۸۰ درصد جمعیت هدف چهارمحال و بختیاری غربالگری فشارخون و دیابت شدند

شهرکرد- ایرنا- رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با اجرای طرح ملی بسیج غربالگری فشار خون و دیابت که از ۲۰ آبان آغاز شد، تاکنون ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال این استان در این طرح مشارکت کردند.

به گزارش ایرنا، علی احمدی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: درصد مشارکت مردم در این طرح به ترتیب در شهرستان سامان ۹۱.۶ درصد، لردگان ۹۱ درصد، کوهرنگ ۸۳.۳ درصد، خانمیرزا و کیار ۸۲.۲ درصد، اردل ۸۱.۲ درصد، فلارد ۷۸.۴ درصد، بن ۷۶.۸ درصد، بروجن ۷۵.۲ درصد و شهرکرد و فرخشهر ۷۱.۷ درصد است.

وی تصریح کرد: در مجموع تاکنون ۵۳۲ هزار و ۶۶۱ نفر از تعداد ۶۶۹ هزار و ۲۴۳ نفر جمعیت هدف این استان در خصوص ۲ بیماری دیابت و فشار خون غربالگری شدند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بدنبال اجرای این طرح تاکنون پنج هزار و ۵۵۴ فرد مشکوک به پرفشاری خون و ۲ هزار و ۵۴۷ نفر مشکوک به دیابت در استان شناسایی شدند.

احمدی یادآور شد: همه افرادی بالای ۱۸ سال تا ۱۵ دی فرصت دارد تا به صورت رایگان با مراجعه به یکی از مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سیار و موقت مستقر در مساجد، ادارات و میعادگاه‌های نماز جمعه با آزمایش دیابت و قند خون از سلامتی خود مطلع شوند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ۶۰۰ مرکز در استان آماده نمونه‌گیری از مراجعه‌کنندگان است و توصیه می‌شود تا مردم استان این ۲ بیماری که از آن با عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود را جدی گرفته و برای آزمایش و نمونه‌گیری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

احمدی بیان داشت: بر اساس آخرین غربالگری‌های انجام شده ۷۵ هزار و ۱۹۸ نفر در استان فشار خون بالا و ۳۰ هزار و ۹۰۵ نفر دیابت نوع ۲ دارند که در مجموع جمعیت ۱۰۵ هزار نفری را شامل می‌شود اما این تعداد به دنبال غربالگری جدید افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا، فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

دیابت نیز به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن، بیماری دیابت می گویند.

این اختلال به دلیل عدم ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می‌شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha