موفقیت محققان در استفاده از نانوذرات پُرشده با آنتی‌بیوتیک برای مقابله با باکتری عامل سل

تهران - ایرنا - محققان اعلام کردند: نانوذرات پُر شده با آنتی بیوتیک روی سلول‌های آلوده به باسیل باکتری عامل ایجاد بیماری سل اثربخش هستند و این فناوری کم هزینه می‌تواند برای درمان این عفونت مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای یورک الرت (EurekAlert) وابسته به انجمن پیشرفت علم آمریکا، محققان دانشگاه ایالتی سائوپائولو در برزیل به بررسی عملکرد نانوذرات پُر شده با آنتی بیوتیک و سایر ترکیبات ضد میکروبی پرداختند. آنها نشان دادند که این نانوذرات روی سلول‌های آلوده به باسیل که باعث سل می‌شود، اثربخش هستند.

این فناوری کم هزینه‌ که شامل نانوذرات پُر از آنتی بیوتیک و سایر ترکیبات ضد میکروبی است، می‌تواند برای مقابله با عفونت باکتری‌هایی نظیر سل مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این پروژه که توسط محققان در دانشگاه ایالتی سائوپائولو (UNESP) انجام شد، در قالب مقاله‌ای در نشریه Carbohydrate Polymers چاپ شده است. نتایج این مقاله نشان می دهد که این راهبرد نانویی می‌تواند برای مقابله با مقاومت باکتریایی چند دارویی استفاده شود.

براساس آمار وزارت بهداشت برزیل در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۸ هزار مورد سل در این کشور ثبت شده است که پنج درصد بیشتر از سال گذشته آن بوده است، ابتلا به این بیماری بیشتر از هر کشور دیگری در قاره آمریکا است. علاوه بر افزایش آمار مبتلایان، تعداد موارد مربوط به سویه‌های مقاوم در برابر چند دارویی نیزدر حال رشد است.

عامل اصلی این بیماری باسیلوس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، یکی از کشنده‌ترین باکتری‌های شناخته شده برای دانشمندان است. انتقال از طریق استنشاق باسیل رخ می‌دهد که به آلوئول‌های ریوی منتقل می‌ شوند و باعث التهاب مجاری هوایی و در نهایت از بین بردن بافت ریه می‌شود.

موفقیت محققان در استفاده از نانوذرات پُرشده با آنتی‌بیوتیک برای مقابله با باکتری عامل سل

استفاده از فناوری نانو یکی از راهبردهای جدید درمانی است که دانشمندان را در سراسر جهان برای مقابله با این بیماری امیدوار می‌کند. گروه تحقیقاتی در برزیل در بررسی جدید نشان داد نانوذراتی شامل N- استیل سیستئین به همراه کیتوزان (یک ترکیب طبیعی در اسکلت بیرونی سخت‌پوستان)، یک پپتید ضد میکروبی که در اصل از پوست نوعی قورباغه برزیلی جدا شده و ریفامپین (آنتی بیوتیکی که معمولاً برای درمان سل استفاده می‌شود) می‌تواند به شکل موثری در درمان سل به کار برود.

نتایج نشان می دهد که نانوذرات به طور قابل توجهی از پیشرفت بیماری جلوگیری و مقاومت در برابر دارو را بدون ایجاد آسیب سلولی رفع می‌کند.

به گفته محققان این پروژه، داروی ریفامپین به تنهایی برای مقابله با برخی از گونه‌های باسیل، منسوخ شده است. این سامانه جدیدی که محققان ارائه کرده‌اند می‌تواند اثربخشی بالاتری داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha