۵ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85333708
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قاتل خاموش در کمین؛ مردم مراقب باشید

۵ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85333708
سعید وحیدی
قاتل خاموش در کمین؛ مردم مراقب باشید

بجنورد- ایرنا- سرمای این ایام و خستگی روز موجبات خواب ناز در کانون گرم خانواده را برای هر کسی فراهم می‌کند، غافل از اینکه بی احتیاطی کوچک می تواند پای قاتل خاموش را به خانه‌ باز کند و خوابی ابدی را رقم بزند.

به گزارش ایرنا، عصر روز گذشته بود که در پی تماسی با اورژانس ۱۱۵، نیروهای امدادی به روستای "کشانک" از توابع شهرستان سملقان خراسان شمالی اعزام و بار دیگر شاهد تراژدی تکراری مرگ با گاز گرفتگی می شوند.

این تراژدی غمناک این بار برای خانواده ای جوان در کشانک رقم خورد که بی تردید امیدها و آرزوهای زیادی برای دختر ۱۳ ساله و پسر ۱۷ ساله خود داشتند.

جان باختن یک خانواده بر اثر گازگرفتگی، از آن دسته خبرهایی است که به نظر می‌رسد تلخی‌اش برای همگان قابل درک است اما نمی دانم چرا مردم همچنان نسبت به این قاتل خاموش بی احتیاط هستند و مقدمات حضورش را در روزهای سرد سال در خانه ها فراهم می کنند.

قاتلی که خاموش و نامرئی است و زیرسایه بی غفلتی ها، خواب زیبا و آرام هر کسی را به خوابی ابدی تبدیل می کند.

همه ساله با فرارسیدن فصل سرما شهروندان سعی می کنند به هر طریقی منزل و محل کار خود را گرم کنند که کمی بی احتیاطی در نصب و راه اندازی وسایل گرمایشی و به ویژه وسایل گازسوز خطرات و حوادث بزرگی را رقم می زند.

این درحالی است که با تدابیر ساده ایمنی می‌توان مانع از ورود این قاتل نامرئی به خانه ها و تبعات جبران ناپذیر آن شد.

قاتل خاموش در کمین؛ مردم مراقب باشید

نقشه نجات از دست قاتل خاموش

یکی از کارشناسان ایمنی می گوید: قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی برای اطمینان از باز بودن لوله‌ها باید وزنه‌ای با حجم کوچک به یک طناب وصل و از دهانه خارجی دودکش به پایین هدایت کنید که در صورت مشاهده وزنه در داخل دودکش منزل، راه باز است.

علی یاراحمدی می افزاید: همچنین دَرِ دودکش نصب شده روی دیوار را بردارید، کبریت یا شمع را روشن و مقابل دهانه دودکش بگیرید در صورت تمایل زبانه شعله به سمت داخل مکش دودکش مناسب است.

وی با تاکید بر داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها، یادآور می شود: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت منواکسید کرین از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز دی‌اکسید کربن جلوگیری نمی‌کند.

این کارشناس ایمنی تاکید می کند: همچنین شهروندان توجه داشته باشند که رنگ شعله بخاری باید آبی و لوله دودکشی داغ باشد و استفاده از بخاری گازی در اتاق های کمتر از ۱۲ متر ممنوع است.

قاتل خاموش در کمین؛ مردم مراقب باشید

هنگام مسمومیت با منواکسید چه باید کرد

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: خارج کردن مصدوم از محیط حادثه بهترین راهکار در هنگام مسمومیت با مونوکسید کربن است به گونه ای که فرد مصدوم را باید بلافاصله در هوای آزاد و در معرض اکسیژن قرار دهیم.

دکتر تقی دولت آبادی می افزاید: همچنین باید سریعا پنجره های محل حادثه دیده را باز کنیم تا جریان هوای پاک برقرار شود.

وی ادامه می دهد: پس از این اقدامات اولیه در اولین فرصت باید با اورژانس تماس گرفته و بیمار را به نزدیک‌ ترین مرکز درمانی منتقل کرد.

دولت آبادی سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و خواب‌آلودگی را از علایم مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن عنوان می کند و می گوید: این گاز بی رنگ، بی بو و بی مزه است که در اثر سوختن ناقص گاز طبیعی، نفت، گازوییل، بنزین و چوب به دست می آید.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تصریح می کند: این گاز بسیار راحت‌تر از اکسیژن با گلبول‌های قرمز ترکیب می‌شود و انسان را به کام مرگ می‌کشاند.

شهرستان سملقان به مرکزیت شهر آشخانه در خردادماه امسال با تفکیک شهرستان مانه از آن در جغرافیای سیاسی خراسان شمالی پدیدار شد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارد.

هم اینک ۴۶ پایگاه اورژانس جاده ای و شهری در خراسان شمالی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha