بهبود وضعیت فرزندآوری تا کاهش ازدواج و طلاق در استان سمنان

سمنان- ایرنا- مدیرکل ثبت احوال استان سمنان از کاهش شیب تند فرزندآوری، کاهش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ و بالاتربودن میانگین سن پدرها و مادرها در استان نسبت به کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس قندالی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن همایش اداره‌کل ثبت احوال استان سمنان افزود: تجمیع اطلاعات خانوارهای این استان در سامانه اطلاعاتی سببی و نسبی دارای پیشرفت ۵۰ درصدی است.

وی بیان کرد که تلاش می‌شود سامانه اطلاعاتی سببی و نسبی مربوط به خانوارهای استان سمنان تا سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.

وی ادامه داد: افراد خانواده اعم از پدر و مادر و فرزند در سامانه اطلاعاتی سببی و نسبی به یکدیگر مرتبط و شجره‌نامه و هویت افراد مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد جامعه هدف در استان سمنان با سن بیش از ۱۵ سال شناسنامه‌های خود را تعویض کردند، افزود: برای تجمیع کارت ملی با کارت بانکی مذاکراتی انجام شد، اما هنوز نهایی نشده است.

قندالی اظهار کرد: ۵۵۰ شناسنامه مربوط به اتباع دارای اقامت مجاز در استان سمنان و دارای مادر ایرانی صادر شد.

بهبود شیب تند کاهش فرزندآوری در استان سمنان

وی تصریح کرد: شیب منفی زاد و ولد در کشور ۲ درصد کاهش و در استان سمنان ۳۴ صدم درصد کاهش دارد و این آمار نشان می‌دهد شرایط استان سمنان در زمینه زادآوری رو به بهبود است.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۲ پنج‌هزار و ۲۰۱ تولد در استان سمنان ثبت شد که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته، اما طبق آمار شیب کاهش تولد در این استان بهبود یافته است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان گفت: طی سه فصل گذشته(بهار، تابستان و پاییز ۱۴۰۲) به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۴ پسر متولد شد.

به گفته قندالی، ۲ هزار و ۸۷۳ فوت طی ۹ ماه گذشته در استان سمنان ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش یافت.

کاهش ازدواج و طلاق امسال در سمنان

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه یکهزار و ۷۸۴ ازدواج در استان سمنان ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه و سه دهم درصد کاهش یافت.

وی افزود: ۸۵۸ مورد طلاق از ابتدای امسال تا پایان مهرماه در استان سمنان ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان گفت: امیرعلی، علی، امیر حسین، در بین نام‌های پسران و فاطمه، پناه و دلوین، جزو نام‌های دخترانه دارای بیشترین فراوانی در استان از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه است.

بالاتربودن میانگین سن پدران و مادران در سمنان نسبت به کشور

به گفته قندالی، بررسی آمار در پنج سال اخیر نشان می‌دهد میانگین سن مادرانی که فرزندآوری دارند در کشور ۲۹ و هشت دهم سن دارند و در استان سمنان این شاخص ۳۰ و پنج دهم است.

وی اضافه کرد: سن مادر در اولین تولد فرزند در کشور ۲۷ و سه دهم سال و در استان سمنان ۲۷ و هشت دهم سال است.

مدیرکل ثبت و احوال استان سمنان گفت: میانگین سن پدران در کشور ۳۴ و ۹ دهم سال و در استان سمنان ۳۵ و ۲ دهم سال است.

به گزارش ایرنا، بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha