۳ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85331529
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۹۰ هزار لرستانی غربالگری فشارخون و دیابت انجام دادند

خرم آباد - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۵۹۰ هزار نفر از گروه سنی ۱۸ سال به بالا در استان غربالگری فشارخون و دیابت شدند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دکتر مریم کوشکی روز یکشنبه بیان کرد: جمعیت گروه هدف پویش ملی سلامت در لرستان یک میلیون و ۱۲۶ هزار و ۵۸۹ هزار می‌باشد که طبق آخرین گزارش تا تاریخ یکم دی ماه، ۵۹۰ هزار نفر غربالگری شده است.

وی افزود: غربالگری در لرستان از ۲۰ آبان آغاز شده که پوشش آن تاکنون، ۵۲/۳۷ درصد و لازم است همکاران در سطح شهرستان ها تلاش خود را بیشتر کنند تا بتوان جامعه هدف را به صورت ۱۰۰ درصدی تحت غربالگری قرار داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه یکی از اهداف مهم اجرای پویش ملی سلامت شناسایی افراد با قندخون و فشارخون بالا است، عنوان کرد: در این پویش تاکنون ۳۶ هزار و ۳۶۰ بیمار مبتلا به پره دیابت و ۱۰۳ هزار و ۳۷ نفر بیمار پیش فشارخون در لرستان شناسایی شده است.

کوشکی با اشاره به اجرای این طرح تا ۱۵ دی ماه جاری عنوان کرد: همچنین چهار هزار و ۹۸۰ بیمار مشکوک به دیابت و ۱۱ هزار و ۳۰ بیمار مشکوک به فشار خون نیز تاکنون در لرستان شناسایی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه یکی از علت های اصلی بیماری قلبی عروقی، پرفشاری خون است عنوان کرد: با بررسی دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف الکل و مواد مخدر شناسایی شد.

کوشکی تاکید کرد: مهمترین علل مرگ و میر در بیماری های غیرواگیر نیز این چهار مورد هستند و این در حالیست که این بیماری ها به راحتی قابل پیشگیری می باشند.

وی با اشاره به اینکه هزینه های درمان بیماری های غیرواگیر برای فرد مبتلا و سیستم سلامت سنگین است گفت: کنترل این بیماری ها بر توسعه کشورها نیز تاثیرگذار خواهد بود چراکه بر اساس محاسبات، مبالغ بالایی برای درمان آنها هزینه می شود.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی به مردم در اهمیت کنترل این بیماری ها و سبک زندگی سالم، تحرک، تغذیه مناسب و دوری از مصرف الکل و دخانیات افزود: در گذشته غربالگری افراد ۳۰ تا ۷۰ ساله به عنوان جمعیت مولد انجام می‌شد اما با توجه به کاهش سن بیماری‌ها، در غربالگری جدید افراد ۱۸ سال به بالا نیز در دستور کار قرار گرفتند.

کوشکی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده باید، ۱۰ و نیم درصد بیماران دیابتی و ۲۴ و نیم درصد مبتلایان به فشار خون بالا را شناسایی کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha