تردد خودروهای شخصی در خطوط ویژه عامل افزایش زمان حرکت اتوبوس‌ها

تهران بزرگ - ایرنا - ورود خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها به خطوط ویژه اتوبوسرانی (بی آر تی) منجر به افزایش سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها می شود که این مهم در ساعات پیک ترافیک تهران نمود بیشتری دارد و موجب نارضاتی شهروندان است.

به گزارش ایرنا، یکی از مواردی که برای کاهش سرفاصله حرکت اتوبوس‌های تندرو مهم است، نبود ترافیک در خطوط بی آر تی است اما بنا بر گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از میان تمام خطوط ویژه، اتوبوس‌های تندرو خط ۲ حدفاصل میدان آزادی تا خاوران و همچنین خط هفت از میدان راه‌آهن تا تجریش با بیشترین دردسر و کُندی حرکت مواجه هستند.

در واقع می‌توان گفت علاوه بر تردد موتورسیکلت‌ها که خطوط اتوبوسرانی را محلی مناسب برای حرکت خود قلمداد می‌کنند، بسیاری از خودروهای شخصی هم بویژه در ساعات پیک ترافیک وارد خطوط بی آر تی شده که این کار عملا این مسیر ویژه اتوبوس‌ها را به لاین عادی یک خیابان تبدیل می‌کند.

نتیجه این قبیل اقدامات، افزایش سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها بویژه در ساعات پیک ترافیک عصرگاهی و دیر رسیدن آنها به ایستگاه‌ها و در نتیجه نارضایتی مردم است حتی این مشکل با افزایش تعداد اتووس‌های سرویس دهنده در این خطوط هم قابل حل نیست.

تردد خودروهای شخصی در خطوط ویژه عامل افزایش زمان حرکت اتوبوس‌ها

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این باره گفته است: در گفت‌ وگوهایی که با پلیس راهور پایتخت داشتیم، اعلام کردند گاهی اوقات برای مدیریت ترافیک مجبور به راه دادن خودروهای شخصی به خطوط ویژه و به اصطلاح بی آر تی هستند و مساله دیگر اینکه جریمه‌های ورود به خطوط ویژه باز دارنده نیست و شاید بهتر باشد جریمه مناطق براساس میزان درگیری با مساله‌ای که دارند، ‌تعیین و مشخص شود.

مهدی علیزاده ادامه داد: از یاد نبرید که بحث ما تنها مربوط به موتورها نیست و ورود خودروها نیز به خطوط ویژه دردسر آفرین است و برغم تلاش‌های مستمر پلیس راهور برای جلوگیری از ورود موتورسوارها و خودروها به خطوط ویژه، باز شاهد هستیم در ساعات شلوغی گاهش پلیس ناچار می‌شود در برخی نقاط اجازه ورود به خطوط ویژه را بدهد تا از بار ترافیک کاسته شود.

وی افزود: پلیس راهور در نقطه‌ای مانند مولوی، مسیر را مسدود می‌کند و اتوبوس باید از میدان محمدیه به سمت جنوب حرکت کند و از میدان شوش به خیابان ری برود و پس از آن خود را به میدان قیام برساند چنین تصمیمی موجب می‌شود تا علاوه بر افزایش مسافت، شاهد افزایش چند برابری زمان سفر و دیر رسیدن اتوبوس به ایستگاه باشیم.

تردد خودروهای شخصی در خطوط ویژه عامل افزایش زمان حرکت اتوبوس‌ها

به گفته علیزاده، در حالت عادی اتوبوس باید در ۱۰ دقیقه فاصله میان میدان محمدیه تا میدان قیام را طی کند اما زمانی که مسیر بدلیل حجم زیاد خودروها و موتورها در خط ویژه و تصمیم پلیس مسدود می‌شود، زمان حرکت اتوبوس ۴۰ دقیقه می‌شود و حتی در این میان سه ایستگاه سعادت، چهارراه مولوی و قیام نیز حذف می‌شود.

او یادآور شد: متأسفانه مردمی که در این ایستگاه‌های میانی منتظر اتوبوس هستند، ‌به‌دلیل قانون‌شکنی خودروها و موتورها مجبور هستند تا مسیری را پیاده طی کنند و برای سوار شدن به اتوبوس خود را به ایستگاه قیام برسانند.

علیزاده این را هم گفت که معمولا در ماه‌های آخر سال شاهد این اتفاق هستیم و برخی روزهایی که مسیر عبور از مولوی قفل شود براحتی خط ویژه اتوبوس را مسدود می‌کند و به جای اینکه جلوی حرکت موتورها و خودروهای متخلف گرفته شود، بار اضافی بر دوش اتوبوسرانی نهاده می‌شود.

تردد خودروهای شخصی در خطوط ویژه عامل افزایش زمان حرکت اتوبوس‌ها

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین با تاکید بر اینکه رعایت حقوق مسافران از مهمترین اولویت‌های اتوبوسرانی در خدمات رسانی است، گفت: واقعیت اینکه این قبیل اقدامات موجب می‌شود تا حق استفاده‌کننده از حمل‌ونقل عمومی ضایع شود.

وی اضافه کرد: چنین اتفاقی سرفاصله اتوبوس‌ها را نیز افزایش می‌دهد البته مدیر خطوط بی آر تی در فاصله مشخص اتوبوس‌ها را اعزام می‌کند اما وقتی در جایی مانند میدان محمدیه مسیر خط ویژه بلیل هجوم خودروها و موتورها مسدود می‌شود، این سرفاصله افزایش می‌یابد و شاهد انباشت مسافران در ایستگاه‌ها خواهیم بود.

بر اساس قانون، تنها اتوبوس، خودروهای امدادی و خودروهایی که از پلیس راهور مجوز گرفته‌اند، می‌توانند از خطوط ویژه عبور کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha