نیویورک‌تایمز: واشنگتن به عنوان تنها حامی اسرائیل منزوی‌تر شده‌ است

تهران- ایرنا- نیویورک تایمز در مطلبی با بیان اینکه واشنگتن با حمایت از [رژیم] اسرائیل در تضاد با متحدان خود ایستاده و منزوی شده است، نوشت: ایالات متحده حتی با امتناع از وتوی قطعنامه اخیر سازمان ملل هم نتوانست مانع انزوای بیشتر خود شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این روزنامه آمریکایی، ایالات متحده به دلیل حمایت از [رژیم] اسرائیل در بحبوحه حملات مرگبار آن به غزهT در حال منزوی شدن است. هرچند دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تازه ترین اقدام، با اجتناب از وتوی قطعنامه شورای امنیت در دفاع از اسرائیل سعی در فاصله گرفتن از این انزوا دارد.

دیروز جمعه پس از یک هفته رایزنی های دیپلماتیک، آمریکا اعلام کرد که آماده است از قطعنامه شورای امنیت درباره غزه که خواستار "تعلیق درگیری ها" و افزایش کمک به مردم نوار غزه است، حمایت کند.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: اما امتناع از وتو قطعنامه ای که هدف آن رسیدن کمک های بشردوستانه بیشتر به غزه است، تنزل جایگاه آمریکا را در جهان کاهش نداده و این کشور را به یک حامی تنها از [رژیم] اسرائیل تبدیل کرده است. در واقع امروز در حالی که آمریکا از منافع اسرائیل در سازمان ملل دفاع می کند، تسلیحات آن را برای بمباران بی رویه غزه هم فراهم کرده و از کارزار نظامی مرگبار و غیرقابل دفاع اسرائیل حمایت می کند.

این گزارش می افزاید: واشنگتن امروز حتی در مقابل متحدانش از جمله فرانسه، کانادا، استرالیا و ژاپن که همگی در اوایل ماه جاری به قطعنامه‌ آتش‌بس در غزه رای مثبت دادند، ایستاده و پیش از این با وتوی چندین بار قطعنامه های سازمان ملل، حمایت مستقیم خود را از حملات [رژیم] اسرائیل به غزه اعلام کرده بود. به همین دلیل گروه های حقوق بشری که ماه ها تلاش های واشنگتن برای پاسخگو کردن روسیه را تحسین می کردند، اکنون آن را به دلیل حمایت از اسرائیل محکوم می کنند.

آمریکا شریک جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

از همین رو بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که آمریکا با حمایت از تل آویو، در جنایات غزه شریک بوده و این امر می تواند دستیابی به دیگر اهداف دیپلماتیک ایالات متحده را دستکم در کوتاه مدت پیچیده کند.

باربارا بودین دیپلمات و سفیر سابق آمریکایی و مدیر کنونی موسسه مطالعات دیپلماسی در دانشگاه جورج تاون در این زمینه گفت: «ما منزوی شده ایم». وی سپس هشدار داد که آمریکا اراده خوبی را که در برابر روسیه به دست آورده بود را از دست داده است.

این دیپلمات پیشین آمریکایی خاطرنشان کرد: «برای بسیاری از متحدان واشنگتن، اقدامات کنونی آمریکا در حمایت از [رژیم] اسرائیل در تضاد با ایستادگی ما در کنار اوکراین است».

هرچند مقامات بایدن هرگونه تناقض میان مخالفت با روسیه و دفاع از رژیم صهیونیستی را رد می کنند. مقامات کاخ سفید می گویند که در هر دو مورد، آنها در دفاع از قربانی در برابر حملات بی دلیل می ایستند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بارها در خصوص حملات انتقادم جویانه رژیم صهیونیستی به غزه آن را حق این رژیم در دفاع از خود خوانده و از آن حمایت کرده است.

وی روز چهارشنبه و در پاسخ به سوالی درباره انزوای آمریکا گفت که واشنگتن همچنان به اتحاد کشورهای سراسر جهان برای حمایت از اوکراین ادامه می دهد، همکاری هایی را برای تقویت موضع واشنگتن در برابر پکن ایجاد کرده و تلاش های جهانی در زمینه غذا، هوش مصنوعی و انرژی پاک را رهبری می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تضاد موضع واشنگتن با سایر متحدانش گفت: «کشورهای منطقه و همچنین کشورهای سراسر جهان می‌خواهند با ما همکاری کنند و به دنبال رهبری آمریکا در این بحران هستند، حتی کشورهایی که ممکن است در برخی مسائل با ما اختلاف نظر داشته باشند».

براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر در حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده و افزون بر ۵۲ هزار تن زخمی شده اند. براساس گزارش دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد از زمان آغاز حملات این رژیم اسرائیل به غزه، بیش از ۹۰ درصد ساکنان این باریکه آواره شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha