صفر تا صد یک پرونده جنایی در مسابقه «سرنخ» حل می‌شود/پخش فصل دوم از شبکه نسیم

تهران - ایرنا - مجری و تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «سرنخ» با اعلام این خبر که پخش این برنامه ۵۰ قسمتی به زودی از شبکه نسیم آغاز می‌شود، اظهار داشت: در فصل یک، همه مسابقه بازجویی محور بود، در حالیکه در فصل دوم صفر تا صد یک پرونده جنایی باید حل بشود.

نشست خبری مسابقه تلویزیونی سرنخ بعد از ظهر سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ با حضور مهدی یارندی رئیس موسسه ناجی هنر، آریا طاهری، مجری و تهیه‌کننده این مسابقه تلویزیونی و مهدی کتیراچی کارگردان در ساختمان موسسه فرهنگی-هنری ناجی هنر برگزار شد.

آریا طاهری مجری و تهیه‌کننده این مسابقه تلویزیونی با اشاره به این که ایده اصلی سرنخ از هیچ برنامه‌ای کپی نشده است گفت: تغییرات ما برای این فصل بسیار زیاد بود. چراکه برنامه ما از هیچ برنامه‌ای کپی نشده بود و ایده شکل گیری آن در شبکه نسیم اتفاق افتاد. ماهیت اکثر برنامه‌های پلیسی، بخش نظامی و خشن پلیس را نمایش می‌داد، درحالی که بخش زیادی از زحمات پلیس فیزیکی نیست و کاملا منطقی و بر اساس دانش است. پس ما سعی کردیم وارد بخشی شویم که تا به حال در آن رابطه برنامه‌ای ساخته نشده است.

صفر تا صد یک پرونده جنایی در مسابقه «سرنخ» حل می‌شود/پخش فصل دوم از شبکه نسیم

تفاوت «سرنخ» با «آقای قاضی»
طاهری درباره تفاوت «سرنخ» با آثار دیگری همچون «آقای قاضی» که در آن‌ها به پرونده‌های قضایی پرداخته می‌شود تاکید کرد: «سرنخ» بر خلاف آن مجموعه، ماهیتی نمایشی نداشته و دیالوگی نوشته نمی‌شود. بلکه سرنخ و اطلاعات در اختیار تماشاگر قرار می‌گیرد و شرکت کننده‌ها به بازجویی با متهمین می‌پردازد. بخشی از برنامه بر اساس بداهه است و اینگونه خاصیت مسابقه حفظ می‌شود. در پوشش سرگرمی سازی در شبکه نسیم تلاش می‌کنیم پلیس را غالب بر امور و جرائم جاری نشان دهیم. یعنی مجرم هر چقدر صحنه سازی کند باز هم لو می‌رود. همچنین از پرونده‌های سخت و پیچیده استفاده در «سرنخ» استفاده شده که تاکنون در اداره پلیس حل شده‌اند. روند طراحی این مسابقه به این صورت است که چند پرونده واقعی را با هم ترکیب می‌کنیم و از آن چیزی می‌سازیم که چندین سر نخ داشته باشد تا قابلیت رقابت مسابقه بیشتر شود.

وی افزود: در «سرنخ» پلیس به عنوان حامی مردم و یک مجموعه واحد نشان داده می‌شود که برای آرامش و امنیت تلاش می‌کند. پرونده‌هایی وجود دارد مربوط به قتل هستند و طبق آمار غیر رسمی، بعد از سرنخ توانستیم تا حدی در کاهش آمار جرم تاثیر گذار باشیم و امیدواریم با افزایش قسمت‌های این مسابقه، اثرگذاری بیشتری بر مخاطبان داشته باشیم. کسی که تمایل به انجام جرم را دارد بعد از دیدن برنامه احساس می‌کند که شاید لو برود.

طاهری درباره دشواری‌های پیش رو در تولید این برنامه توضیح داد: کار سختی در پیش داشتیم چراکه ایده این مسابقه، طرحی نو و تازه داشت. در فصل اول، با حداقل حساسیت‌ها پیش رفتیم و با مشکلی رو به رو نشدبم. با اقدامات کارشناسی و دریافت نظرات مخاطبان و صاحب نظران، بخش‌های متعددی را به این مسابقه اضافه کردیم. فصل اول، بازجویی محور بود و شرکت کنندگان اطلاعات را از پیش داشتند. در فصل دوم، صفر تا صد پرونده جنایی باید در قالب یک پرونده مشخص حل شود و به جواب برسد. استقبال بیننده‌ها از «سرنخ» باعث شد تا تعداد قسمت‌های این مسابقه از سی به پنجاه اپیزود افزایش یابد.

مسابقه سخت‌تر شده است

طاهری عنوان کرد: در فصل اول به عنوان تهیه کننده و کارگردان حضور داشتم و در فصل دوم، تهیه کننده و مجری این مسابقه هستم. در فصل دوم بخش نمایشی را اضافه کردیم. من نقش کارآگاه را بازی می کنم و در صحنه جرم حضور دارم. پزشک و دستیار یک سری اطلاعات را به من می دهند و این طوری بیننده نسبت به پرونده آگاه می‌شود. سپس شرکت‌کننده ها وارد صحنه جرم می‌شوند و سرنخ ها را پیدا می‌کنند. آنها بازجویی ها را بر این اساس انجام می‌دهند. در فصل قبل سه مظنون داشتیم که این فصل تعدادشان پنج نفر شده است. مسابقه نسبت به فصل قبلی به مراتب سخت تر شده است.

مهدی کتیراچی در ادامه نشست کارگردان این برنامه درباره مسابقه «سرنخ» گفت: با توجه با بخش مستند و نمایشی که ارائه می‌شود، تلاش می‌شود تا اطلاعاتی در رابطه با مقتول داده شود تا بیننده هم مانند شرکت کنندگان به دنبال سرنخ‌ها بگردد. بخش دوم، بخش نمایشی است که کارآگاه در قسمت‌های مختلف قرار دارد و برای حل پرونده در حال تلاش است. همچنین در تلاش هستیم تا با سؤال از بینندگان، آن‌ها را نیز در برنامه شرکت دهیم. ما با پرونده‌ای روبرو هستیم که حل شده و می‌خواهیم آن را بازسازی کنیم.

تصویربرداری سریال پلیسی هشت‌پا آخر دی ماه به پایان می‌رسد

مهدی یارندی رئیس موسسه ناجی هنر نیز در نشست خبری برنامه «سرنخ» گفت: موسسه ناجی هنر با دو دهه سابقه تنها مؤسسه تولیدات پلیس در کشور است. یکی از تولیدات ما مسابقه سرنخ است که در سال گذشته با ۳۰ قسمت پخش شد و اکثر مخاطبان خواهان ادامه این مسابقه بودند. از همین رو مصمم شدیم فصل دو را با ۵۰ قسمت و با آیتم‌های مختلف مانند مستند و نمایش تولید کنیم.

وی افزود: بعضی از سریال‌ها سکانس پلیسی ندارد و ما در ناجی هنر به آنها مجوز نظم و امنیت می‌دهیم. سریال‌های پلیسی اگر تجهیزات و خودرو بخواهند به آنها کمک می‌کنیم. اجاره خودرو و تغییر کاربری برای فیلمسازان هزینه‌بر است ولی ما تجهیزات پلیسی را با قیمت خیلی نازل به آنها می‌دهیم. کارشناسانی داریم که سر صحنه می‌روند و از ابتدا تا انتها مشاوره می‌دهند. به عنوان مثال تصویربرداری سریال پلیسی هشت‌پا آخر دی ماه به پایان می‌رسد. کارشناسان ما آنجا حضور دارند.

به گزارش ایرنا، فصل اول مسابقه سرنخ در ۳۰ قسمت تولید و پخش شد که ماهیت آن رمزگشایی از پرونده‌های جنایی با در اختیار داشتن سرنخ‌ها بود. اما در فصل دوم چالش جدیدی برای شرکت کنندگان ایجاد شده که از صحنه جرم گرفته تا بازجویی و رسیدن به مجرم اصلی را شامل می‌شود.

صفر تا صد یک پرونده جنایی در مسابقه «سرنخ» حل می‌شود/پخش فصل دوم از شبکه نسیم
نمایی از فصل اول مسابقه «سرنخ»

مسابقه سرنخ با تهیه‌کنندگی آریا طاهری و مشارکت موسسه فرهنگی هنری ناجی‌هنر ساخته شده و به صورت هفتگی از شبکه نسیم پخش می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha