پیش‌بینی‌های پاییزی جواب نداد/ بارش‌ در آذربایجان‌غربی هر روز کمتر از دیروز

ارومیه- ایرنا- وضعیت بارش نزولات آسمانی در آذربایجان غربی همچنان نامناسب است و خشکسالی که از سه سال پیش آغاز شده، امسال نیز در این استان ادامه دارد و وضعیت بارندگی در نقاط مختلف استان به ویژه حوضه دریاچه ارومیه و مرکز استان هر روز کمتر از دیروز برآورد می شود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی که در شمال غربی ترین نقطه ایران واقع شده، در سال های نه چندان دور همواره به عنوان یک استان پربارش و به تبع آن، پرآب در کشور مطرح بود که حتی در بسیاری اوقات، استان های دیگر بارش های خود را با این استان مقایسه می کردند.

این روند تا حدود یک دهه گذشته نیز کمابیش در آذربایجان غربی ادامه داشت ولی در حداقل دهه اخیر، روند کم بارش در این استان بسیار مشهود بود.

به جز سال ۱۳۹۸ که بارش های بهاری خوبی در آذربایجان غربی رخ داد و حتی میانگین بارش ها به نزدیکی های ۵۰۰ میلی متر در آن سال آبی نیز رسید، در سال های بعد از آن، بارندگی در نقاط مختلف استان چنگی به دل نمی زند و چهار سال پیاپی آبی در حول و حوش ۳۰۰ میلی متر در سال قرار داشته که نمی تواند رقم مناسبی برای این استان باشد.

ابتدای امسال برخی پیش بینی ها از وجود بارش های فرانرمال، حداقل در پاییز ۱۴۰۲ خبر داده بود و همین امر امیدواری هایی را برای افزایش بارش و جبران عقب ماندگی های آبی سه یا چهار سال پیش را ایجاد کرده بود ولی این گونه نشد و میزان بارش در سه ماهه ابتدایی سال آبی جاری (فصل پاییز) نزدیک به سال گذشته بود که البته این امر در حوضه دریاچه ارومیه، وضعیت بدتری داشت.

بارش در آذربایجان غربی طی پاییز امسال به ۷۰ میلی متر نرسید

پیش‌بینی‌های پاییزی جواب نداد/ بارش‌ در آذربایجان‌غربی هر روز کمتر از دیروز

طبق جدول اعلامی از سوی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، میزان بارش در پاییز امسال نزدیک به ۶۹ میلی متر بود که فرقی با سال گذشته آبی نداشت ولی نسبت به بارش متوسط ۱۰۰ میلی متری در پاییز، حدود ۳۰ میلی متر کاهش را نشان می داد.

این رقم در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، آمارهای بدتری داشت و طبق این جدول کمتر از ۶۰ میلی متر بارش را در این حوضه طی پاییز امسال شاهد بودیم که حدود ۱۰ میلی متر و افزون بر نزدیک به ۴۰ میلی متر نسبت به میانگین بلندمدت کمتر بود.بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه ۴۰ میلی متر کمتر از میانگین بلندمدت بود.

البته وضعیت آبی منطقه جنوبی استان موسوم به حوضه زاب نیز در پاییز امسال چنگی به دل نمی زد و علاوه بر کاهش بیش از ۵۰ میلی متری نسبت به سال گذشته، کاهش نزدیک به ۴۵ میلی متری را نسبت به متوسط بلندمدت نشان می داد که البته بارش های چند روز اخیر زمستانی، این کمبود را تا حدودی در جنوب استان جبران کرده است.

ارومیه رکورددار کمترین بارش در آذربایجان غربی

کارشناس حوزه هواشناسی در آذربایجان غربی نیز در این خصوص با اشاره به اینکه ارومیه با میانگین بارش ۲۲.۹ میلی‌متر کم‌بارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در پاییز امسال بود، گفت: میزان بارش های ارومیه به عنوان کم‌بارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در مقایسه با پاییز سال گذشته ۴۲ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۷۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

اردلان محمدپور افزود: البته وضعیت بارش در کل آذربایجان غربی مناسب نبود و سردشت که با ۷۸.۳ میلی‌متر بارندگی، پربارش‌ترین شهر جنوب استان در پاییز امسال بود، کاهش ۶۳ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت و ۵۴ درصدی نسبت به سال گذشته را در پاییز ثبت کرد.بارندگی پاییزی امسال در پربارش ترین شهر آذربایجان غربی (سردشت) نیز نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۳ درصد کمتر بوده است.

وی اظهار کرد: میانگین دمای هوا در آذربایجان غربی طی پاییز امسال، ۱۰.۱ درجه سانتی‌گراد بود که نسبت به بلندمدت، ۲.۶ درجه گرم تر شده بود.

وی افزود: البته میزان دمای هوا در آذربایجان غربی در پاییز امسال حدود ۲ دهم (۰.۲) درجه نسبت به پاییز ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده بود.

البته در روزهای اخیر برخی گمانه زنی ها درخصوص کاهش بارش در آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه مطرح شده که نیاز به کار مطالعاتی بیشتر دارد.

پیش‌بینی‌های پاییزی جواب نداد/ بارش‌ در آذربایجان‌غربی هر روز کمتر از دیروز

برخی کانال های تلگرامی با اشاره به بارش برف در کوههای مرزی ترکیه و نبود برف در کوههای مرزی ایران در همان منطقه، ادعا کرده اند که این امر به دلیل برخی مداخله ها صورت گرفته است.

برخی افراد نیز در کانال های تلگرامی از پراکنده شدن ابرهای ورودی از کشور ترکیه به محض رسیدن به آسمان ارومیه خبر داده اند که این امر نیز نیاز به مطالعات هواشناسی و دقیق دارد و بعد از آن باید درخصوص رد یا تایید آنها اظهار نظر کرد.

پیش‌بینی‌های پاییزی جواب نداد/ بارش‌ در آذربایجان‌غربی هر روز کمتر از دیروز

با توجه به این موارد، انتظار می رود که امسال نیز سال پربارشی را شاهد نباشیم و حداکثر میزان بارش در آذربایجان غربی به همان نزدیکی های ۳۰۰ میلی متر برسد.

البته همواره در آذربایجان غربی، بیشترین بارش ها در فصل زمستان و ۲ ماه ابتدایی بهار ثبت می شود و پاییز همواره سهمی حداکثر ۲۵ درصدی در بارش های استان، حداقل در سال های اخیر داشته پس شاید بهبود شرایط به ویژه در حوزه بارش برف در زمستان امسال، می تواند انتظاری بجا در این خطه از کشور باشد.

امری که در روزهای اخیر با بارش های خوب در شمال و جنوب آذربایجان غربی به عینه مشاهده شد و خیلی ها در این استان، زمستان پربارش را با گوشت و پوست خود احساس کردند؛ هرچند ارومیه ای همچنان منتظر بارش برف و یا حداقل باران هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha