مهمترین شاخصه شهدا از خودگذشتگی و ایثار است

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس دانشگاه تربت‌حیدریه با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های شاخص شهدا شناخت و درک درست از زمانه خود بود گفت: شاخصه دیگر آنان، ایثار و از خودگذشتگی برای این آب و خاک و نیز هموطنانشان بود.

به گزارش ایرنا، "عباس خاشعی سیوکی"، دوشنبه شب در آیین سالگرد تدفین یک شهید گمنام در محوطه این دانشگاه افزود: وجود مقبره شهدای گمنام در جای جای میهن اسلامی مایه دلگرمی و قوت قلب مردم ایران و به خصوص در این دانشگاه مایه مباهات و در حکم چراغ راه برای دانشجویان است.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر که این پیکر مطهر در دانشگاه به خاک سپرده شده است بارها شاهد بودم بسیاری از دانشجویان بر مزار این شهید عزیز خلوت کرده و به مناجات می‌پردازند.

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: بر این اساس دور از ذهن نیست اگر بگوییم شهدا حلقه وصل نسل دیروز و امروزی هستند که دوران دفاع مقدس را به چشم خود ندیده اند.

به گزارش ایرنا، در ادامه این آیین حمید جهانگیر فیض‌آبادی راوی دفاع مقدس و نویسنده کتاب "جنون مجنون" به بیان خاطرات خود از آن دوران پرداخت.

شهید گمنام تدفین شده در دانشگاه تربت‌حیدریه، سال ۱۳۶۵ و در عملیات کربلای پنج در سن ۲۰ سالگی به درجه رفیع شهادت نایل آمده است.

پیکر این شهید گمنام یک سال قبل در چنین روزی بر دوش استادان و دانشجویان دانشگاه تربت حیدریه در مخوطه این دانشگاه آرام گرفت.

در طول دفاع مقدس ۱۵ هزار رزمنده از تربت‌حیدریه و حومه آن شامل "زاوه، مه‌ولات و رشتخوار" عازم جبهه‌ها شدند که از این تعداد هزار و ۱۰۶ نفر به فیض شهادت رسیدند.

سلام خسته نباشید در خبر: مهمترین شاخصه شهدا از خودگذشتگی و ایثار است

 در شهرستان تربت‌حیدریه ۲۳ شهید گمنام در خاک آرام گرفته‌اند که شامل پنج شهید در بوستان پیشکوه، پنج شهید در دانشگاه آزاد اسلامی، ۲ شهید گمنام در گلزار بهشت عسکری، ۲ شهید در باغ ملی، ۲ شهید در کدکن، ۲ شهید در بایگ، ۲ شهید در رباط سنگ، یک شهید در توپخانه ۶۱ محرم، یک شهید در تیپ ۱۷۷ ارتش و یک شهید دیگر در دانشگاه تربت‌حیدریه هستند.
در مزار شهدای بهشت عسکری نیز ۲۰۰ شهید در خاک آرام گرفته‌اند.

کنگره ملی هزار و ۱۰۶ شهید منطقه تربت‌حیدریه (شامل شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار) نیز، ۲۲ شهریور سال آینده، به میزبانی تربت حیدریه برگزار خواهد شد.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد به شهر هزار شهید و پیشتاز در پیروزی انقلاب اسلامی شهره است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha