در این جلسه متعهد شد ۷۰ میلیارد ریال و ۳۰ میلیارد ریال دیگر را هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در قالب تنخواه پرداخت کند.فرماندار شهرستان سقز اظهار کرد: چندین روستا در بالادست سد چراغ ویس سقز وجود دارد که راه های آنها نیاز به آسفالت دارد و این اقدام باید توسط شرکت آب منطقه ای انجام شود ولی هنوز قرارداد این فعالیت به پیمانکار پروژه ابلاغ نشده است.

مشکل این پروژه هم اکنون تامین ۱۰۰ میلیارد ریال از مطالبات پیمانکار آن است که اداره کل ورزش و جوانان استان در این جلسه متعهد شد ۷۰ میلیارد ریال و ۳۰ میلیارد ریال آن را هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در قالب تنخواه پرداخت کند.

شهرک صنعتی شماره ۲ سقز

به گفته توان زمینی به مساحت ۳۴ هکتار در عصرآباد سقز برای راه اندازی شهرک صنعتی شماره ۲ سقز در نظر گرفته شده است و هنوز مسائل مربوط به آن در بین دستگاه های مختلف از جمله امور اراضی جهاد کشاورزی و محیط زیست رد و بدل می شود و وضعیت آن مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: اگر سرمایه گذار برای سرمایه گذاری به این شهرستان مراجعه کند زمینی برای اختصاص به او نداریم لذا به وجود شهرک صنعتی جدید نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه تنها مکانی که در شهرستان سقز قابلیت اجرای شهرک صنعتی را دارد، اراضی روستای عصرآباد است، اظهار کرد: در حال حاضر امور مربوط به زمین عصرآباد در امور اراضی جهاد کشاورزی است و اگر این روند تسریع شود ما هم به سرعت وارد فاز خرید خواهیم شد.

طرح مهمترین مشکلات شهرستان سقز در جلسه‌ای با حضور استاندار

استقرار اداره گمرک در سقز

از دیگر مشکلات پیش‌روی شهرستان سقز نبود اداره گمرک در این شهرستان است که با توجه به بازگشایی گذرگاه مرزی سیف سقز نیاز به وجود این اداره بیشتر شده و لذا یکی از مطالبات مردمی به ویژه فعالان اقتصادی استقرار این اداره است.

ساختمان سابق فرمانداری سقز برای ایجاد اداره گمرک آماده شده است و اکنون نیاز به تامین نیروی انسانی و صدور مجوز فعالیت آن از سوی گمرکات کشور دارد.

ناظر گمرکات کردستان در رابطه با این درخواست و مطالبه فعالان اقتصادی اظهار کرد: پیگیر مجوزهای لازم برای استقرار اداره گمرک هستیم و با مهیا شدن ساختمان آن اقدام به تامین نیرو خواهیم کرد.

دانشکده پرستاری سقز

فرماندار ویژه شهرستان سقز با اعلام اینکه ۵۱ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۲ سال اخیر در این شهرستان جذب شدند، گفت: مجتمع آموزش عالی این شهرستان به دانشکده پرستاری و مامایی ارتقا می یابد و نیاز به ساختمان مناسبی دارد.

توان بیان کرد: تامین اجتماعی ساختمان خالی در سقز دارد که اگر آنرا به این دانشکده اختصاص دهد این مشکل هم برطرف می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه از مهرماه سال آینده در سه رشته مامایی، اتاق عمل و پرستاری دانشجو در دانشکده سقز پذیرش می شود، گفت: در حال حاضر در رشته پرستاری ۶۰ نفر دانشجو دارد.

فریدون عبدالملکی با اشاره به اینکه برای جذب سه نفر عضو هیات علمی در رشته های مذکور در دانشکده پرستاری سقز فراخوان داده شده است، اضافه کرد: فضای فیزیکی مطلوبی برای تحصیل و آموزش ۵۰۰ تا ۷۰۰ دانشجو در این دانشکده نیاز داریم و باید از استاندارهای لازم هم برخودار باشد.

مدیرکل تامین اجتماعی کردستان هم در این جلسه بیان کرد: در حال حاضر کانون بازنشستگان در ساختمان تامین اجتماعی سقز مستقر بوده و این ملک در اختیار بخش املاک و مستغلات سازمان است و استان نمی تواند در رابطه با آن تصمیم گیری کند.

از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه تعیین تکلیف ۱۶ بلوک در طرح نهضت ملی مسکن بود که سازمان بازرسی به دلیل اینکه این تعداد بلوک در حریم رودخانه قرار دارد با اجرای کار مخالفت کرده که شرکت آب منطقه ای استان پیشنهاد ایجاد کانال آب برای آب ناشی از رواناب در مواقع بارندگی را داده است که منتظر پاسخ از سوی سازمان بازرسی هستند.

رفع تداخل اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در ارتباط با رفع تداخل اراضی کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: تاکنون ۶۳ درصد اراضی کشاورزی استان رفع تداخل شده که بیشتر آن هم در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ انجام شده است.

پیمان اسکندری با بیان اینکه تا پایان امسال باید رفع تداخل اراضی کشاورزی در استان به پایان برسد، افزود: ۲۵۷ پلاک در شهرستان سقز امکان رفع تداخل اراضی در آنها وجود دارد و از این تعداد تاکنون ۴۳ پلاک منجر به صدور سند شده است.

وی یادآور شد: ۹۰ هکتار زمین در چاغرلو سقز برای ایجاد شهرک گلخانه در نظر گرفته شده بود که به دلیل قرار گرفتن بخشی از آن در حریم به ۷۷ هکتار کاهش پیدا کرد و اکنون زمین و آب مورد نیاز در این شهرک تامین شده و آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: ۷۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد برق و گاز این شهرک گلخانه ای نیاز است که تامین آن از سوی شرکت شهرک های کشاورزی چند سال به طول می انجامد پس می توان به منظور تسریع در اجرای این پروژه، آنرا به سرمایه گذاران واگذار کنیم و آنها خود این زیرساخت ها را ایجاد کنند.

در ارتباط با این جلسه بیشتر بخوانید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha