۱۱۳ مازندرانی براثر مسمومیت با قرص برنج جان باختند

ساری-ایرنا- مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت: در مدت هشت ماه امسال ۱۱۳ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی روز یکشنبه اعلام کرد:‌ این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزود:‌ دراین مدت کل فوتی‌های مسمومیت با قرص برنج در استان ۷۹ نفر مرد و ما بقی زن هستند.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران توضیح داد:‌ شهرستان‌های بابل با ۳۲، ساری با ۱۷ و آمل با ۱۳ فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات قرص برنج را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که کمترین آمار مسمومیت با قرص برنج در شهرستان‌های بهشهر و عباس آباد هر کدام یک فوتی گزارش شده است.

وی ادامه داد: ماه های شهریور با ۲۳، مهر با ۱۸ مورد بیشترین فوتی و خرداد، تیر و مرداد هر کدام با ۱۰ مورد کمترین فوتی براثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران ثبت شد.

عباسی با بیان این که، از موارد ذکر شده ۶۷ نفر متاهل و ما بقی مجرد هستند، گفت: سنین ۲۱ تا ۳۰ سال با ۲۳ مورد بیشترین و سنین کمتر از ۱۶ سال با چهار فوتی ناشی از مسمومیت با قرص برنج کمترین آمار در این حوزه گزارش شده است.

فسفید آلومینیوم (ALP) یا قرص برنج یکی از شایع‌ترین آفت‌کش‌های مورد استفاده در صنعت کشاورزی است که در حضور آب، بخار آب یا اسید معده، گاز فسفین (PH۳) تولید می‌کند و موجب مسمومیت می‌شود.

این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور میمیرد. معمولا در کمتر از ۲۴ ساعت مصرف قرص برنج منجر به مرگ می شود. حتی در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد و چنانچه سم از بدن وی خارج نشود مرگ فرد حتمی خواهد بود.

مازندران با داشتن ۲۴۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید رتبه نخست تولید برنج کشور را دارد و برای جلوگیری از آفات به برنج و افزایش ماندگاری آن از قرص برنج استفاده می کنند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha