۲ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85330579
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

سیر نزولی ازدواج و طلاق در کردستان

۲ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۱
کد خبر: 85330579
سیر نزولی ازدواج و طلاق در کردستان

سنندج- ایرنا- مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: جدایی زوج‌های استان از ابتدای امسال تا پایان آذر، در مقایسه با سال قبل از آن ۶.۴ درصد و در همین مدت ازدواج هم ۳.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی جوکار روز شنبه در نشست با خبرنگاران کردستان در سنندج، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذر سه هزار و ۶۱۸ واقعه طلاق در استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۴ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: سال گذشته ۹ هزار و ۲۷۷ واقعه ازدواج نیز در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن ۳.۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان در ادامه تعداد واقعه ولادت ثبت شده در استان را در مدت یاد شده ۱۶ هزار و ۶۸ واقعه عنوان کرد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن ۵.۲ درصد کاهش داشته است.

جوکار، فراوانی پنج نام اول پسران استان در ۱۰ سال گذشته را نام "محمد" اعلام و اضافه کرد: امسال شاهان با ۳۵۸، محمد با ۳۴۱، آیهان ۲۸۷، میران با ۲۰۵ و آراد با ۱۶۷ مورد فراوانی پنج نام اول نوزادان پسر و فراوانی نام دختران استان نیز به ترتیب دلوین با ۲۷۵، آنیا ۲۶۴، ماهلین با ۲۵۳، نورا ۱۴۰ و سدنا با ۹۹ مورد بوده است.

وی ادامه داد: امسال ۶ هزار و ۱۹ واقعه وفات در کردستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشت.

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۶۳ هزار و ۹۳۲ جلد شناسنامه مکانیزه برای متقاضیان در استان صادر شده که بیشترین آن مربوط به سنندج با ۲۰ هزار و ۸۳۶ جلد و کمترین به بخش شویشه با ۴۰۱ جلد است.

جوکار اظهار کرد: تاکنون از کل جمعیت واجد شرایط بالای ۱۵ سال استان، به یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۱۰۸ جلد شناسنامه مکانیزه تحویل شده است.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال استان کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند، افزود: تاکنون ۱۳ هزار و ۱۳۱ نفر موفق به دریافت کارت ملی هوشمند نشده‌اند که امیدواریم سریعتر اقدام به درخواست این سند هویتی کنند.

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: تاکنون کار ثبت نام یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۹۰۳ برای کارت هوشمند ملی تکمیل شده که ۴۲ هزار و ۴۵۷ جلد آن در ۹ ماه امسال انجام شد و از یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۴۶۰ فقره کارت صادره یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۶۱ فقره تحویل متقاضیان شده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان یادآور شد: در راستای ارائه خدمات جدید، برای ۲۷۵ فرزند حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، سند تنظیم و شناسنامه صادر شده است.

جوکار با اشاره به ثبت ۶۳۰ مورد تغییر نام در سال جاری، اضافه کرد: امسال ثبت احوال استان، ۹۹ درصد وقایع ولادت و ۹۸.۲ درصد وفات را به موقع ثبت کرده و انتظار داریم مردم در مهلت ۱۵ روزه اقدام به ثبت ولادت و ۱۰ روزه اقدام به ثبت وفات کنند.

وی ادامه داد: ثبت به موقع واقعه ولادت و وفات، منجر به انتشار آمار به روز شده و نقش مهمی در برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و انتخابات دارد.

مدیرکل ثبت احوال کردستان به سامانه های ثبت احوال از جمله "سهیم" و "یکتای ایرانیان" اشاره کرد و گفت: سامانه سببی و نسبی نیز برای اعلام شجره نامه افراد در دست تکمیل است.

سازمان ثبت احوال سوم دی ماه سال ۱۲۹۷ در ایران و ۲۰ دی ماه ۱۳۰۵ در سه شهرستان سنندج، بیجار و سقز تاسیس شد.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha