مدیران با روحیه همکاری فضای رشد و پیشرفت را در مدارس فراهم کنند

تهران- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: عنصر مرکزی یک مدرسه روح همکاری است، مدیران مدارس باید تیم داشته باشند تا بتوانند باعث رشد و پیشرفت مدرسه شوند و مسئولیت‌پذیری جمعی را نهادینه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علیرضا کریمیان روز چهارشنبه در جمع مدیران جدید مدارس شهر تهران اظهار کرد: اگر مدرسه‌ای دارای مشکل است دلایل آن به مدیر مدرسه مربوط می‌شود و اگر سطح کیفیت آموزش در یک مدرسه بالا است، بازهم مدیر مدرسه نقش دارد.

وی افزود: مدیری که تلاش می‌کند، معلم باکیفیت را با روش‌های مختلف جذب می‌کند تا کیفیت آموزش در آن مدرسه بالا رود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: با مشاهده و رصد موفقیت دانش‌آموزان متوجه می‌شویم که موفقیت در مدارسی بالاتر است که مدیر موفقی دارند و براساس نتایج تحقیقات، ۲۷ درصد موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به عملکرد مدیر مدرسه مربوط می‌شود.

کریمیان یادآور شد: بهبود شرایط کار یکی از وظایف مدیر است، او می‌تواند محیط مدرسه را برای دانش‌آموزان ایمن کند بطور مثال وقتی فرزندم را از یک مدرسه به مدرسه دیگر منتقل کردم، تجربه‌اش در مدرسه جدید فوق‌العاده بود و این نقش مدیر مدرسه است که می‌تواند باعث بهبود شرایط شود.

وی گفت: افزایش رضایتمندی وظیفه دیگر مدیران مدارس است، اختیارات قانونی ما زیاد نیست اما در مکان‌هایی امکانات داریم و می‌توانیم با برخورد مناسب به افزایش رضایتمندی و امنیت خاطر در مدرسه اقدام کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: هماهنگ کردن امکانات و وظایف در مدرسه از وظایف مدیران است و شاید هماهنگ کردن عوامل اجرایی، نیروهای خدماتی و معلمان بخش زیادی از انرژی مدیران را بگیرد اما پیشنهاد می‌کنم یک‌بار برای همیشه وقت بگذارید و این موضوع را تنظیم کنید تا در مسیر مشخص حرکت کنید بنابراین انتظارات خود را نوشته، با کارکنان مدرسه به صورت مکتوب درباره آنها به توافق برسید و جلسات هماهنگی برگزار کنید.

کریمیان افزود: برخی مدیران عادت کرده‌اند که از منابع موجود استفاده نمی‌کنند و آنها را برای روز مبادا نگه داشته‌اند بطور مثال بنده زمانی که مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری بودم به انبار سر زدم و مواردی را مشاهده کردم که واقعاً باعث تأسفم شد، بسیاری ویدیو و دوربین آنالوگ به صورت نو و استفاده نشده در انبار وجود داشت که دهه ۷۰ به درد مدارس می‌خورد اما به امید روز مبادا آن را به مدارس نداده بودند و البته هنوز این روند در ادارات و مدارس وجود دارد.

وی عنوان کرد: به مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران گفتم انبارها را خالی کنید، روز مبادا امروز است و اگر نیمکت جدید و امکانات آموزشی مناسب دارید، باید به کف مدارس ارسال شود. از مدیران مدارس می‌خواهم منابع را استفاده کنند و آن را برای روز مبادا نگه ندارند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطر نشان کرد: تقویت روحیه همکاران و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان از وظایف مدیران مدارس است، باید توجه داشته باشیم که شکوفایی استعداد دانش‌آموزان بسیار مهم است.

کریمیان ادامه داد: بابای مدرسه، معلم و عوامل اجرایی مدرسه باید احساس مسئولیت کنند تا شاهد اصلاح و بهبود عملکرد دانش‌آموزان و شیوه‌های اثر بخش تدریس باشیم.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی جدید مدارس در شهریور ۱۴۰۳

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این همایش با اعلام اینکه نسخه جدید و نهایی آیین‌نامه اجرایی مدارس شهریور سال آینده ابلاغ خواهد شد، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یکی از قدیمی ترین نهادهای تصمیم گیر در حوزه نظام تعلیم و تربیت کشور است که ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۷۵ به نام انجمن معارف توسط افرادی که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم داشتند شکل گرفت و در سال ۱۳۰۰ به عنوان یک نهاد تصمیم گیر و تاثیرگذار در روند آموزش و پرورش به طور رسمی پا به عرصه وجود نهاد.

امانی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ (سال تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) تا به امروز ۷ وزیر و ۴ سرپرست در وزارت آموزش و پرورش تغییر کردند و اگر ثبات مدیریت شورای عالی آموزش و پرورش نبود در این تغییر وزرا شاید اکنون اسمی از سند تحول بنیادین باقی نمی‌ماند، هر وزیر به طور میانگین ۲ سال فعالیت کرده است و قبل از آنکه بتواند برنامه‌ای برای اجرای سند تحول بنویسد، مجبور به ترک وزارتخانه شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد: کار قانونگذاری و سیاستگذاری کاری سخت، تخصصی، فنی و ظریف است که باید با حوصله و طمانینه انجام شده تا از جامعیت و اتقان لازم برخوردار باشد.

وی افزود: برخی می گویند چرا شورای عالی آموزش و پرورش در سیاستگذاری و تدوین قوانین، مقررات و آئین نامه های آموزشی و تربیتی سریع نیست؟ اساساً نهادهای قانون‌گذاری نباید این گونه باشند، فرایند قانون‌گذاری باید سنجیده و با در نظر گرفتن جمیع جهات موضوعات آموزشی و تربیتی باشد و نباید شتاب‌زده و بدون منطق عمل کرد.

امانی ادامه داد: قله مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است که برای اجرای کامل آن نیازمند همکاری و همراهی ملت، مجلس و دولت هستیم چون آموزش و پرورش به علت محدودیت زیرساخت، امکانات و بودجه ای به تنهایی توان اجرای آن را ندارد.

وی افزود: دومین مصوبه شورای عالی یعنی حجیم‌ترین و تاثیرگذارترین سند، آیین‌نامه اجرایی مدارس می باشد و یکی از اسنادی است که به واسطه تحول بنیادین متولد شده است.

امانی با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی مدارس، نسخه عملیاتی سند تحول بنیادین در مدرسه است، گفت: آئین نامه اجرایی مدارس، منشور مدیریت مدارس است که تمام نیازهای یک مدیر برای اداره مدرسه در آن پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: نسخه جدید آیین‌نامه اجرایی در سال ۱۴۰۰ تدوین و تصویب و برای اجرای آزمایشی به مدارس ابلاغ شد. این آئین نامه مدرسه را محور توسعه و پیشرفت کشور قرار داده است.

امانی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی مدارس اختیارات گسترده‌ای برای مدیران مدارس پیش بینی کرده است اضافه کرد: آیین‌نامه اجرایی مدارس امروز به صورت یک کتابچه آموزشی تدوین شده است که شناخت کافی را به مدیران مدارس می‌دهد بنابراین اگر مدیران مطابق آن اقدام کنند، سند تحول بنیادین را در مدرسه عملیاتی کرده‌اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خطاب به مدیران مدارس گفت: نسخه آزمایشی آیین‌نامه اجرایی مدارس را مطالعه کنید و ایرادات آن را شناسایی و اعلام کنید تا سال آینده در نسخه اصلی اعمال شود، نسخه جدید و نهایی آیین‌نامه اجرایی مدارس شهریور سال آینده ابلاغ خواهد شد و این نسخه دیگر آزمایشی نیست و تا اطلاع ثانوی مبنای عمل مدارس باقی خواهد ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha