افزون بر ۲۱۰ هزار نفر در خراسان شمالی غربالگری سلامت شدند

بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خرسان شمالی گفت: ۲۱۰ هزار و ۶۴۷ نفر در استان با اجرای «پویش ملی سلامت» از ۲۰ آبان ماه تاکنون در غربالگری فشار خون و دیابت شرکت کردند.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا اکبری روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۵۶۴ هزار و ۲۹۹ نفر در خراسان شمالی واجد غربالگری دیابت و فشار خون هستند که تاکنون ۳۷ درصد از آنها در این پویش ملی شرکت کرده اند.

وی افزود: با اجرای پویش ملی سلامت تاکنون ۶ هزار و ۶۱ بیمار فشارخون بالا و دیابتی در استان شناسایی شده است.

اکبری ادامه داد: از این تعداد چهار هزار و ۱۷۳ بیمار در استان مشکوک به فشار خون بالا و یکهزار و ۸۸۱ نفر نیز مشکوک به دیابت تشخیص داده شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خرسان شمالی یادآور شد: شهرستان بجنورد تاکنون بیشترین افراد شرکت کننده در «پویش ملی سلامت» را داشته است.

مشارکت ۹۴۱ رابط بهداشتی در پویش ملی سلامت

اکبری گفت: ۹۴۱ رابط بهداشتی خراسان شمالی در اجرای «پویش ملی سلامت» برای غربالگری دیابت و فشارخون شهروندان مشارکت دارند.

وی افزود: غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون در این طرح به صورت رایگان انجام می شود و شهروندان بالای ۱۸ سال می توانند برای بررسی وضعیت سلامت خود به مراکز جامه سلامت و خانه‌های بهداشت در سراسر خراسان شمالی مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خرسان شمالی تصریح کرد: میزان فشارخون و یا قند خون فرد در غربالگری سلامت اگر بالا تشخیص داده شود، به پزشک مرکز ارجاع داده می شود.

به گزارش ایرنا، «پویش ملی سلامت» در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان ماه شروع و تا ۱۵ دی امسال ادامه داد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha