ضرورت سیستم نظارتی قوی بر روی سامانه‌های فروش اینترنتی دارو

تهران - ایرنا - مدیر اقتصاد و مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اقلام سلامت محور مانند کالاهای دیگر نیست، گفت: سیستم نظارتی سازمان غذا و دارو روی سامانه‌های فروش اینترنتی دارو باید قوی‌تر باشد.

به گزارش ایرنا، فرزاد پیرویان روز سه شنبه در همایش یکروزه اقتصاد و مدیریت دارویی (فارمکومنت) که در دانشکده داروسازی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: اگر نظارت روی سامانه های فروش اینترنتی دارو نباشد حقوق مصرف کننده آسیب می بیند و سازمان غذا و دارو ضروریست زنجیره تامین دارو را در این پلتفرم ها مشخص کند.

وی تصریح کرد: برای تدوین آیین نامه فروش اینترنتی باید زیر ساخت آن آماده باشد و سازمان غذا و دارو زنجیره تهیه آن را تضمین کند.

پیرویان با بیان اینکه ۹۹ درصد داروها مورد نیاز کشور تولید داخل هستند، اظهارداشت: یک درصد داروها از خارج تامین می شود که به دلیل شرایط تحریم و مشکل تبادلات بانکی دارو به سختی به ما می دهند که امیدواریم شرایطی ایجاد شود که بتوانیم آنها را در کشور تهیه کنیم.

وی، توانایی داخلی کشور را برای تولید دارو بالا دانست و افزود: اگر تحریم ها نبود می توانستیم منبع صادرات دارویی را گسترش دهیم زیرا پتانسیل شرکت های تولیدی ما بسیار بالاست و از دانش فنی خوبی برخوردار هستیم.

به گفته مدیر اقتصاد و مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بحث اقتصاد و مدیریت دارو بسیار وسیع است، کمبود منابع و نیازهای نامحدود تامین دارو را بر سر دو راهی قرار می دهد و باید گفتمان مبنی بر شواهد را توسعه دهیم و سازمان غذا و دارو بطور دایم قیمت گذاری داروها را پایش کند.

ضرورت سیستم نظارتی قوی بر روی سامانه‌های فروش اینترنتی دارو


به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش وزارت اقتصاد تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۴۷ کشور در دنیا فروش اینترنتی دارو را مجاز قلمداد کرده‌اند.

همچنین در این گزارش پیش‌بینی شده که سهم بازار فروش اینترنتی دارو نسبت به کل بازار به دلیل اثرات مثبت دارورسانی برخط؛ مانند کاهش هزینه‌ها و افزایش رفاه بیماران، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲.۵ برابر شود.

در حال حاضر طبق «دستورالعمل فروش اینترنتی اقلام غیردارویی در داروخانه‌های کشور» که از سوی سازمان غذا و دارو تدوین شده، عرضه اینترنتی دارو در ایران ممنوع بوده و تنها عرضه اقلام غیردارویی همچون مکمل‌ها، داروهای گیاهی، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی از طریق داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی مجاز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha