۴ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85332749
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«جناح» پاکستان؛ رهبری که حمایت از فلسطین را برای‌ مردم خود به ارث گذاشت

اسلام‌آباد - ایرنا - امروز ۲۵ دسامبر مصادف با یکصد و چهل و هفتمین زادروز «محمد علی جناح» معروف به قائد اعظم بنیانگذار فقید پاکستان است، رهبری که برای تاسیس یک کشور مستقل برای مسلمانان شبه‌قاره تلاش کرد و اندیشه‌های وی به ویژه عدالتخواهی برای ملت مظلوم فلسطین یک منبع الهام برای مردم پاکستان به شمار می‌رود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، مردم مسلمان پاکستان امروز (چهارم دی - ۲۵ دسامبر) زادروز محمد علی جناح بنیانگذار فقید خود را با برگزاری آیین‌های رسمی و سنتی گرامی داشته و خدمات رهبر استقلال این کشور را ستودند.

پاکستانی‌ها در بسیاری از شهرهای این کشور از جمله 'اسلام‌آباد، راولپندی، پیشاور، لاهور و کراچی' این روز را گرامی داشته و در مراسم‌های مختلفی به جشن و سردادن سرود ملی کشورشان پرداختند.

محمد علی جناح چهارم دی ۱۲۵۵ شمسی (۲۵ دسامبر ۱۸۷۶ میلادی) در شهر کراچی مرکز فعلی ایالت سند در جنوب پاکستان و در خانواده‌ای مسلمان چشم به جهان گشود. پدر وی بازرگان و خواهرش "فاطمه" یکی از مبارزان دوران استقلال هند و پاکستان بود که تا پایان زندگی خود در کنار برادرش ایستاد و مبارزه کرد.

«جناح» پاکستان؛ رهبری که حمایت از فلسطین را برای‌ مردم خود به ارث گذاشت


دولت پاکستان، روز ولادت بنیانگذار فقید این کشور را تعطیلی عمومی اعلام کرده و مراسم ویژه‌ای را برای تجلیل و ادای احترام به خدمات و تلاش‌های "جناح" در خصوص استقلال پاکستان و رسیدگی به آرمان‌های مسلمانان شبه قاره هند برگزار کرد.

جناح، نماد مبارزه عقلانی و مذهبی مسلمانان شبه قاره هند بوده و به همین دلیل به او در پاکستان لقب 'قائد اعظم' یعنی رهبر بزرگ دادند. مردم پاکستان همچنین از محمد علی جناح به عنوان 'بابای قوم' یا همان 'پدر ملت' یاد می‌کنند.

حمایت از ملت‌های مظلوم به ویژه فلسطین همواره در گفته‌ها و سیاست محمدعلی جناح، حتی پیش از تشکیل کشور پاکستان قرار داشت و تا امروز اندیشه‌های این رهبر فقید در حمایت از آزادی فلسطین و نامشروع قلمداد کردن رژیم اشغالگر اسرائیل مورد حمایت دولت‌های پاکستان و مردم این کشور قرار دارد. مردم پاکستانی‌ با پیروی از اندیشه‌های بنیانگذار خود همچنان مدافع آرمان‌های فلسطین و مخالف شدید هرگونه تلاش برای برقراری روابط با رژیم نامشروع صهیونیستی هستند.

«جناح» پاکستان؛ رهبری که حمایت از فلسطین را برای‌ مردم خود به ارث گذاشت

نام پاکستان به معنی کشوری که از وجود کفار پاک است برای نخستین بار در ۱۴ اوت ۱۹۴۷ بر روی نقشه جهان ظاهر شد. پس از این رویداد مهم تاریخی، ایران نخستین کشوری بود که تشکیل پاکستان را به ملت و دولت آن تبریک گفت.

رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز در پیامی ویژه زادروز محمدعلی جناح بنیانگذار فقید پاکستان را به مردم و دولت این کشور تبریک گفت.

وی در این پیام نوشت: رهنمودهای قائد اعظم بر پایه ایمان، وحدت و انضباط یک منبع الهام برای پاکستان بود.

روز استقلال که در این کشور به نام «روز پاکستان» شناخته می‌شود، ثمره سال‌ها مجاهدت و تلاش مسلمانان شبه‌قاره برای احیای ارزش‌های دینی و اسلامی و رهایی از یوغ استعمار است که سرانجام با پایداری مردم به ثمر نشست.

"علامه محمداقبال لاهوری" شاعر فارسی زبان و فیلسوف معاصر پاکستان نیز بنیانگذار فقید این کشور را منجی مسلمانان شبه قاره می‌نامید.

دستاورد ارزشمند پدر ملت پاکستان موجب پدید آمدن بزرگترین کشور اسلامی برای مردم این کشور شد، هر چند در ادامه و با استقلال بنگلادش از پاکستان، نسل جدید این کشور بخشی از افتخاری که جناح به آنان هدیه داده بود را از دست دادند.

«جناح» پاکستان؛ رهبری که حمایت از فلسطین را برای‌ مردم خود به ارث گذاشت

براساس این‌ گزارش، عارف علوی رئیس جمهور و انوار الحق کاکر نخست وزیر پاکستان امروز در پیام‌هایی جداگانه زادروز بنیانگذار فقید این کشور را به مردم پاکستان تبریک گفتند.

آنان خطاب به مردم پاکستان بر عزم و تعهد خود برای ادامه راه جناح و رسیدن به اهداف این رهبر به منظور داشتن کشور و مردمی یکپارچه همراه با رفاه و توسعه تاکید کردند.

امروز رادیو و تلویزیون دولتی و شبکه‌های خبری پاکستان، ویژه برنامه‌های مختلفی درباره محمدعلی جناح و تلاش‌های وی در زمان استقلال پاکستان پخش کردند.

شبه قاره هند در سال ۱۹۴۷ (۱۳۲۶ شمسی) از استعمار انگلستان رهایی یافت و مسلمانان در بخش غربی و شرقی هند، پاکستان را تشکیل دادند.

بعدها در سال ۱۳۵۰ به دلیل اختلافات و جنگ‌های داخلی، پاکستان شرقی با عنوان بنگلادش از پاکستان غربی که اکنون پاکستان نامیده می‌شود، جدا شده و اعلام استقلال کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha