به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «سید میعاد صالحی» در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: سالهای طولانی است که به دلایل مختلف نزدیک به ٣٠ درصد از واگنهای باری شبکه با خارج کردن سیستم ترمز واگن از مدار و به اصطلاح به صورت «شیر بسته» سیر میکردند که این موضوع باعث میشد که قطار در زمانهایی که باید متوقف شود با افزایش طول خط ترمز مواجه شده و دیرتر از حرکت بایستد.
وی ادامهداد: تنها عامل کنترلی نیز حداقلی از نیروی ترمز بود که برای خط ترمز یکهزار متری در شیب ١۵ در هزار، معادل ۴١ درصد وزن واگن در نظر گرفته میشد که این مقدار، ضریب اطمینانی حداقلی بوده است و سهلانگاریهای کوچک میتوانست منجر به مشکلاتی بزرگ شود.
صالحی یادآور شد: به همین دلیل از یک سال قبل این موضوع را در هیات مدیره طرح کردم و با اتخاذ تدابیر لازم و برنامهریزی انجام شده، در سه ماهه اخیر در ابتدا به صورت آزمایشی در یکی از مناطق و به مرور در کل شبکه، واگنهای باری به کفش ترمز تجهیز و نقصهای موجود در سیستم ترمز واگنها تا حد امکان برطرف شد و با پیگیری شبانهروزی از ستاد و مناطق اکنون همه واگنها شیر باز سیر میکنند و سیستم ترمز آنها در مدار قرار دارد.
به گفته مدیرعامل راهآهن، با توجه به گزارشات دریافت شده، در حال حاضر نیروی ترمز معادل قطارهای باری با واگنهای باردار با توجه به نوع واگنها و تجهیزات نزدیک به ۵۵ تا ۶٠ درصد وزن آن است که نوید بخش ارتقای ایمنی در این زمینه است.
وی افزود: با تلاش همکاران، مشکل حدود پنج هزار واگن شیر بسته در این سه ماه رفع شده است و دیگر اجازه سیر با قابلیت اطمینان پایین را نخواهیم داد.
صالحی تاکید کرد: هزینهکرد برای ایمنی، سرمایهگذاری است و به طور قطع منجر به کاهش قابل توجه هزینهها در بلندمدت خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: البته توجه به ایمنی، شقوق و ابعاد مختلفی دارد و این اقدام یکی از موضوعات در حال انجام بوده و تلاشهای مختلف در این زمینه ادامه دارد. ایمنی بالا یکی از عناصر مهم شعار «راهآهن توانمند، ایران قدرتمند» است.
به گزارش شرکت راهآهن، حداکثر فشار ترمز معادل برای قطارهای باری با واگنهای باردار، حدود ۵۵ تا ۶٠ درصد وزن قطار است.
نظر شما