فضای مدرسه باید چشم‌اندازهای الهی و انسانی را تقویت کند

تهران - ایرنا- رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: فضای مدرسه باید کوله‌باری از عشق، حقیقت،چشم‌اندازهای بزرگ الهی، هدفمندی و جهت‌دهی پررنگ برای انسان شدن باشد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، ‌الهام یاوری امروز در آیین توانمندسازی معاونان و مربیان پرورشی مدارس استعدادهای درخشان اظهارکرد: زندگی برای بسیاری از افراد فقط به خوردن، خوابیدن و لذت از امور دنیوی است چرا که بهره کمی از فراست الهی دارند، خداوند در قرآن می‌فرمایند که صبر رمز شکوفایی است، در این راستا، صبر در لایه‌های مختلف اجتماعی و ایجاد ارتباط برای تشکیل یک شبکه منسجم و هدفمند به منظور تبادل معارف اهل بیت ضرورت دارد، همچنین نباید اجازه دهیم که ناامیدی و خستگی وارد فضای کاری ما شود تا نیازها را شناسایی کنیم.

وی افزود: همچنین تقوای الهی پیشه کردن اصلی‌ترین موضوعی است که همانند چتری بزرگ بر سایر توصیه‌ها عمل می‌کند.

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: در مدارس سمپاد همه دغدغه ما این است که نگاه دانش‌آموزان را به مسائل تغییر دهیم، به‌نحوی که فقط به فکر لذت‌های دنیوی نباشند چرا که وجود این نوع از فضای ذهنی باعث می‌شود افسردگی و رخوت در بین دانش‌آموزان ترویج‌ یابد.

یاوری یادآورشد: شاید لذت‌های دنیوی برای افرادی با سقف فکری کوتاه، راضی‌کننده باشد اما برای افراد باهوش اینطور نیست، به همین جهت نیاز است که کوله‌باری بزرگ از جهت‌دهی، هدفمندی و چشم‌انداز را ایجاد کرد تا زندگی خسته‌کننده نباشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به تبلیغات گسترده شبکه‌های خارجی، برای انتقال مفاهیم، گاهی اوقات در فشار قرار داریم و به همین دلیل باید بیشتر تلاش کنیم. مطمئن باشید که با مجاهدت‌های شما تمامی اهداف مورد نظر تحقق می‌یابد.

یاوری عنوان کرد: چالش‌های بسیاری وجود دارد که باید ذره ذره این چالش‌ها را از بین برد و در پی برطرف کردن برخی ضعف‌های موجود باشیم و به لطف خدا و غنای عمیق اسلامی و فرهنگی امیدوار باشیم.

وی گفت: اتفاقات خوب با مجاهدت شخص به شخص معلمان اتفاق می‌افتد، علاوه بر هر اقدامی که در ستاد صورت گیرد، باید در کف مدرسه فرهنگسازی انجام شود.


دانش آموزان ۳ ساعت و ۴ دقیقه از زمان خود را به فضای مجازی اختصاص می‌دهند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان ۳ ساعت و ۴دقیقه از زمان خود را در فضای مجازی و تماشای فیلم می‌گذارنند و یک ساعت و ۳۰ دقیقه در اجتماع هستند.

اصغر باقرزاده در این آئین اظهار کرد: یک تحقیق جهانی برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله انجام شده که نشان می‌دهد دانش آموزان به طور متوسط ۴ ساعت و ۳۲ دقیقه تحصیل می‌کنند یعنی در مدرسه هستند، یک ساعت و ۵ دقیقه زمان تغذیه آنهاست، ۵۱ دقیقه را به نظافت اختصاص می‌دهند، ۹ ساعت و ۴۳ دقیقه می‌خوابند و ۵ ساعت و ۴۳ دقیقه وقت آزاد دارند.

وی افزود: انسجام نداشتن برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در مدرسه، تدارک ندیدن فرصت لازم در برنامه درسی برای اجرای فعالیت‌های پرورشی و توجه به ساحت‌های تربیتی و مغفول ماندن برخی دیگر از این ساحت‌ها سه چالش اصلی در این حوزه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در گذشته رصد و نظارتی برای امور پرورشی وجود نداشت اما در این دوره سعی شد تا این امر انجام شود.

باقرزاده افزود: برای رفع چالش‌های حوزه پرورشی ۵ پروژه تعریف شده که این پروژه‌ها تجمیع و انسجام برنامه‌ها، ساماندهی و توانمندسازی مربیان، طراحی سامانه جامع رصد و پایش پرورشی، جلب مشارکت از طریق تشکل‌ها، ساماندهی و تجهیز فضاهای پرورشی و اردویی و جلب مشارکت نهادهای دولتی، انقلابی و مردمی هستند.

وی گفت: عوامل اجرایی در مدرسه باید سپردن کار به دانش‌آموزان را دستور کار خود قرار دهند، این اقدام به بویژه در حوزه پرورشی باید رخ دهد، همچنین از ظرفیت اولیا نیز باید بهره‌مند شویم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نسبت به ساده‌سازی فعالیت‌ها باید اهتمام داشت، گفت: در برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس، انسجام بخشی به برنامه‌های پرورشی و با پنج هدف پایه و پنج فعالیت محوری از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد نظر قرار گرفته است، بیانیه گام دوم و مجموع برنامه‌های قبلی استخراج شده است که اهداف پایه آن ایمان، نشاط، هویت، امید و خردورزی است.

باقرزاده ادامه داد: در سال اول برای هدف پایه ایمان، فعالیت محوری نماز در نظر گرفته شد چرا که امری موثر است و بسیاری از مشکلات را در بین دانش‌آموزان حل می‌کند. برای امید بیشتر دانش‌آموزان سفرهای تربیتی مدنظر است. در بخش هویت نیز موضوع عضویت دانش‌آموزان در تشکل‌های دانش‌اموزی مطرح شد.

وی تاکید کرد: در موضوع نشاط هم مسابقات و جشنواره‌ها و در رابطه با خردورزی پرسش و پاسخ در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امروزه باید کنشگری دانش‌آموزان را سنجید، این موضوع با استفاده از نورینو سامانه‌ای که برای رصد و پایش فعالیت‌های پروشی است، مسیر خواهد شد.

به گفته باقرزاده، در این سامانه یک کارنامه پرورشی تربیتی برای هر دانش‌آموز تهیه می‌شود که معیار این کارنامه، کنشگری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha