استقبال از پویش ملی سلامت در آذربایجان‌غربی به حدود ۵۰ درصد رسید

ارومیه- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: ۸۷۸ هزار و ۵۸۵ نفر از جمعیت استان در خصوص بیماری‌هایی نظیر فشارخون و دیابت غربالگری شده‌اند که نزدیک به ۵۰ درصد جامعه هدف را شامل می‌شود.

دکتر احسان ریخته‌گر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم اجرای صحیح غربالگری در آذربایجان‌غربی افزود: از ۲۰ آبان ماه تاکنون روزانه به طور متوسط بیش از ۲۰ هزار نفر در شهرستان های مختلف آذربایجان‌غربی به جز شهرستان خوی که دانشکده علوم پزشکی دارد، در این غربالگری شرکت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در این غربالگری، ۱۸ هزار و ۳۶۶ نفر مشکوک به فشارخون بالا و ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: ۲.۰۹ درصد از این مجموعه دارای فشار خون و ۱.۵۱ درصد نیز مشکوک به دیابت هستند که به مراکز درمانی یا پزشک ارجاع داده شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: شهروندان می‌توانند برای بررسی وضعیت سلامت خود در قالب غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون به مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در استان مراجعه کنند.

ریخته گر گفت: ۹۰۸ هزار و ۴۷۰ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان غربی هنوز در این غربالگری شرکت نکرده اند که امیدواریم در ۱۳ روز باقی مانده در مراکز اعلامی حضور یافته و شرکت کنند.

وی افزود: تمامی خدمات ارائه شده در این غربالگری در قالب «پویش ملی سلامت» به صورت رایگان است.

وی با بیان اینکه این طرح در تمامی ادارات دولتی، غیردولتی و کارخانجات استان در حال انجام است، اضافه کرد: در صورت مشکوک بودن فرد به بیماری برای تحت نظر و درمان شدن به پزشک متخصص و درمانگاه‌ها ارجاع داده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه دیابت و فشارخون بالا درمان قطعی ندارند، افزود: تنها با درمان‌های موجود می‌توان آنها را کنترل کرد و از بروز عوارض جدی جلوگیری کرد، بنابراین بهترین راه شناسایی زودهنگام این بیماری‌ها و کنترل موثر آنها است.

به گزارش ایرنا، غربالگری و پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و در آذربایجان‌غربی نیز یک میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۵ نفر جامعه هدف این طرح هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha