«مشت در نمای درشت»؛ سیما و هنر سیدحسن حسینی

۳ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۵۹
کد خبر: 85331621
جبار آذین | منتقد و مدرس سینما و تلویزیون
«مشت در نمای درشت»؛ سیما و هنر سیدحسن حسینی

تهران- ایرنا- هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» هم به میان هنرمندان و سازندگان آثار مستند و دوستداران و علاقه‌مندان سینما و امیدان فردای مستند که جایگاهی رفیع در پیکره سینمای کشور با تمام نابسامانی‌هایش دارد و دارای احترام و ارزش و اعتبار در سینمای جهان است، آمد و با برگزاری خود برای جماعتی شورها آفرید و طیفی را هم به دلایل مختلف چندان راضی نکرد. 

جشنواره سینما حقیقت با تمام کاستی‌ها محفل و پله‌ای برای گردهمایی و صعود سینماگران خلاق جوان و حرفه‌ای است و بهترین آثار مستند ایرانی و بهترین سینماگران فیلم‌های مستند در داخل کشور و جهان درخشیده‌اند.

صرف نظر از نگاه غیر فرهنگی بعضی از سینماگران به جشنواره و فیلم مستند و مستندسازها که خطری جدی و آسیب‌رسان است، به این جشنواره فرهنگی و سینمایی، اجتماعی و خلاق که می‌کوشد به همت هنرمندان و خالقان تولیدات مستند، نماهایی از واقعیت‌های زندگی و انسان‌ها و ارزش‌ها و آرمان‌ها را تا مرز حقیقت وجود و هستی به تصویر کشد، حرکت و نهضتی خردمندانه و هنرمندانه در اوضاع بد و بیمار سینمای حرفه ای ایران، امیدبخش و قابل تامل است.

درباره سینماحقیقت، پیشتر و بارها بسیار گفته و نوشته‌ام، لذا به تکرار نمی‌پردازم و به همین مختصر بسنده می‌کنم و در عوض به بهانه نمایش یک اثر خوب، خوش ساختار، بامحتوا و ارزشمند مستند در این جشنواره، کلامی چند قلمی می‌کنم.

زنده یادسیدحسن حسینی از هنرمندان و شاعران گرانقدر، متعهد، متدین و آزاده کشور که شهرت خود و آثار دلنشین و زیبایش از مرزهای ایران هم عبور کرده است، به رغم جایگاه ارجمندی که میان شاعران و اندیشه‌مندان مردمی دارد، به اندازه شآن و مقام و منزلتش در بین مردم شناخته شده نیست که جا داشت این نقص وکم کاری با تولید یک اثر شاخص و ممتاز و متمایز جبران شده و شاعر نامدار ایران اسلامی، بیشتر و بهتر معرفی و شناسانده شود.

جدا از برخی تلاش‌های هنری، رسانه‌ای و نوشتاری دوستداران حسینی، برای ارج‌گذاری بر مقام او، تولید فیلم مستند متفکرانه، پژوهشگرانه و هنرمندانه «مشت در نمای درشت» که نام آن برگرفته از اثر مانای سیدحسن حسینی به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدصالح حجت الاسلامی است، گامی بزرگ و تاثیرگذار در شناسایی این هنرمند به جامعه در قالب یک مستند بدیع و خوش پرداخت محسوب می شود.

در فیلم خوب «مشت در نمای درشت» به فرازها، فرودها، اندیشه‌ها، فعالیت‌ها و نقش آفرینی‌های حسینی پرداخته شده و نگاهی فراگیر به ابعاد شخصیتی، هنری، انسانی و حرفه‌ای او صورت گرفته است.

حجت الاسلامی در مستند خوب خود که محصول مرکز هنری رسانه‌ای سلوک است و در بخش ویژه هفدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش در آمد و با استقبال هنرمندان، هنردوستان و تماشاگران روبرو شد، با دعوت مخاطبان فیلمش به تماشا و شنیدار گفتار سیدحسن حسینی، خانواده، دوستان و همکاران حسینی از جمله زهیر توکلی، سیدحامد حسینی، مرتضی سرهنگی، هادی سعیدی کیاسری، محمدعزیزی، یوسفعلی میرشکاک، پرویز بیگی حبیب آبادی و.....شاعر ملی و مردمی ایران زمین را در ترکیبی مناسب و حرفه ای در مستند تماشایی و به یادماندنی «مشت درنمای درشت» تصویرآفرینی کرده است.

فیلم باارزش و محتواگرا و شخصیت محور «مشت در نمای درشت»، اثری فاخر در کارنامه هنری حجت الاسلامی و آثار مستند و جشنواره سینماحقیقت است. امید که بینندگان میلیونی تلویزیون به زودی شاهد تماشای این فیلم خوب در سیما باشند.

«مشت در نمای درشت»؛ سیما و هنر سیدحسن حسینی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha