لاوروف: ۳۰ کشور به دنبال همکاری با گروه بریکس هستنند

تهران – ایرنا – وزیر امور خارجه روسیه امروز گفت که علاوه بر کشورهای عضو، حدود ۳۰ کشور به دنبال همکاری با گروه بریکس هستند.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف در جریان سخنرانی در جلسه کمیسیون همکاری های بین المللی حزب حاکم "روسیه متحد" گفت: علاوه بر کشورهایی که به اتحادیه ما پیوسته اند، تا امروز حدود ۳۰ کشور دیگر مایل به همکاری با بریکس بوده اند.

لاوروف میل این کشورها به نزدیکی بیشتر به بریکس را طبیعی دانست و گفت: مبنای فعالیت بریکس بر اساس احترام متقابل و دموکراسی خالص است.

وی افزود: ما به تقویت جایگاه بریکس به عنوان یکی از ارکان جهان چند قطبی ادامه می دهیم.

لاوروف روز گذشته نیز گفته بود که بریکس یک اتحادیه است و نیازی به اصلاح و تبدیل آن به یک سازمان واقعی نیست.

وی افزود: فکر نمی ‌کنم کسی علاقه‌ ای به تبدیل آن به یک سازمانی واقعی با یک دبیرخانه، داشته باشد. در حال حاضر، فعلا چنین چیزی لازم نیست.

بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. بزرگ ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی ادامه یافت.

در اجلاس سران کشورهای عضو بریکس، هسته اصلی این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی موافقت کردند که از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی ماه ۱۴۰۲)، ایران و پنج کشور عربستان، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عضویت کامل این اتحادیه درآیند.

با این حال، با روی کار آمدن خاویر میلی به عنوان رئیس جمهوری آرژانتین، این کشور از پیوستن به بریکس صرف نظر کرد.

الجزایر، بحرین، کویت، مراکش و فلسطین پنج کشور عربی هستند که به تازگی برای پیوستن به ائتلاف بریکس ابراز تمایل کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha